Prezident Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR) Jean Lemierre sa pred približne dvoma týždňami stretol so slovenským premiérom Robertom Ficom. Na akých spoločných zámeroch sa zhodli?
-- Väčšinu času sme venovali projektom PPP (projekt verejno--súkromného partnerstva, pozn. redakcie), o ktoré sa pán Fico veľmi zaujímal. Bolo mu jasné, že ak chce urýchliť investície do infraštruktúry, financovanie zo štátneho rozpočtu nebude stačiť. Okrem toho by financovanie diaľnic mohlo ohroziť plnenie maastrichtských kritérií na prijatie eura. Ak chcete byť v dostatočnej miere úspešní pri sprístupňovaní východu a severu krajiny, prílev investícií do infraštruktúry sa musí urýchliť. Štátny rozpočet nie je riešením pre výstavbu všetkých úsekov a svoje limity majú aj kohézne fondy.
Predmetom diskusie bol aj pilotný projekt PPP, ktorým by mal byť úsek medzi Višňovým a Dubnou skalou.
-- Tento projekt môže priniesť komplikácie, keďže zahŕňa sedemkilometrový tunel v prostredí s veľmi náročnými geologickými podmienkami. Ak robíte PPP, nemôžete chcieť vo výstavbe žiadnu komplexnosť. Nechcete niesť riziká. Práve presun rizík na privátny sektor je účelom PPP. Ak budú riziká príliš vysoké, nemusí sa vám podariť preniesť ich na súkromné firmy.
Bavili sme sa aj o projekte elektronického mýta na diaľniciach, ktorý by sa mohol realizovať technologicky jednoduchším typom PPP. Privátny sektor zavedie systém a potom ho bude nejaký čas spravovať. Odráta si poplatky za správu a zvyšok príjmu z mýta uhradí vláde. Pán Fico tiež spomenul ďalší projekt, ktorým by mal byť futbalový štadión.
Akým spôsobom chce EBOR slovenské diaľnice financovať?
-- Našou úlohou je financovať víťazného koncesionára. Kým o ňom nie je rozhodnuté, ostávame neutrálni. Potom závisí od koncesionára, či naše peniaze chce alebo nie. Väčšinou však chce, pretože infraštruktúra vyžaduje dlhodobé financovanie, ktoré my poskytujeme.
V tejto počiatočnej fáze nevieme, či sa budeme na výstavbe slovenských diaľnic podieľať. Sme závislí od rozhodnutia koncesionára. Ak bude mať o naše peniaze záujem, budeme financovať určitú časť nákladov na projekt, nie však viac ako jednu tretinu.
Naposledy vaša banka požičala Slovensku na infraštruktúru v roku 1993.
-- Prípad z roku 1993 bol ojedinelý v tom, že sme požičiavali slovenskej vláde, nie firmám. V krajinách ako Slovensko teraz neuvažujeme nad poskytovaním pôžičiek štátu. Na to sú vhodnejšie inštitúcie ako napríklad Európska investičná banka. My sa zameriavame len na komerčné pôžičky.
Čo by mala naša vláda robiť, aby projekty PPP nezlyhali?
-- Musíte si vybrať rozumný projekt, ktorý bude organizačne, technicky, a tým aj finančne najprijateľnejší. Nie najmenej náročný, ktorý sa dá realizovať aj tradičným spôsobom, ani taký, ktorý je z technickej stránky príliš náročný. Musíte sa tiež ubezpečiť, že právne prostredie je prispôsobené tak, aby boli projekty PPP uskutočniteľné. Vláda sa musí tiež ubezpečiť, že má vhodných poradcov, ktorí štruktúru koncesionárskej zmluvy pomôžu nastaviť tak, aby sa miera rizika primerane rozložila medzi štátny a súkromný sektor. Nechcem povedať, že ak by bola vaša vláda lepšia, nepotrebovala by poradcov. Potrebuje ich hocijaká vyspelá krajina. Poradcovia musia mať vedomosti a know-how na to, aby pomohli vláde so správnym riešením. Po vyhlásení tendra je dôležité vyjednávať so záujemcami o zákazku. To je však veľmi ťažké, lebo privátny sektor má zvyčajne s takýmto vyjednávaním viac skúseností. Vaša vláda to bude robiť prvý raz. Preto je projekt bez poradcov nereálny.
Je to aj o primeranom rozdelení rizika medzi štátny a súkromný sektor, aby ste nezaťažili rozpočet. Preneste určitú mieru rizika na privátny sektor, ale buďte realistickí v očakávaniach, ako bude privátny sektor na riziko reagovať. Ak firmy zaťažíte príliš, projekt buď zlyhá, alebo sa jeho cena zvýši, pretože si do nej firmy premietnu riziko. Ak bude projekt predražený, ostatné firmy ho môžu spochybňovať.
Okrem toho je dobré zvážiť možnosť prepojenia PPP s kohéznymi fondmi. Je to komplikovanejšie, ale ak to uskutočníte, získate dva benefity súčasne. Dá sa to dosiahnuť viacerými spôsobmi. Najjednoduchšie je postaviť časť úseku diaľnice z prostriedkov štátu, kohéznych fondov, prípadne nejakých komerčných bánk. Ďalšiu potom so štátnou podporou postavia koncesionári na princípe PPP.
Dôležitý je aj výber koncesionára. Neverili by ste, koľko projektov je realizovaných bez výberového konania. V takýchto prípadoch vždy prichádzajú sťažnosti od konkurenčných firiem.