Nekalé a agresívne obchodné praktiky zo strany nebankových spoločností v ostatných rokoch enormne narastajú. Na Slovensku sú tisíce spotrebiteľov, ktorí boli poškodení a stále sú poškodzovaní nebankovými subjektmi. Uvádza sa to v správe ministerstva spravodlivosti o pôsobení úžerníckych nebankových spoločností a enormnom náraste exekučných konaní.
Na trhu je aktuálne niekoľko stotisíc zmlúv spoločností, na základe ktorých celková odplata za rok dosahuje až 98 percent. Takáto hodnota znamená, že ak si spotrebiteľ požičia 200 eur, musí za rok vrátiť 398 eur. Zmluvné podmienky však ustanovujú, že tretina z celkovej odplaty je úrok, tretina je poplatok za spracovanie alebo za iné administratívne náklady a tretina sú rôzne iné poplatky.
Tri najčastejšie úžerné praktiky
Prvou je, že v zmluve sa uvedie tzv. zmluvná odmena, ktorá neraz tvorí 60 až 80 percent požičanej istiny, pričom v zmluve sa ďalej vôbec neuvádzajú úroky požadované od spotrebiteľa. Veriteľ vyhlasuje, že úver alebo pôžička sú bezúročné a bez poplatkov. V skutočnosti však spotrebiteľ zaplatí odplatu vo výške 60 až 80 percent, ktorou je neraz vopred požadovaná odmena.
Druhý spôsob spočíva v tom, že veriteľ uvedie v zmluve povinnosť vrátiť istinu navýšenú o 80 až 90 percent, pričom vo všeobecných obchodných podmienkach sa uvádza, že tretina z požadovanej odplaty sú úroky, tretina poplatky s poskytnutím úveru a tretina odmena veriteľa za poskytnutie úveru. „V skutočnosti ide opätovne o skrývanie skutočnej odplaty do poplatkov a klamanie spotrebiteľa,“ tvrdí rezort spravodlivosti.
Podstatou tretej praktiky je, že spotrebiteľ požiada o úver napríklad 10 000 eur na obdobie troch rokov, veriteľ však v zmluve uvedie, že spotrebiteľovi požičal 20 000 eur a to bezúročne, pričom v skutočnosti mu dal len 10 000 eur. „Tu je zrejmé, že spotrebiteľ spláca celkovú sumu 20 000 eur, a tým podstatne preplatí celý skutočne požičaný úver. Odplata je tak 10 000 eur, teda 100 percent a každoročne 33,33 percenta,“ uvádza sa v správe.
Zdroj: tasr