Záchranárske zásahy na cestách budú onedlho oveľa efektívnejšie. Zabezpečí to nový systém, podľa ktorého musia mať všetky nové osobné autá a ľahké úžitkové vozidlá zabudované tiesňové volania. Sprostredkuje ich takzvaný eCall, zariadenie, ktoré pri nehode automaticky zalarmuje záchranárov.
Novú povinnosť schválil tento týždeň Európsky parlament a do praxe by sa mala dostať od marca 2018. Nehody na cestách EÚ si totiž v minulom roku vyžiadali 25 700 životov. Po spojazdnení systému eCall vo všetkých vozidlách by mohol klesnúť počet smrteľných autonehôd až o 10 percent ročne.
Ako to funguje
Čo vlastne ten eCall je a ako funguje? V skutočnosti ide o niečo ako mobil zabudovaný v aute. Ten v prípade zistenia nehody zavolá na linku 112 a odošle cez ňu informáciu o pozícii auta, počte osôb vovnútri (zistí to podľa zapnutých pásov), ďalej o type vozidla a paliva, ako aj o smere jazdy. Zároveň nadviaže zvukovú komunikáciu s operátorom.
Záchranné zložky sa tak budú môcť okamžite rozhodnúť o type a rozsahu záchrannej operácie a ich príchod na miesto nehody sa urýchli. Tým je aj šanca, že pravdepodobnosť záchrany ľudských životov sa zníži, klesne aj závažnosť zranení a zredukujú sa dopady dopravných zápch.
Ochrana údajov
Europoslanci v Bruseli v novom nariadení posilnili aj klauzulu, ktorá by mala zabrániť sledovaniu vozidiel vybavených systémom eCall, pokiaľ k nehode nedôjde. Podľa schválených pravidiel by v prípade nehody systém eCall vyslal záchranárom iba minimálny súbor údajov, teda už spomínaný typ vozidla a paliva, čas, miesto nehody či počet cestujúcich.
Údaje z palubného systému eCall spracované strediskami tiesňového volania alebo ich servisnými partnermi nebude možné poskytnúť tretím stranám bez predchádzajúceho súhlasu dotknutej osoby. Výrobcovia tiež budú musieť zabezpečiť uchovávanie zhromaždených údajov spôsobom, ktorý umožní ich úplné a trvalé vymazanie.
K dispozícii od jari 2018
Po zavedení povinnej výbavy všetkých nových modelov osobných a úžitkových áut od roku 2018 bude musieť Európska komisia po troch rokoch fingovania systému vypracovať správu. V nej zhodnotí možnosť rozšírenia eCall aj na ďalšie kategórie vozidiel, najmä autobusy a ťažké nákladné vozidlá.
Nové pravidlá stanovujú povinnosti pre výrobcov automobilov. Samostatné pravidlá týkajúce sa infraštruktúry nevyhnutnej pre fungovanie systému eCall, ktorú musia členské štáty zabezpečiť do 1. októbra 2017, sa schválili už skôr a vstúpili do platnosti koncom júna 2014.