Dovolenka je čas na relax a oddych, no niektorí manažéri majú v hlave prácu aj niekde pri mori. Uvažujú, čím by zlepšili pracovné prostredie vo firmách alebo ako by zmenili firemnú kultúru. Napríklad manažér Ľubomír Dranga (APPEL COUNSELING) podniká v službách, a tak ho logicky aj počas povinného oddychu zaujíma táto oblasť. Pozoruje servis ponúkaný dovolenkárom a prístup ku klientom, ktorý má v rôznych kútoch sveta rozličnú kvalitu. To, čo je úspešné, sa snaží preniesť do svojho biznisu. Zaujímavé je podľa neho porovnávať prístup k zákazníkom v rôznych krajinách, ktorý sčasti závisí od mentality tamojších ľudí. Určite, že každý má svoje skúsenosti a vedel by veľa rozprávať o tom, že ten hotel nebol podľa jeho predstáv alebo natrafil na špinavú pláž. Práve Ľubomír Dranga si vyberá podniky a zariadenia, kde to funguje a kde sa klienti kvôli dobrému prístupu vracajú. Snaží sa pochopiť ich filozofiu podnikania, pretože vo väčšine krajín to robia o desiatky rokov viac ako u nás. A navyše, ak istý podnik funguje veľa rokov a má svoju tradíciu, tak to tam robia zrejme dobre.
Manažér Ľubomír Dranga hovorí, že vo všeobecnosti sa dá povedať, že kvalitné služby v zahraničí spája silná orientácia na zákazníka, ktorý sa na isté miesto, samozrejme, rád vráti. Na Slovensku mu, naopak, upriamenie na zákazníka chýba. A ten sa do zlej lokality už nikdy nevráti. V chorvátskom Dubrovníku pri odchode z podniku dostal spolu s priateľmi ako pozornosť na cestu fľašu vína. Pri odchode si spolu s priateľmi mysleli, že dotyčný majiteľ reštaurácie zbytočne vyhodil peniaze, pretože v najbližšom čase sa tam vôbec nechystali vrátiť. Zhodou okolností ani nie v priebehu roka sa objavili na tom istom meste. A na večeru zašli na to isté miesto.
Tapeta na PC a drobné suveníry
Počas dovolenky bývame väčšinou pozitívne naladení vďaka slnečným a dlhým dňom a pracovnému tempu, ktoré je v mnohých firmách pomalšie. Vraciame sa do spomienok z detstva, do obdobia sladkého ničnerobenia a skvelých zážitkov. Trénerka kurzov lifemanažmentu a kouč Martina Zahradníková (a_set) sa pozerá na dovolenkové obdobie z pohľadu manažéra - človeka, ktorý potrebuje po hektickom období načerpať novú energiu a životnú silu do ďalšej práce. Vždy je podľa nej potrebné myslieť na obnovenie rovnováhy medzi prácou a odpočinkom. V dovolenkovom čase máme viac príležitostí stráviť čas so svojimi najbližšími, úprimne sa pozhovárať, prejsť sa večerným mestom alebo po pláži, vypnúť mobil a nič neriešiť.
Zaujímavé je, že práve po fyzickom alebo psychickom odpočinku sme schopní po návrate domov vyriešiť mnohé zdanlivo neriešiteľné veci. Zrazu máme čistú hlavu plnú kreatívnych nápadov a srdce otvorené pre tolerantné riešenia voči okoliu. Navyše, sme citlivejší a ochotní vnímať veci z rôznych uhlov pohľadu. Ako nápad na zlepšenie pracovného prostredia po návrate z dovolenky odporúča Martina Zahradníková nainštalovať si niektorú z dovolenkových fotografií do PC ako tapetu. Môžu sa nám vybaviť príjemné spomienky na dovolenku prakticky každý deň. Niekto uprednostňuje malý suvenír v blízkosti pracovného stola či magnetku na chladničku. Podstatné je tešiť sa z týchto maličkostí a dobrú náladu a energiu rozdávať ďalej. Nech je ideál našej dovolenky akýkoľvek, dlhý spánok, relax v prírode, pri mori alebo aj vymaľovanie bytu, mali by sme robiť len to, čo nám prináša radosť a pohodu.
Pohľad zvonku
Ako každý pre koho je jeho "džob" nielen prácou, ale aj vášňou, zvykne aj ona počas dovolenky so svojou rodinou a priateľmi viesť rozhovory o pracovných vzťahoch. Už neraz sa jej stalo, že pohľad zvonku jej pomohol zlepšiť interné procesy v banke a zadelenie kompetencií alebo komunikáciu s klientmi a kolegami. Dovolenka sa Alain Couteau (riaditeľka úseku Medzinárodná klientela Komerční banka Bratislava) sa osvedčila ako stopercentný test delegovania úloh na kolegov. Ak sa vráti späť, zistí okamžite výsledky. Ak sa jej zámer náhodou nepodarí, hľadá, samozrejme, dôvody nielen u druhých, ale aj u seba. Prirodzené je, že každý z nás robí chyby, ale dôležité je, že sa z nich dokáže poučiť. A k tomu Alain Couteau pomáha aj dovolenka a s ňou spojené testovanie presunu kompetencií a úloh na iných.
Nadhľad nad stereotypom
V balíčku dovolenkových suvenírov by podľa marketingového riaditeľa Branislava Buráka (Kofola, a. s., Rajecká Lesná) nemali chýbať dobrá nálada, nadhľad nad zaužívanými stereotypmi a štipka invencie. Dobrá nálada je dôležitý suvenír, pretože namrzený človek nie je veľkým prínosom pre okolie a navyše, namrzený nadriadený predstavuje pohromu. Nadhľad nad zaužívanými stereotypmi nám pomôže lepšie si zatriediť úlohy a pracovať s časom, invencia posúva vpred. Práve na tento balíček z dovolenky sa Branislav Burák teší najviac. Napokon, podeliť sa o nadobudnutú energiu je zrejme to najdôležitejšie.