StoryEditor

Čaká sa na koniec špirálového efektu

16.04.2010, 10:10
Prepad tržieb nájomcov vyvolal ich insolventnosť, odnášajú si to lízingovky.

Ak jeden podnikateľský subjekt začne šetriť, druhému sa znížia tržby. Nižšie výnosy ovplyvnia likviditu a schopnosť uhrádzať záväzky, čo následne ovplyvní hospodárenie veriteľov. Dosiahnutie straty je iba menším zlom, horším je odchod z trhu. Ak má odchádzajúca firma majetok iba prenajatý, problém sa prenáša aj na lízingovú spoločnosť.

Zníženie dopytu po službách lízingových spoločností vystihuje minuloročnú situáciu na trhu. Podniky prijali opatrenia na šetrenie a znižovanie nákladov i v prevádzkovej oblasti. A vzhľadom na to, že rozhodnutie o kúpe predmetov dlhodobej spotreby odkladali aj spotrebitelia, začal sa špirálovitý proces. Situáciu sťažila aj obmedzená dostupnosť refinančných zdrojov. Reakciou lízingových spoločností bolo dôkladnejšie posudzovanie projektov klientov, ich finančnej situácie a zohľadňovanie aktuálnych rizík financovanej komodity i riziká zmluvy. Slovensko nie je v rámci Európy výnimkou. Európsky trh sa potrebuje spamätať z 30-percentného poklesu.

Trh v číslach
Členovia Asociácie leasingových spoločností v minulom roku uzavreli viac ako 68 000 zmlúv v celkovej hodnote presahujúcej 1,5 mld. eur. Portfólio lízingových spoločností, teda celkový počet živých zmlúv, dosiahlo takmer 148-tisíc osobných automobilov, 49-tisíc úžitkových automobilov a 26-tisíc nákladných vozidiel (nákladné automobily, prívesy a návesy, autobusy, atď.). Pri strojoch a priemyselných zariadeniach predstavoval počet živých zmlúv 29-tisíc, okolo 7-tisíc ostatných investičných predmetov a takmer 500 nehnuteľností. Spolu tak ide takmer o 260-tisíc živých zmlúv, spravovaných lízingovými spoločnosťami. Zostatok istiny, ktorú predstavujú pohľadávky za zatiaľ nesplatenú časť istiny, bol ku koncu minulého roku 3,4 mld. eur. 

Trh v porovnaní s minulým obdobím klesol takmer o polovicu, kým v predminulom období vzrástol o niečo vyše 6 %. Pokles ťahali tak podnikatelia, ako aj spotrebitelia. Medziročne klesali objemy obchodov pri všetkých sledovaných komoditách v desiatkach percent. Jediným svetlým obdobím bol druhý štvrťrok, keď sa rozbehol predaj áut. Kupujúci využívali bonus, ktorý im ponúkol štát v podobe šrotovného. Podľa Juraja Ebringera, predsedu predstavenstva Asociácie leasingových spoločností SR, išlo iba o posun dopytu, ktorý by nastal v neskoršom období. Badať však zmenu v správaní klientov. „Firmy začínajú využívať úver. Ak si majú vybrať medzi lízingom a úverom, vyberajú si úver, pretože sa im vracia DPH. Pri lízingu by ju získali späť až na konci zmluvného vzťahu," hovorí. Aj toto správanie je výsledkom situácie, keď podniky musia čeliť nedostatku financií.

Pokles dopytu zo strany spotrebiteľov znamená, že v obchodoch sa tovar míňa pomalšie, netreba ich teda zásobovať tak často, ako v minulosti. Nižšia obrátkovosť má za následok, že prepravcovia nepotrebujú toľko kamiónov ako v minulosti, niektoré spoločnosti skončili s podnikaním. „Vzniká tak priestor pre etablované spoločnosti," dodáva J. Ebringer. Zánik prepravných spoločností pre lízingové spoločnosti znamená, že sa im vráti prenajímaný tovar, v tomto prípade nákladné vozidlá. V rámci Slovenska ide o stovky dvoj- až trojročných vozidiel. Ako reagujú spoločnosti na túto situáciu? „Odhadom 10 až 15 % zmlúv bolo zmenených. Pristupuje sa k odkladom splátok, niektoré zmluvy sa však zrušili," približuje J. Ebringer. Lízingovky sa tieto vozidlá snažia predať, chcú využiť dopyt zo zahraničia. Na druhej strane si to vyžaduje zníženie cien. Jedinými vozidlami, o ktoré je záujem, sú špeciálne vozidlá na prevoz materiálu. Súvislosť možno hľadať s výstavbou. Minimálny záujem je o vozidlá určené na prevoz tovaru.

Naštartovať biznis sa spoločnosti snažia novými ponukami, nízkymi akontáciami alebo aj nízkou preplatenosťou. Očakáva sa, že lízingový trh sa ešte aj v tomto roku posunie do stratovosti. Nielen z dôvodu poklesu obchodu, ale aj pre rast opravných položiek.
Pokles nezaznamenal iba objem uzavretých zmlúv, ale aj priemerná hodnota jednej zmluvy. Jediným rastom v tomto ukazovateli sa môže pochváliť operatívny lízing. Práve tento produkt je vhodný na obdobie neistoty. Pri operatívnom lízingu nájomca nemá záujem o odkúpenie prenajímanej veci, navyše nefiguruje v jeho súvahe. Je určený pre tie podnikateľské subjekty, ktoré dokážu využiť jeho účtovné výhody. Minimálny čas nájmu nie je určený zákonom a financovať sa dajú aj predmety, ktoré nepatria medzi odpisovaný hmotný majetok. V porovnaní s uplynulými rokmi rastie v podnikateľskej sfére záujem o tento typ lízingu, kým pri spotrebiteľoch sa už niekoľko rokov príliš nevzďaľuje od nuly.

Dopyt po komoditách
Najväčší záujem pri hnuteľnom majetku je, rovnako ako v uplynulých rokoch, o osobné automobily. Nasledujú stroje a priemyselné zariadenia. Tretie a štvrté miesto patrí nákladným a úžitkovým automobilom. Osobné automobily sa v minulom roku ztakmer v 60 % prípadoch predali na úver alebo na splátky. Iba tretina sa prefinancovala finančným lízingom a zvyšok patrí možnostiam operatívneho lízingu. Spomedzi uskutočnených obchodov išlo približne v tretine prípadov o ojazdené automobily a polovica z celkového objemu obchodov patrila spotrebiteľom. Necelé 2 % patria verejnému sektoru.

Najmenšou časťou lízingového trhu je prenájom nehnuteľností. Ten sa v porovnaní s rokom 2008 prepadol o viac než tretinu. Najväčší záujem klientov lízingových spoločností je o prefinancovanie maloobchodných priestorov a supermarketov, kým v roku 2008 to boli priemyselné budovy. Splatnosť zmlúv je dominantná v rozmedzí od 8 do 16 rokov, pričom sa výrazne zvýšil podiel zmlúv s trvaním od 16 do 20 rokov.

Vyhliadky na tento rok
Lízingové spoločnosti si môžu iba želať, aby klesla insolventnosť. Na trhu cítiť nedostatok likvidity, 10 až 15 % portfólia zmlúv má v 60- až 90-dňové omeškanie v splácaní. Očakáva sa, že tento stav bude pretrvávať aj počas tohto roka.

Jednou z ciest, ako sa vyhnúť ponúkaniu služieb nesolventným klientom, je prepojenie úverových registrov. „Slovensko je jedna z krajín, ktoré to ešte nemajú," približuje stav v Európe J. Ebringer. Ak niekto platí načas, má dobrý úverový profil. Výsledkom jeho konania môže byť aj zjednodušenie administratívy, ale aj ceny. Na to, aby sa lízingové spoločnosti -mohli pozrieť do bankového úverového registra, treba upraviť bankový zákon.

Nová legislatíva
Nielen zmeny v podnikateľskom, ale aj v legislatívnom prostredí ovplyvňujú podnikanie lízingových spoločností. Napríklad zákon o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve sa týka aj lízingu, pretože ide o finančný produkt. Predajcovia vozidiel sa tak budú musieť rozhodnúť, akú formu sprostredkovateľa prijmú - viazaného, podriadeného slebo samostatného. Kým v súčasnosti mohli ponúkať širokú paletu produktov, môže sa stať, že ju zúžia. Rozsah ponuky pre konečného odberateľa tak následne ovplyvní hospodárenie lízingových spoločností.

Druhým zákonom, ktorý zasiahol do lízingového trhu, je zákon o spotrebných úveroch. Lízing ako taký už nespadá pod dvojtýždňovú ochrannú lehotu, počas ktorej môže dlžník odstúpiť od zmluvy. Pôvodný návrh zákona však do tohto ustanovenia zahŕňal aj lízing. V lízingu ide o trojstranný vzťah: klient, predajca a lízingová spoločnosť. V prípade, ak by klient do štrnástich dní odstúpil od zmluvy, vznikol by veľmi komplikovaný postup. Práve komplikovanosť je dôvodom, prečo pri lízingu táto klauzula neplatí.

V neposlednom rade do života lízingových spoločností vstúpi aj zákon o ochrane spotrebiteľa finančných služieb, ktorý je ešte v pripomienkovom konaní, a novela Občianskeho zákonníka a Občianskeho súdneho poriadku. Všetky zákony vyžadujú od účastníkov trhu určitú aktivitu, sprísňujú sa podmienky. V konečnom dôsledku to znamená, že vzniknú dodatočné náklady, a tie sa prejavia vo zvýšených cenách. To je to posledné, čo v období prepadu obchodu spojenom s rastúcou insolventnosťou lízingové spoločnosti potrebujú.

Výhody a nevýhody lízingu

Výhody
+ Rýchla realizovateľnosť
+ Výhodnejší daňový štít
+ Lepšia finančná dostupnosť (lízingové spoločnosti sú menej averzné k riziku v porovnaní s bankami)
+ Nižšia administratívna náročnosť (pri lízingu sa vo všeobecnosti vyžaduje menej papierovania a dokladovania bonity než je to pri bankovom úvere)
+ Existuje aj dostupnosť k hotovosti prostredníctvom spätného lízingu (kúpa a následný predaj veci lízingovej spoločnosti, pričom dochádza k okamžitému prenájmu)
+ Vo výnimočných prípadoch je predmet lízingu lacnejší ako pri bežnom zaobstaraní (automobily cez lízingové spoločnosti automobiliek)

Nevýhody
- Predmet lízingu je vlastníctvom lízingovej spoločnosti, nedá sa teda predať ani použiť ako zábezpeka.
- Pri finančných problémoch lízingovky hrozí odobratie predmetu lízingu (peniaze si treba vymáhať z konkurzu).
- Patrí k finančne náročnejším alternatívam zaobstarania predmetu.

Finančný lízing
Naša legislatíva pojem lízing nepozná. Za zaužívaný pojem lízing sa považuje prenájom veci a po skončení nájomnej zmluvy jej odkúpenie za zostatkovú cenu, čo je finančný lízing. Prostredníctvom neho sa obstaráva predmet prenájmu (hmotný majetok) nie zo zisku po zdanení, ale na ťarchu nákladov nájomcu, pri súčasnom používaní a odpisovaní tohto majetku nájomcom.

Zákon o dani z príjmov striktne vymedzuje podmienky, ktoré musí spĺňať lízingová zmluva i samotný nájomca, aby bolo možné finančný lízing uznať v daňových nákladoch.

Zmena vlastníckych práv sa realizuje jednostranným úkonom, v ktorom sa prejavuje záujem o kúpu prenajímaného predmetu. Oprávnenie kúpiť predmet nájmu nájomca realizuje tým, že písomne oznámi svoju vôľu lízingovej spoločnosti. Na základe tohto úkonu sa nájomca dostáva do pozície kupujúceho a prenajímateľa do pozície predávajúceho. Vzniká tak nájomcovi právo na odkúpenie predmetu lízingu, nie však povinnosť. Avšak na druhej strane, ak si nájomca toto právo pri dodržaní podmienok uplatní, prenajímateľovi vzniká povinnosť odpredať predmet lízingu.

Operatívny lízing
Pri operatívnom lízingu celkový čas nájomnej zmluvy nepresahuje ekonomickú životnosť prenajímaného majetku. Operatívny lízing sa najčastejšie využíva pri osobných automobiloch, počítačoch a strojoch, ktoré sú spojené s kvalifikovanou obsluhou, ktoré nájomca potrebuje len na vymedzený čas. To je dôvod, prečo ho nie je vhodné obstarávať do vlastníctva. Vo svojej podstate je operatívny lízing obyčajným prenájmom, pri ktorom nedochádza k zmene vlastníka prenajímanej veci. Za určitých okolností si môže nájomca po dohodnutom čase odkúpiť prenajímanú komoditu, závisí to však od obchodných podmienok lízingovej spoločnosti. 

Viac v časopise Investor

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
20. september 2024 08:41