Viac ako polovica startupov mladých podnikateľov si myslí, že prienik na zahraničné trhy je nevyhnutný pre ich rozvoj. Slovenský trh je pre nich totiž malý. Čím by mohli vonku konkurovať? Každá tretia mladá slovenská firma si myslí, že ponukou výhodnejšej ceny, lepšou kvalitou a inováciami, ktoré podporia u susedov ich predaj produktov a služieb. Zistilo to Združenie mladých podnikateľov Slovenska v komplexnej analýze startupového prostredia v regióne Viedne a Bratislavy.
Za najvhodnejšiu cestu na expanziu na trh mimo Slovenska považuje 40 percent mladých podnikateľov priamy predaj zákazníkovi v zahraničí prostredníctvom internetu. Druhý najviac využívaný spôsob je export prostredníctvom obchodného zástupcu. Takýto predaj realizuje každý štvrtý mladý podnikateľ. Ako ukázala analýza, prevažne podnikatelia v IT sektore uprednostňujúi pri rozširovaní za hranice formu riadenia činností zo Slovenska.
Najzaujímavejšia lokalita je Česko
Podľa analýzy až 91 percent mladých podnikateľov už v zahraničí podniká alebo o ňom uvažuje. Medzi najpreferovanejšie krajiny patrí Česko (až 73 percent opýtaných), Rakúsko (57 percent), Poľsko (44 percent) a nasledujú ďalšie štáty, prevažne z únie. O expanziu majú záujem najmä firmy zo sektoru obchodu a služieb. Skúsenosti podnikateľov hovoria, že príprava na cezhraničnú expanziu trvá zvyčajne menej ako 6 mesiacov.
Śtúdia však ukázala aj to, že iba každá desiata mladá firma, ktorá odštartuje biznis, dokáže aj uspieť. Za úspechom zvyčajne stál nielen ambiciózny človek s inovatívnym myslením, ale boli na to potrebné aj informácie, kontakty, kapitál a skúsenosti, či niekedy aj kúsok šťastia, tvrdí Tomáš Husár zo združenia mladých podnikateľov.
Skúsenosti ponúkajú zahraniční kouči
Komplexná analýza startupového prostredia v regióne mesta Viedeň a Bratislava je súčasťou projektu TwinEtrepreneurs, ktorý zastrešuje Združenie mladých podnikateľov Slovenska spolu s Agentúrou mesta Viedeň pre podporu podnikania. Projekt ponúka podnikateľom, ktorí majú záujem vstúpiť na nové trhy, jedinečnú možnosť, ako získať všetky potrebné informácie. Združenie im prináša sériu štyroch workshopov a seminárov ponúkajúcich ucelený obraz a skúsenosti zahraničných lektorov so vstupom na rakúsky trh.
„Workshopy TwinEntrepreneurs sú malým akceleračným programom pre startupy, ktoré na nich získajú množstvo zaujímavých tipov od medzinárodných koučov. Sú zároveň ideálnou platformou pre networking a nadviazanie cezhraničných partnerstiev,“ dopĺňa Husár.
Ústrednou témou štyroch workshopov bude obchodný nápad, s ktorým pracuje prihlásená firma. Budú sa tam riešiť všetky otázky vo vzťahu k jej plánovanému rastu. Dostane sprostredkované metódy a koncepcie, ako zlepšiť obchodný model a ako ho dostať na dráhu rastu. Cieľom projektu je, aby mladé slovenské firmy ťažili zo spätnej väzby iných mladých podnikateľov ako aj trénerov TwinEntrepreneurs. Informácie o workshopoch sú na stránke www.twinentrepreneurs.eu.