Ministerstvu hospodárstva už leží na stole niekoľko nápadov, ako pomôcť tomuto sektoru. Individuálne opatrenia rezortu doručil Slovenský plynárenský priemysel – distribúcia. Navrhuje pomôcť urgentne tým, ktorí to v súčasnosti najviac potrebujú – potravinári, poľnohospodári, liehovary, ktoré sa preorientovali na výrobu dezinfekčných prostriedkov, či výrobcovia hygienických a papierových pomôcok. „Navrhujeme upustiť od fakturovania za prekročenie rezervovaných kapacít siete a sústav pre tých odberateľov, ktorí sú pri realizácii aktuálnych opatrení kľúčoví a produkujú nad rámec plánov,“ spresňuje Milan Vanga, špecialista externej komunikácie.
Ďalej navrhujú upustiť od sankcií za vyvažovanie siete a súprav. „Obchodníci v súčasnosti nedokážu presne predpovedať správanie svojho portfólia,“ spresňuje Vanga.
Rad opatrení
SPP – distribúcia prichádza aj s návrhom nenávratnej pomoci v podobe odpustenia platieb pre kľúčové segmenty v krajine, ktoré v čase koronavírusu dostávajú najviac zabrať.
„Ide najmä o zdravotníctvo. Navrhujeme, aby sa nemocniciam a zdravotníckym zariadeniam odpustili všetky platby na šesť mesiacov,“ spresňuje. Tento segment je podľa neho z ekonomického hľadiska najviac dotknutý. Či už pre dodatočné náklady na mzdy, alebo na nákup ochranných pomôcok, pričom príjmy nemocníc a zdravotníckych zariadení výrazne stúpať nebudú.
Navrhujú aj zákaz odpájania. Ten by mohol podľa Vangu fungovať na základe podobného modelu, na aký prechádza aj bankový sektor. Ak by teda malo dôjsť k odpojeniu odberateľa, reálne ho neodpoja. Avšak svoj záväzok splatiť dlh v budúcnosti by mal distribútorovi nejakým spôsobom zaručiť.
Od nápadov k reálnej pomoci
Všetky kroky sú v tejto chvíli iba v rovine nápadov, úvah a rokovaní. Bežní odberatelia dostali zatiaľ iba prísľuby individuálneho prístupu. Pre HN to potvrdili viacerí distribútori – Slovenský plynárenský priemysel, Innogy, Východoslovenská aj Západoslovenská energetika.
Elektronicky aj telefonicky
Slovenský plynárenský priemysel, najväčší dodávateľ plynu a energií na Slovensku, ubezpečuje, že plynule zabezpečuje dodávky energií a služby poskytuje napriek uzatvoreniu zákazníckych centier, to je však z bezpečnostných dôvodov v súvislosti s pandémiou COVID-19.
Vedenie spoločnosti prijalo v uplynulých týždňoch opatrenia, ktoré chránia zákazníkov aj zamestnancov a spoločnosti umožňujú poskytovať služby formou elektronickej i telefonickej komunikácie.
„Súčasnosť prináša nepredvídateľné situácie a časť zákazníkov sa môže ocitnúť v zložitej životnej situácii. Preto upozorňuje svojich zákazníkov, aby v takýchto prípadoch nečakali a obrátili sa včas na zamestnancov spoločnosti, ktorí sú pripravení pomôcť nájsť obojstranne prijateľné riešenia,“ informoval Ondrej Šebesta, hovorca Slovenského plynárenského priemyslu.
Alternatíva – trvalý príkaz
Zákaznícke centrá zatvoril aj ďalší popredný dodávateľ - Západoslovenská energetika, ktorá tiež presedlala na online a telefonický kontakt. Požiadavky vybavujú priebežne. „Neevidujeme žiadny problém s dovolaním sa na naše zákaznícke linky,“ potvrdila pre HN Michaela Dobošová, hovorkyňa firmy. Odberateľom radí, aby platby uskutočňovali najmä elektronicky. „Tým, ktorí platia za elektrinu či plyn poštovou poukážkou, odporúčam zriadenie trvalého príkazu. Mesačné platby počas roka sú rovnaké a zákazník má istotu, že platbu uhradiť nezabudne,“ radí Dobošová. Zároveň vyzýva tých, ktorým posielajú preplatky poštovou poukážkou, aby energetike poslali číslo účtu, na ktorý im preplatok vrátia elektronicky. „Preplatok sa vráti skôr a bez nutnosti chodiť na poštu.“ Zákazníkom zároveň odporúča zriadiť si aj online účet na ich internetovej stránke, v rámci ktorého vedia urobiť nevyhnutné úkony, ako napríklad odkontrolovanie jednotlivých spotrebných miest, platby či prepisy. „Rovnako odporúčame aj zriadiť elektronickú faktúru,“ dodáva Dobošová.
Individuálne riešenia
Okrem rád a tipov, ako si uľahčiť život pri platení účtov alebo ako sa dostať k preplatkom bez návštevy pošty, v Západoslovenskej energetike vnímajú vážnosť koronakrízy, ktorá môže postihnúť domácnosti aj podnikateľov. „Uvedomujeme si, že sa naši zákazníci dostávajú do zložitej situácie, ktorá súvisí napríklad so zastavením ich prevádzok, prípadne so znížením mesačného príjmu domácností. K riešeniu takýchto problémov pristupujeme individuálne. V konkrétnych prípadoch vieme pristúpiť k úprave podmienok v oblasti zmien, respektíve posunu zálohových platieb či k odklad splatnosti faktúr,“ potvrdila hovorkyňa.
Odklady splatnosti
Individuálny prístup k zákazníkom avizuje aj spoločnosť Innogy a spolu s ňou aj Východoslovenská energetika. „Zákazníkom štandardne umožňujeme dohodnúť odklad splatnosti a splátkové kalendáre. Každý prípad posudzujeme a vyhodnocujeme individuálne,“ spresnila Katarína Šulíková, špecialistka komunikácie. V čase koronakrízy zaviedli aj zmeny v opätovnom pripojení už odpojených zákazníkov. „Pripojíme ich iba na základe naskenovaného dokladu o úhrade. Nečakáme na pripísanie peňazí na náš účet ako zvyčajne,“ hovorí o ústretovom kroku k zákazníkom Šulíková.
Pozor! Ak má odberateľ energie pocit, že účty neutiahne, mal by sa čím skôr obrátiť na svojho dodávateľa. Ak nezaplatí, môže sa ľahko stať neplatičom a dostať sa do problémov. Rovnakých, ako keby žiadna koronakríza v jeho peňaženke ani nebola.