StoryEditor

Snaha obnoviť dopravu na lokálkach

Z 25 železničných tratí, na ktorých bola k 1. februáru zrušená osobná doprava, premávajú v zredukovanej podobe vlaky len na dvoch: Zohor -- Záhorská Ves a Žilina -- Rajec. Železničná spoločnosť a Bratislavský samosprávny kraj (BSK) podpísali na 5 týždňov zmluvu o financovaní osobnej dopravy na zrušenej trati. BSK pripravuje založenie dopravnej spoločnosti, ktorá by prevádzkovala trať.Nutnosť zachovania osobnej železničnej dopravy na trati Záhorská Ves -- Zohor sa podľa predsedu dopravnej komisie zastupiteľstva Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Romana Filisteina už potvrdila v praxi. Ako uviedol pre HN "ukázalo sa, že obyvatelia Záhorskej Vsi a Vysokej Pri Morave nemajú v rannej dopravenej špičke pri dochádzke do zamestnania v Bratislave, Malackách či v priemyselných parkoch Lozorno a Devínska Nová Ves inú alternatívu, len využiť železnicu". Uzavretie zmluvy na 5-týždňovú prevádzku osobnej dopravy na tejto trase so Železničnou spoločnosťou sa preto podľa Filisteina ukázalo ako správne. Dopravná komisia BSK minulý týždeň pripravila podklady na rokovanie zastupiteľstva, ktoré sa bude konať 26. marca, o založení prevádzkovej spoločnosti na regionálnych tratiach kraja. V súčasnosti už prebiehajú rokovania s dvoma domácimi a s jednou renomovanou zahraničnou firmou o vstupe do spoločnosti. "Na úspešné fungovanie firmy je nevyhnutný bezodplatný prevod tratí, a ich profesionálne riadenie. VÚC by v nej mal mať kontrolný balík," dodal Filistein. Ďalej potvrdil, že BSK sa pokúsi zachovať prevádzku na obidvoch trasách navrhnutých v kraji na zrušenie. Tomu však musí predchádzať novela zákona o veľkej privatizácii. Zmeniť by sa malo najmä ustanovenie, podľa ktorého sa v súčasnosti nemôže previesť správa dopravnej trate zo štátu na inú osobu. BSK má záujem o prevádzku a neskôr aj o prevod vlastníctva tratí na kraj. Po takejto úprave plánuje BSK dobudovať aj železničné spojenie medzi priemyselnými parkami BSK a Trnavského kraja prepojením 12 km úseku Plavecký Mikuláš -- Jablonica. Medzi týmito obcami bol vybudovaný železničný násyp, preto Filistein predpokladá, že si projekt, aj s využitím kohéznych fondov EÚ, vyžiada nízke investície. Až potom príde na rad otázka modernizácie vlakových súprav. BSK však chce zachovať aspoň súčasnú úroveň služieb.
Trnava
V Trnavskom samosprávnom kraji (TSK) sa od začiatku februára zrušila osobná doprava na 12 kilometrov dlhej trati Jablonica -- Brezová, ktorú však využívali v prevažnej miere len sezónni cestujúci z neďalekej chatovej oblasti. Podľa hovorcu TSK Ivana Krajčoviča nemôžu túto situáciu nijako ovplyvniť, pretože na samosprávu VÚC prešli iba kompetencie v oblasti autobusovej, ale nie železničnej dopravy. O prevádzkovaní zrušených tratí v réžii samosprávneho kraja je podľa neho predčasné hovoriť. Najprv musí totiž prebehnúť daňová reforma, v rámci ktorej budú podielové dane plynúť do rozpočtu VÚC. Až po tejto nevyhnutnej systémovej zmene môžu samosprávy uvažovať o prevádzkovaní regionálnej železničnej dopravy. Predstavitelia TSK za omnoho závažnejší problém považujú obmedzenie prepravy na niektorých tratiach, ktoré má negatívne dosahy na občanov cestujúcich do práce a do škôl. Týka sa to najmä trate Leopoldov -- Sereď, kde bez náhrady zrušili 11 spojov a ďalších osem od februára premáva len cez pracovné dni. Obce ležiace v tejto lokalite tak počas víkendov ostali bez akejkoľvek možnosti vlakového spojenia.
Nitra
Z hľadiska nákladnej dopravy je väčšina zrušených regionálnych tratí v nitrianskom VÚC vysoko zisková. Podľa vyjadrenia predsedu Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) Milana Belicu napríklad na trati Levice -- Štúrovo je ročný zisk v objeme 20 mil. Sk. Podobná situácia je na trati Lužianky -- Kozárovce, kde je nákladná doprava tiež ekonomicky rentabilná. Prevádzkovanie regionálnych tratí zo strany NSK by v budúcnosti bolo možné len vtedy, keby regionálna samospráva zabezpečovala dopravnú obslužnosť územia spolu s prevádzkovaním nákladnej dopravy. V takejto situácii by podľa Belicu bolo nevyhnutné kompenzovať straty z osobnej dopravy v omnoho menšej miere ako sa pôvodne predpokladalo. Autobusová doprava ako náhradné riešenie nie je úplne optimálna nielen z hľadiska vysokých nákladov, ale aj súčasného stavu ciest II. a III. triedy, ktorý je podľa predsedu žalostný. Slovenská správa ciest prestala v posledných rokoch do týchto cestných komunikácií úplne investovať, pretože onedlho aj tak prejdú pod regionálnu samosprávu. Do pôsobnosti nitrianskeho VÚC prejde od 1. januára budúceho roku 2 200 km ciest a investície do ich údržby budú neporovnateľne vyššie ako pokrývanie strát z osobnej železničnej dopravy. "Rušením regionálnych tratí dochádza k narušeniu infraštruktúry. Je teda paradoxné, že sa na druhej strane ideme uchádzať o granty z kohéznych fondov EÚ práve na jej budovanie. To sa bude ťažko vysvetľovať," zdôraznil M. Belica.
Prešov
Ochotu prevádzkovať regionálne trate deklaroval predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík, avšak so všetkým, čo k tomu patrí. To znamená po prijatí potrebnej legislatívy, vyjasnení ich financovania a za predpokladu, že PSK prevezme všetky regionálne trate (nielen stratové), a tiež nákladnú dopravu. Ďalšou podmienkou podľa neho je, že tie budú očistené od predchádzajúcich záväzkov. Potom bude možné podľa jeho vyjadrenia vytvoriť systém integrovanej dopravy. "Nejaké čiastkové riešenia nepovažujem za prospešné. Dopravu je potrebné riešiť komplexne. V súčasnosti je na ťahu ministerstvo dopravy. Zatiaľ sa nám z rezortného ministerstva neozvali," skonštatoval predseda Chudík. Ako povedal, ani najväčšia snaha regionálnej samospráve neumožňuje prevádzkovať regionálne trate, keďže im to neumožňuje zákon ani financie. "Ak by sme použili príjmy zo sociálnych zariadení v doprave, bol by to príliš veľký hazard s rozpočtom Prešovského samosprávneho kraja."
Žilina
Osobná železničná doprava na regionálnej trati Žilina-Rajec od 17. februára 2003 opäť funguje. Zmluvu o prevádzkovaní trate uzatvorila ZSSK 14. februára so Slovenskou investičnou a realitnou spoločnosťou, a. s., Žilina, a to s platnosťou do 30. apríla 2003. O prevádzke v ďalšom období sa rozhodne na rokovaniach starostov a primátorov zainteresovaných obcí i miest a zmluvných strán. Stratu z prevádzkovania osobnej dopravy bude dovtedy ZSSK hradiť Slovenská investičná a realitná spoločnosť. Primátor Žiliny Ján Slota zdôraznil, že stratu budú znášať obce a mestá na tejto trati do vyriešenia problému s majetkom, podľa jeho názoru to bude najneskôr do 15. marca. Samospráva chce trať získať reštitúciou, čo tvrdí na základe nových dokumentov. Píše sa v nich, že stavbu pred vyše 100 rokmi financovala účastinná spoločnosť, ktorú založila Trenčianska župa spolu s obcami a mestami v rajeckom regióne. Neskôr si ju prenajala Košicko-bohumínska spoločnosť, pričom štát trať časom znárodnil. "V súčasnosti sumarizujeme podklady a najneskôr v druhej polovici februára ich pošleme ministerstvu dopravy. Pokiaľ tam nepochodíme, obrátime sa na súdy. Chceme založiť spoločnosť, ktorá bude osobnú dopravu prevádzkovať, prípadne si od železníc prenajmeme vlaky," tvrdí primátor Rajca Ján Rybárik. Práve on objavil dokumenty v mestských archívoch, kronikách a konzultoval to s odborníkmi Žilinskej univerzity. Podľa odhadov hodnota nehnuteľného majetku rajeckej lokálky predstavuje približne 250 mil. Sk, pričom nákladná doprava, ktorá funguje, prináša mesačný zisk 6 mil. Sk. Osobná doprava síce stratu 1,3 mil. Sk, ale aj tak železnica by bola pre samosprávu rentabilná. Podľa Jána Rybárika bola rajecká lokálka druhou najziskovejšou železnicou tohto druhu na Slovensku. Osobnú dopravu zo Žiliny do Rajca zabezpečuje SAD Žilina, ktorá v ranných a popoludňajších dopraných špičkách posilnila spoje.
Košice
Košický samosprávny kraj (KSK) sa bude usilovať o obnovenie železničnej osobnej dopravy minimálne na dvoch zo siedmich zrušených lokálnych tratí v Košickom kraji. Záujem regionálnej samosprávy je o trať Bánovce nad Ondavou -- Veľké Kapušany a Spišská Nová Ves -- Levoča. Oznámil to predseda KSK Rudolf Bauer. V prípade zrušenej dopravy medzi spišskými centrami chce KSK zredukovať až o polovicu autobusovú dopravu odňatím licencií pre niektoré z 24 liniek a zatraktívniť železničnú dopravu, napríklad aj ponukou cestovného lístku pre železničnú dopravu, ktorý by bol zároveň aj lístkom pre prímestskú autobusovú dopravu. Dopravu po železnici medzi Bánovcami a V. Kapušanmi chce samospráva obnoviť aspoň na polovičné výkony z obdobia pred 2. februárom 2002.
Ako ďalej povedal R. Bauer, celkové výkony Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., na siedmich zrušených dráhach v Košickom kraji boli vyše 950-tisíc vlakových kilometrov ročne. KSK v rámci možnosti zabezpečil náhradnú autobusovú dopravu na týchto trasách. V autobusovej doprave sa to prejaví rastom počtu prejdených kilometrov o 220-tisíc kilometrov. Bauer zdôraznil, že na krytie strát vo verejnej prímestskej autobusovej doprave dostal KSK na tento rok 147,2 mil. Sk, aj napriek požadovaným 184 mil. Sk. "Súčasná situácia si preto vyžaduje opätovné prehodnotenie schválenej sumy na zabezpečenie dotovanej autobusovej dopravy vo verejnom záujme. Zatiaľ je predčasné špecifikovať, o akú sumu bude treba zvýšiť tieto financie. Urobíme tak až na základe vyhodnotenia výnosov a nákladov autobusových dopravcov na február, keď už začali zabezpečovať náhradnú autobusovú dopravu namiesto zrušených tratí. Na základe toho budeme jednotne aj s ostatnými krajmi požadovať Ministerstvo financií SR o zvýšenie účelovej dotácie pre autobusových dopravcov," povedal R. Bauer.
O zachovaní osobnej železničnej dopravy na spomínaných tratiach už KSK rokoval s vedeniami Železníc SR (ŽSR), a. s., a ZSSK. Generálni riaditelia oboch spoločností prejavili podľa Bauera záujem prehodnotiť žiadosť kraja. Ten ju podložil tým, že popri zrušenej trati Bánovce -- V. Kapušany nie je súbežná cestná komunikácia a kvalita cestnej siete nezodpovedá požiadavkám na prevádzkovanie pravidelnej autobusovej dopravy najmä v zimnom období. Konkretizoval, že napríklad počas poslednej snehovej kalamity začiatkom februára boli všetky cesty v kritickom regióne zaviate snehom, vrátane niekoľkých autobusov a od sveta zostalo odrezaných niekoľko desiatok obcí. "Navyše, táto trať nie je regionálna, ale je zaradená do siete železničných dráh celoštátneho významu. Sme preto toho názoru, že ZSSK by mala základnú obsluhu územia, vrátane osobnej železničnej dopravy, zabezpečovať na tejto trati aj naďalej," zdôraznil Bauer.
Redukcia osobnej železničnej dopravy v SR
Trať Z Do Trať Z Do
112 Zohor Pol. Mikuláš 153* Zvolen Čata
113 Zohor Záhorská V. 154 H. Dúbrava B. Štiavnica
117 Jablonica Brezová p. B. 161 Lučenec Kalonda
124 Nemšová L. Rovne 163 Breznička Katar. Huta
126 Žilina Rajec 165 Plešivec Muráň
134 Šaľa Neded 166 Plešivec Slavošovce
136 Komárno Kolárovo 167 Rožňava Dobšiná
141 Kozárovce Lužianky 168 Moldava n. B. Medzev
142 Zbehy Radošina 175 Poltár R. Sobota
143* Trenšín Chynorany 185 S. N. Ves Levoča
144 Prievidza N. Pravno 192 Trebišov Vranov n. T.
151 Zl. Moravce Úľany n. Ž. 195 Bánovce n. O. V. Kapušany
152* Levice Štúrovo
*nahradenie železničnej osobnej dopravy autobusmi
Zdroj: Železničná spoločnosť, a. s. TASR
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
18. november 2024 22:52