StoryEditor

Jednoduchý slovník už nestačí

09.05.2008, 00:00

Personalisti už talenty nelovia na zlatú udicu, ale -- na dobrý internetový inzerát. Pretože tam, vo virtuálnej sieti bez hraníc, sa len tak hemžia menší i väčší dravci, skutoční či zdanliví a majstri zajtrajška v očakávaní. Až deväť z desiatich inzerátov o voľnom pracovnom mieste je dnes uverejnených na podnikových internetových stranách. Tento údaj pochádza zo západnej Európy, avšak zo zrejmých dôvodov možno hovoriť o všeobecnom trende.
Pokiaľ ide o skutočné zamestnanie hľadaného pracovníka, kvóta, pochopiteľne, klesá, ale napríklad v Nemecku dosahuje vyše 60 percent. Znamená to, že už viac ako polovicu voľných miest podniky obsadzujú prostredníctvom internetu. Tak to aspoň tvrdí Wolfgang Brickwede, predseda pracovnej skupiny Personalistika a riadenie, v ktorej si skúsenosti vymieňajú vedúci osobných oddelení 40 veľkých nemeckých firiem.
Firemné internetové stránky sú pre veľké koncerny z tohto hľadiska najdôležitejším kanálom -- významom predstihujú dokonca aj internetové pracovné burzy, ktoré sú dnes medzi mladými ľuďmi mimoriadne obľúbené. Automobilový výrobca Volkswagen uvádza, že až 80 percent ľudí, ktorí uňho nájdu prácu, sa prihlásilo prostredníctvom internetu. A iné veľké podniky, ako napríklad letecká spoločnosť Lufthansa, idú ešte ďalej: akceptujú prakticky už len takých uchádzačov, ktorí sa hlásia cez podnikový portál. Jedinú výnimku tvoria členovia najvyšších riadiacich orgánov.

Inzeráty v tlači sú na vedľajšej koľaji
Faktom je, že význam inzerátov v tlači prudko klesá -- kto si chce nájsť prácu cez noviny alebo časopisy, ten si sám znižuje šancu, veď týmto spôsobom firmy informujú už len o tretine konkurzov. "Trend od papiera k digitálnej ponuke je nezadržateľný -- hoci pred niekoľkými rokmi mi nikto nechcel veriť, keď som zdôrazňoval úlohu firemných internetových stránok," tvrdí už citovaný W. Brickwede, ktorý dnes zodpovedá za nábor pracovníkov v počítačovej firme SAP. Okrem toho je tiež v konečnom dôsledku lacnejší aj ako služby personálnych agentúr, ktoré už pomaly nevedia, čo pýtať za služby...
Niet sa teda čo diviť, že firmy "s dobrým nosom" v súčasnosti mohutne rozvíjajú tú časť vlastných internetových stránok, ktorá sa týka voľných miest alebo funkcií. O to viac, že boj o talenty je čoraz ostrejší. A cenná je aj spätná väzba -- personalisti si podľa presne evidovaného počtu návštevníkov ľahko zistia, akému záujmu sa teší daný podnik. Veď s istým zveličením možno povedať, že o tom, ktorý zamestnávateľ je najatraktívnejší, sa do veľkej miery rozhoduje v svojráznej súťaži krásy internetových stránok zameraných na kariéru.
Nápadné pritom je, že najväčšie úsilie v tomto ohľade vyvíjajú podniky v odvetviach, kde je konkurencia najväčšia -- napríklad automobiloví výrobcovia. Kto si dáva záležať na takejto vizitke, vôbec si nevystačí už len s jednoduchým slovným oznamom. Samozrejmosťou je možnosť chatovania s personalistami, práve tak, ako najrôznejšie videonahrávky či blogy. Dôležitá pritom je správna zmes autentickosti a profesionality, všetko prispôsobené potreby vhodných kandidátov -- a tými sú predovšetkým mladí ľudia, ktorým orientácia na internete nerobí problémy. Už viac ako 20 percent nemeckých podnikov využíva na vlastnej internetovej strane napríklad aj "podcast". Týmto anglickým slovom sa označuje možnosť sťahovania pravidelne aktualizovaných rozhovorov, diskusií, prednášok či úvah zameraných tematicky -- inými slovami, ide o zastreté posolstvo daného podniku verejnosti. "Ani takáto internetová strana však nemá návštevníka ohúriť, ale -- presvedčiť." To sú slova Lízy Behrendtovej, odbornej pracovníčke spoločnosti Terra Personalmarketing, špecializovanej na vytváranie takýchto moderných nástrojov personalistiky.

Adresné oslovenie
Táto odborníčka zdôrazňuje, že alfou a omegou každej dobre "kariérnej" internetovej strany je diferenciácia podľa cieľových skupín. Vraj hneď na začiatku treba uchádzačov -- internetových návštevníkov -- naviesť do príslušnej "podrubriky", ktorá sa im prihovorí vlastnou rečou. Znamená to, že niektorá je určená absolventom učňovských škôl, ďalšia zase študentom, iná pracovníkom s dlhšou praxou.
Ale ani tá najkrajšia a najlepšie upravená internetová strana nepomôže, ak ju nemožno nájsť. Mnohé podniky si platia inzeráty vo vyhľadávači Google, aby sa nestratili v celosvetovej spleti najrôznejších hesiel a názvov. Podobne je dôležitá aj voľba správnych odkazov, ktorá zvyšuje pravdepodobnosť, že sa strana dostane do pozornosti tých, čo ju potrebujú, ale o nej nevedia. L. Behrendtová sa domnieva, že zo psychologického a z taktického hľadiska sú prípustné maximálne tri kliknutia, aby sa človek dostal k ponuke voľných pracovných miest. Ani tak však nemôže ísť len o číry zoznam -- takáto strana musí byť skutočnou internetovou tvárou podniku. Tvárou, ktorá na jednej strane vzbudzuje emócie a na druhej strane sprostredkúva hodnoty, o ktoré ide konkrétnej firme.
Vhodný je aj interaktívny kontakt. Ak podnik zatiaľ nemá vhodné miesto pre uchádzača, ale inak mu ako kandidát vyhovuje, dobrý program si takéhoto človeka zapamätá a vo vhodnej chvíli, ak sa vyskytne potreba, ho zase osloví. A najlepšie je, ak tak urobí cez mobil.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
06. júl 2024 03:58