Spotrebiteľ má niekoľko možností, ako získať svoje peniaze späť. Viaceré vstupenky na podujatia či letenky, alebo rôzne pobyty či detské tábory, sú však zakúpené z internetových portálov, ktoré ich predaj iba sprostredkovali. Ak teda spotrebiteľ realizoval nákup cez portál, je potrebné pozrieť si všeobecné obchodné podmienky, ktoré sú zverejnené na každom portáli, a riadiť sa nimi.
Vymôcť peniaze zo zahraničia môže byť náročné
Ak išlo o kúpu u sprostredkovateľov, spotrebitelia by sa mali obrátiť priamo na usporiadateľa podujatia alebo v prípade leteniek na leteckého dopravcu. „Ak požiadajú o vrátenie peňazí a nedostanú žiadnu odpoveď, alebo je odpoveď zamietavá, môžu sa obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum,“ avizuje jeho riaditeľka Katarína Zalaiová. Centrum sa prioritne sústredí na pomoc spotrebiteľovi s nákupom u zahraničného, respektíve európskeho obchodníka. Európske spotrebiteľské centrum ako člen siete spotrebiteľských centier ECC-Net v rámci krajín Európskej únie, vrátane Nórska, Islandu a Veľkej Británie, sprostredkuje mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov slovenských spotrebiteľov voči európskym obchodníkom a naopak.
Bez vlastnej snahy pomoc nedostanete
Aby centrum mohlo prípad riešiť, musia byť splnené konkrétne podmienky. Prípad sa musí týkať právneho vzťahu medzi spotrebiteľom, ktorý koná mimo svojho podnikania alebo zárobkovej činnosti a podnikateľom konajúcim v rámci svojho podnikania. Spotrebiteľ musí mať trvalý pobyt alebo povolenie na dlhodobý pobyt na území Slovenska a obchodník zasa sídlo na území iného členského štátu Európskej únie, vrátane Nórska alebo Islandu. Podstatnou podmienkou je aj to, že spotrebiteľ sa už pokúsil vyriešiť svoj problém individuálne, no bez úspechu.
Prioritne stavte na mimosúdne cesty
V prípade slovenských obchodníkov, ak sa spotrebiteľovi nepodarí dospieť k dohode individuálne, môže využiť dostupné prostriedky mimosúdneho riešenia sporov. Tých je niekoľko. Dostupné riešenia počítajú so zapojením tretej strany. Ide napríklad o mediáciu či pomoc spotrebiteľských združení. V neposlednom rade, ak spotrebitelia pri nákupe platili platobnou kartou, môžu požiadať o pomoc aj svoju banku. Aj tá má totiž nástroje, ktorými ku klientom vie byť v takýchto prípadoch ústretová. „Je možné využiť službu chargeback,“ vysvetľuje Zalaiová. Ide o spätnú transakciu vykonanú v prípade reklamácie spornej kartovej transakcie medzi vydavateľskou bankou platobnej karty a zúčastnenej strany.
Najprv návrat domov, až potom refundácia
Koronavírus najviac zasiahol leteckú dopravu a cestovný ruch sa de facto zo dňa na deň zastavil. To spôsobilo ťažkú hlavu nielen cestovateľom. Drvivú väčšinu stornovaných cestovateľských produktov tvoria letenky a zájazdy, ktoré zrušili sami dodávatelia, respektíve letecké spoločnosti, ubytovacie zariadenia či cestovné agentúry kvôli bezpečnostným a karanténnym opatreniam. Pelikan, najväčší online predajca leteniek na Slovensku, prioritne riešil návrat klientov domov, bolo ich asi 3000. Teraz pracuje na refundácii.
V prvom rade žiada náhrady za nevyužité cestovateľské produkty a služby od svojich prevažne zahraničných dodávateľov. Refundácia sa však predlžuje zo štandardných pár týždňov aj na celé mesiace. „Firmy pohltili požiadavky; za pomalším procesom sú aj finančné škody, ktoré utrpeli všetci v tomto odvetví,“ vysvetlil pre HN Jozef Rybár, manažér cestovnej kancelárie Pelikan pre vzťahy s verejnosťou. Požiadavky klientov spracúvajú postupne.
Zasiahol aj rezort kultúry
Organizátorom a usporiadateľom kultúrnych podujatí na Slovensku pomôže zvládnuť následky koronavírusu nový zákon. V stredu, 13. mája, dali návrhu z dielne rezortu kultúry zelenú poslanci Národnej rady. Viedla ich k tomu obava z neprimeraných ekonomických problémov v odvetví. Zákon zároveň pomôže ľuďom, aby neprišli o peniaze za už zakúpené vstupenky. Realitou je predlžovanie ich platnosti až do 31. decembra 2021. Ak však svoju vstupenku stoj čo stoj chcete vrátiť, môžete. Organizátori majú na vrátenie peňazí čas do 13 mesiacov od termínu konania pôvodného podujatia.
Vstupenky do divadla, predplatené kupóny či rôzne darčekové poukazy môžete rovnako vrátiť alebo čakať na ďalší vývoj situácie uvoľňovanie opatrení. Podobne, ako vyčkávajú všetky kultúrne inštitúcie. Svoje skúsenosti má aj Slovenské národné divadlo. „Obchodné oddelenie pracuje naplno, aby sme vyriešili všetky žiadosti o vrátenie vstupného v čo najkratšom čase,“ informovala HN Izabela Pažítková, tlačová tajomníčka SND s tým, že majú asi 7-tisíc žiadostí. Pre tých, ktorí o vrátenie peňazí za zakúpené vstupenky na predstavenia zrušené pre pandémiu nepožiadali, pripravili voucher, o ktorí môžu diváci požiadať. Tie ako aj abonentky budú platiť do konca kalendárneho roka 2021.
Aj menšie divadlá sa musia vysporiadať so situáciou. „Od marca presúvame už presunuté termíny,“ informoval HN Ladislav Hubáček, manažér Radošinského naivného divadla. „Zakúpené vstupenky ostávajú v platnosti na nové termíny. Ak sa diváci rozhodnú, že chcú vrátiť peniaze, vrátime im ich,“ spresňuje. Hubáček však dodal, že veľká časť z nich vstupenky nemá záujem vrátiť. Tak, ako divadlá, zrejme aj diváci, sa môžu tešiť už len na novú sezónu, ktorá by mala odštartovať na jeseň.