1. Poriadne si preštudujte inzerát
Pracovný pohovor je obchod. Tovarom, ktorý predávate, ste vy sám, a zákazníkom, ktorý nakupuje, je váš potenciálny zamestnávateľ. Dobrý predajca pred predajom zisťuje potreby a požiadavky klienta. Dobrá správa je, že túto časť práce urobil za vás váš zákazník: napísal inzerát, v ktorom svoje požiadavky sformuloval.
„Preto každý uchádzač o prácu by si ich mal poriadne preštudovať a na každú z nich si pripraviť odpoveď a dôkaz, kde sa počas jeho praxe daná vec prejavila,“ tvrdí školiteľ Martin Mažár. Na základe nich môžete predpokladať, čo bude obsahom vášho pracovného pohovoru.
2. Poznaj svojho zamestnávateľa
Nevyhnutnou súčasťou prípravy je poznanie svojho klienta, v tomto prípade budúceho zamestnávateľa. Preto si dôkladne preštudujte webstránky spoločnosti, ktorá vás na pohovor pozvala. Vyhľadajte si články, ktoré boli v poslednej dobe o firme napísané, rozhovory s predstaviteľmi spoločnosti, prečítajte si tlačové správy. Ako pre HN uviedla Dominika Podolská, HR manažérka online banky Zuno, personalistov nesklame nič viac, ako keď sa uchádzač na pohovore spýta „na základné informácie o spoločnosti, ktoré si môže dopredu naštudovať.“
3. Dbajte na prvý dojem
Šancu na vytvorenie dobrého prvého dojmu máte len raz. Podľa manažérky ľudských zdrojov Liz Anderson je dôležitých prvých 30 sekúnd, počas ktorých sa personalista podvedome rozhoduje o tom, či sa mu páčite alebo nie a či vás zaradí so svojho tímu. „Pozdravte personalistu s úsmevom a pevným stiskom ruky. Nezabudnite na očný kontakt. A pokiaľ sa dlhšie presúvate zo vstupnej miestnosti do kancelárie, usilujte sa aj o neformálny rozhovor ,“ radí Anderson.
4. Pri odpovediach nezahmlievajte
Na otázky personalistov odpovedajte pravdivo. Nech vás nevyvedie z miery, ak budete potrebovať na sformulovanie svojich myšlienok pár chvíľ, počas ktorých budete ticho. Anderson radí: „Je lepšie povedať, že o svojej odpovedi potrebujete chvíľu popremýšľať, než okamžite začať hovoriť a neskôr ľutovať, čo ste to vlastne povedali.“
5. Buďte pozitívny
Personalista pri rozhovore s vami premýšľa nad tým, aké by bolo pracovať s vami. Preto to posledné, čo od vás chce počuť, je, ako ohovárate svojho predchádzajúceho šéfa a svojich kolegov. Naopak, želá si, aby mal pred sebou niekoho, pre ktorého je práca vo firme výzvou a je pre ňu nadšený.
6. Očakávajte neočakávané
Profesionálni personalisti radi prekvapia uchádzača nejakou čudnou otázkou, ktorá s prácou nemusí mať nič spoločné. Rodia to zámerne, chcú vás vyviesť zo zóny pohodlia a vyvolať stres, v ktorom sa viac prejavíte. Preto očakávajte takého neočakávané otázky. Je nemožné dopredu pripraviť si odpovede, je však dôležité, ako budete reagovať. Preto buďte uvoľnení a prirodzení. Ak chcete získať čas, požiadajte personalistu, aby vám otázku ešte raz zopakoval, ale odpovedi sa nevyhýbajte.