Školy sú zatvorené, deti sa učia z domu, žiaci s učiteľmi komunikujú online. Neštandardnú situáciu v školstve, ktorej Slovensko čelí prvý raz v histórii, sa každá zúčastnená strana vo výchovno-vzdelávacom procese snaží zvládnuť po svojom. Väčšina rodičov doma zisťuje, že chyba nie je iba v ich dieťati, alebo naopak, že chyba nie je iba na strane učiteľov. Zvládnuť učivo v týchto podmienkach môže byť pre mnohých ešte viac náročné, než sa to zdá v bežný školský deň. Dokonca aj pre učiteľov.
Krízové vyučovanie neraz dokazuje, že ani žiaci situáciu nezvládajú práve ideálne. „Nie sú samostatní tak, ako by sa od nich čakalo. Mnohí, najmä tí starší, by už vzhľadom na svoj vek, mali vedieť sami pracovať s informáciami či rozdeliť si čas na plnenie úloh a vypracovanie zadaní. No, zdá sa, že keď nad nimi niekto reálne fyzicky nestojí a „nevyhráža sa im“, majú s tým problém,“ opisuje skúsenosti stredoškolská pedagogička Klára Kruteková.
Na pomoc žiakom mimo školy často prichádzajú doučovatelia, respektíve lektori. Koronavírus aj im zo dňa na deň skomplikoval prácu a museli prejsť výlučne do online prostredia. „Šesťsto detí a šesťdesiat lektoriek sme doslova preklopili z offline učenia na online. Posunulo nás to však míľovými krokmi vpred,“ hodnotí situáciu Jana Kišoňová, riaditeľka vzdelávacieho centra Freedu, ktoré má pobočky po celom Slovensku. „Pre koronavírus sme zatvorili iba jednu z nich. Veríme, že od septembra budeme môcť fungovať vo všetkých pobočkách naplno,“ dodala. Ako sa bude vyvíjať situácia v našom školstve, ukážu až ďalšie dni.
Technológie áno, no v správnej miere
Zvládnuť situáciu učiteľom a lektorom pomáha najmä pozitívny vzťah k moderným technológiám. „Smartfóny, počítače, vzdelávacie aplikácie či sociálne siete na našich hodinách podporujeme. Učia u nás prevažne mladí lektori, moderné technológie sú pre nich prirodzeným komunikačným prostriedkom. Deti to baví a motivuje, zvyšuje to ich záujem o učenie. Samozrejme, snažíme sa o to, aby všetko bolo v rozumnej miere,“ vysvetľuje Kišoňová.
Moderné prvky by svoje miesto mali mať v modernom školstve už viac – menej prirodzene. „Žiaci technológie vnímajú pozitívne. Keď však príde na plnenie ťažších úloh či zadaní, dávajú im priestor na výhovorky, že majú technický problém, alebo učivo nechápu, pretože im nebolo dobre vysvetlené,“ opisuje Kruteková.
Naše školstvo si podľa mnohých pýta zmenu a je zastarané. Nové spôsoby výučby sú však najmä o investovaní, nákupe vhodného vybavenia či premyslenia organizácie procesu takejto výučby. Často to vyzerá tak, že učitelia sú tlačení do inovatívnych krokov, avšak školám chýbajú financie či dokonca chýba nevyhnutná ochota komunikovať s tými, ktorí so žiakmi pracujú. „V praxi je to každodenný chaos a hádky o počítačové učebne,“ zhodnotila Kruteková.
Najväčším problémom je matematika a cudzie jazyky
Najväčší záujem je o doučovanie matematiky, slovenčiny a cudzích jazykov, najmä angličtiny a nemčiny. No žiadané je aj doučovanie iných predmetov, napríklad fyziky či chémie. Ceny za hodinu doučovania sú rôzne. Odvíjajú sa zväčša od situácie na trhu v oblasti vzdelávania. Potvrdila to aj Kišoňová. „Sledujeme konkurenciu a zaváži aj naše know-how či forma doučovania,“ vysvetľuje riaditeľka vzdelávacieho centra, čo je pri cenotvorbe podstatné. „Výrazné cenové rozdiely v rámci jednotlivých krajov na Slovensku sme nespozorovali. Cena doučovania sa zvykne odlišovať tak o jedno, dve eurá, väčšie rozdiely však spôsobuje forma výučby. Ak má niekto záujem o individuálne hodiny, prípadne vyučovanie v malých skupinách, odrazí sa to aj na cene,“ hovorí o skúsenostiach z praxe.
Ak sa zdá cena za hodinu doučovania Slovákom vysoká, treba zvážiť aj fakt, že zohľadňuje mzdové či prevádzkové náklady a je istou formou garancie kvality a použitia know-how. Ceny skupinových kurzov, ktoré navštevuje päť až osem detí, sa zvyknú podľa Kišoňovej pohybovať za normálnych okolností okolo siedmich až deviatich eur za hodinu na jedno dieťa. Pri individuálnom kurze sa táto suma môže vyšplhať aj na viac ako dvojnásobok, respektíve prekročiť hranicu dvadsiatich eur.
Koronavírus ovplyvnil aj cenu doučovania. Mnohé vzdelávacie inštitúcie pristupujú k ráznym krokom a na kurzy ponúkajú rôzne akcie. Cena môže v niektorých prípadoch klesnúť aj o viac ako tretinu, objavujú sa však i radikálne prípady, keď sa zlacňuje o polovicu až o tri štvrtiny.
Hodiny naviac mimo klasickej školy odporúča aj Kruteková. Podľa nej je najvhodnejšie individuálne doučovanie, no každý by mal vsadiť na spôsob čerpania vedomostí, ktorý mu vyhovuje naviac. „Doučovanie určite pomáha. Ak niekto nestíha tempo na hodine v skole, je to pre neho dobré riešenie. Okrem toho, niet nad učenie jeden na jedného,“ myslí si Kruteková.
Lektorujú mladí plní entuziazmu a nápadov
Väčšina lektorov, na ktorých sa obracajú žiaci, je spomedzi mladšej generácie. Často sú to vysokoškoláci a vysokoškoláčky. Na tejto práci ich oslovuje aj to, že často dostávajú priestor na sebarealizáciu a kreativitu. „Majú k deťom bližšie ako starší učitelia z bežných škôl, majú entuziazmus a čerstvé nápady, ktoré vzdelávacie inštitúcie vedia podporiť a dajú im priestor na ich realizáciu. Stávajú sa tak nielen jednosmernými učiteľmi, ale sú akýmisi sprievodcami,“ hovorí o práci lektora Kišoňová.
Predtým, ako sa niekto chopí tejto úlohy, prejde pravdepodobne výberovým konaním, v ktorom si preveria jeho motiváciu, vzťah k deťom aj k učeniu. Skúsenosti sú dokonca pri výberovom konaní neraz druhoradé. No nie menej podstatné. Vzdelávacie centrá totiž svojich nových lektorov a lektorky zvyknú školiť, aby vedeli svoju prácu zvládnuť a aby sa prispôsobili kultúre firmy, pre ktorú pracujú. „Máme vybudovaný systém zaúčania, noví lektori navštevujú hodiny skúsenejších a organizujeme aj rôzne miniškolenia,“ potvrdzuje riaditeľka Freedu.
Vzdelávacie centrá pritom často pomáhajú žiakom nielen s doučovaním a lepším zvládnutím problematického učiva, ale poskytujú im aj pomoc s prípravou na prijímacie pohovory. Okrem učenia lektori vnášajú do života žiaka istú formu motivácie a podpory. „Zvládnutie učiva spôsobom, ktoré je človeku blízke, znamená získanie väčšej istoty a radosti. Spätné väzby, slovné hodnotenia, odporúčania, čo a ako zlepšiť, sú samozrejmé. O výsledky našich žiakov sa zaujímame aj po skončení kurzov. Ohodnotiť kvalitu vzdelávania môžu samotní žiaci aj ich rodičia,“ dodáva.
Doučovanie podľa odborníčky pomáha nielen horším žiakom, ktorí si chcú napríklad zlepšiť známku alebo dobehnúť zameškané učivo, ale aj vynikajúcim žiakom, ktorí chcú vedieť viac, ako im škola ponúka. „Dobrý vzťah k predmetu závisí nielen od žiaka, ale aj od učiteľa. Často, keď má žiak problém s nejakým predmetom, je chyba v učiteľovi, učiteľke,“ uzatvára Kišoňová. Problém však môže vzniknúť aj úplne inde. Z pohľadu skúsených učiteľov je zrejmé, že žiaci sa musia učiť nielen väčšej samostatnosti „Občas im chýba aj sebakritika a nevedia brať na seba zodpovednosť za svoje vlastné chyby,“ uzatvára Kruteková.