Operatívny lízing sa začína rozmáhať aj u nás; v poslednom období je na čoraz väčšom vzostupe. Vlastniť nie je vždy výhodou a čoraz viac ľudí aj firiem začína objavovať „čaro prenájmu“. Splátka je nižšia ako pri finančnom lízingu a zostatková hodnota, ktorú uhradiť netreba, nie je malá. Preto klient takpovediac neplatí zbytočne, ako bolo ešte donedávna všeobecnou mienkou. Napríklad pri prenájme auta má totiž v rámci splátky k dispozícii napríklad diaľničné známky či asistenčné služby 24 hodín denne.
Výrazná úspora
Výhody operatívneho lízingu čoraz viac oceňujú aj veľké spoločnosti. „Operatívny lízing okrem efektívneho spôsobu financovania prináša aj komplexné služby, ktoré súvisia s prevádzkou vozového parku, napríklad poistenie vozidla, údržba, opravy, náhradné pneumatiky, diaľničné poplatky, prihlásenie vozidla a tak ďalej,“ hovorí pre HN Stanislava Pondelová, hovorkyňa Slovenskej pošty. Aj tá operatívny lízing využíva a predpokladá, že sa jej oplatí. „Za štvorročné obdobie platnosti zmluvy predpokladáme, že Slovenská pošta ušetrí na prevádzkových nákladoch, ako je servis, údržba, opravy, havarijné a zákonné poistenie vozidiel, poplatky za používanie diaľnic, osobné náklady, náklady na pohonné hmoty a odpisy, viac ako dva milióny eur,“ dodáva Pondelová.
Obnova vozového parku a optimalizácia nákladov
„Slovenská pošta v súčasnosti obnovuje zastaraný vozidlový park, čo znamená, že postupne preberáme nové motorové vozidlá a staršie opotrebované vyraďujeme z prevádzky,“ hovorí ďalej Pondelová s tým, že tento spôsob financovania pre nich predstavuje optimalizáciu nákladov na prevádzku. „Obnova vozidlového parku Slovenskej pošty je dlhodobý proces. Jeho cieľom je trvalo zabezpečiť prevádzkyschopný stav služobných motorových vozidiel za optimálnych ekonomických podmienok,“ dodáva.
Netreba riešiť, „čo s autami“
Ďalšia starosť odpadá v súvislosti s faktom, že sa nekoná odpredaj ojazdených vozidiel. Ich vlastníkom je stále lízingová spoločnosť, takže je to takpovediac jej problém. Mnohé však ponúkajú výhodné odkúpenie, čo je už na zvážení subjektu, ktorý si autá prenajímal.
Na našom trhu už v tejto oblasti podniká mnoho spoločností a ponuka je široká. Malé firmy oceňujú najmä fakt, že sa nemusia „babrať“ s administratívou, tie veľké zasa oceňujú, že dostanú napríklad analýzu svojho vozového parku, čo je tiež častý benefit.
Nevyužíva ho každý
Napriek nesporným výhodám operatívny lízing nevyhovuje každému; stále sa nájdu firmy, ktoré si radšej autá zaobstarajú klasickejšou formou.
Výhody operatívneho lízingu
- garantovaná mesačná splátka
- minimálna doba nájmu spravidla nie je limitovaná
- nižšia splátka ako pri finančnoum lízingu
- full service - poistenie, opravy, výmena a podobne
- pri prenájme stroja je možnosť dohodnúť si s lízingovou spoločnosťou kvôli sezónnosti jeho využívania nižšie splátky
Nevýhody operatívneho lízingu
- predmet nie je vlastníctvom užívateľa, po celý čas patrí lízingovej spoločnosti
- prenájom nevyhovuje každému
Čo je operatívny lízing
Operatívny lízing je prenájom, pri ktorom predmet zostáva vo vlastníctve lízingovej spoločnosti. Platí to počas celej lehoty splácania a aj po skončení zmluvného vzťahu. Funguje to tak, že človek na konci prenajatú vec vráti. Rozdiel oproti finančnému lízingu je ten, že tam by klient produkt splatil a bol by jeho. Pri operatívnom lízingu ide o užívanie predmetu, ktorá sa spláca až do jeho zostatkovej sumy. Za túto hodnotu sa potom vracia do lízingovej spoločnosti, čo znižuje výšku splátky, priebežne platenej klientom. Výhodou sú aj ďalšie dodatkové služby, ktoré si klient môže k financovaniu na operatívny lízing vybrať.