StoryEditor

Na poškodenie výtlkmi sa sťažujte

02.01.2011, 23:00

S takzvanými cestnými výtlkmi, prípadne inými poškodeniami komunikácií sa denne stretávame čoraz častejšie, a to aj napriek tomu, že zimné obdobie sa zatiaľ len začalo. Preto medzi motoristami rezonuje niekoľko otázok. Kto je za prípadné poškodenia vozidiel zodpovedný a ako a kde si môže motorista uplatniť náhradu škody?

Ak je auto havarijne poistené, motoristovi škodu preplatí poisťovňa. Pokiaľ nie je uzatvorené havarijné poistenie, motorista môže požadovať náhradu škody u správcu komunikácie.

Odporúča sa, aby si majiteľ vozidla dobre preštudoval podmienky havarijného poistenia, predíde tak prípadným sporom. Vo väčšine prípadov poškodenie vozidla zapríčinené výtlkom na ceste je možné hradiť z havarijného poistenia, a to bez ohľadu na to, či udalosť prešetrovala polícia alebo nie. V niektorých poisťovniach vám nepreplatia prerazenú pneumatiku, pokiaľ nie je poškodený aj disk. Každú hlásenú škodovú udalosť poisťovateľ posudzuje individuálne, podľa skutočností a dôkazov, ktoré má k dispozícii, a to v súlade s platnými poistnými podmienkami a zmluvnými dojednaniami príslušného produktu. Ak poisťovateľ zistí, že nie sú pochybnosti ohľadne vzniku škody a jej rozsahu, vyplatí klientovi uplatnené poistné plnenie. "Veľkou výhodou je, že pri tomto druhu poškodenia môžu motoristi využiť pomoc asistenčnej služby poisťovne, ktorá zabezpečí opravu poškodeného vozidla na mieste alebo odtiahnutie automobilu do zmluvného servisu," vyjadrila sa v tejto súvislosti Anna Gajdárová, riaditeľka odboru likvidácie poistných udalostí v neživotnom poistení z Allianz-Slovenskej poisťovne.

Prax ukazuje, že úspešnosť náhrady škody od správcu komunikácie nie je veľká. Motorista musí preukázať zodpovednosť príslušného správcu komunikácie za vzniknutú škodu. Preto sa odporúča zdokumentovať škodu a jej rozsah priamo na mieste, napríklad vlastnou fotodokumentáciou, prípadnými svedeckými výpoveďami a podobne. Dobré je začať riešiť vzniknutý problém čím skôr, a to aj preto, že po prípadnej oprave komunikácie je dokazovanie zložitejšie. Úspešnosť dosiahnutia náhrady škody od správcu komunikácie by bola iste vyššia, ak by bol celý proces zjednodušený.
Jozef Kavec

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
05. október 2024 04:18