Marta Cesnaková, Slovenská sporiteľňa: Pripravili sme digitálny proces, vďaka ktorému naši klienti nemusia kvôli úprave splátkového kalendára nikam chodiť. Všetko vybavia pohodlne z domu, elektronicky cez jej webstránku. Chceme tak našim klientom vyjsť v ústrety pri sťaženej schopnosti splácať úvery a súčasne chrániť ich a tiež poradcov v pobočkách.
Formulár nájdete na: www.slsp.sk/sk/landing-pages/koronavirus-ziadost-o-riesenie-uveru
Rady pre bezpečné bankovanie pre ľudí: www.slsp.sk/bezpecnebankovanie
Rada sporiteľne: Odklad splátok je iba jedným z možných riešení situácie. Podľa našich skúseností aj z krízy v roku 2009, je pre ľudí dobrým riešením skôr zníženie splátky. Radíme im však, aby nás kontaktovali čím skôr, teda ešte predtým, ako sa dostanú do prípadného omeškania so splátkou a situáciu začali riešiť proaktívne.
-------------------------------------------------
Anna Jamborová, ČSOB: Banku môžete požiadať o odklad splátok spotrebných, hypotekárnych a investičných úverov bez poplatku. Potrebná je k tomu žiadosť doplnená o príslušné dokumenty požadované bankou – doklad o čerpaní PN, OČR, prehlásenie o znížení alebo výpadku príjmu a iné. V rámci aktuálneho nastavenia môžu klienti požiadať o odklad na maximálne šesť mesiacov, a to o buď o celú splátku alebo o splátku istiny. O svojej situácii a žiadosti o odklad môžu našu banku informovať prostredníctvom emailovej adresy Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript. a pracovníci ich potom usmernia. K jednotlivým prípadom banka pristupuje individuálne. Zohľadňujeaj ďalšie parametre splácania.
Rada banky: Klientom odporúčame, aby svoju žiadosť o odklad splátok starostlivo zvážili a ak je to možné, počkali do upresnenia podmienok diskutovaných na úrovni vládnych predstaviteľov. Cieľom je, aby odklad splátok v dôsledku vzniknutej situácie neznamenal negatívny záznam v úverovom registri, čo môže vplývať na posudzovanie poskytnutia úveru v budúcnosti aj z dlhodobého hľadiska.
-------------------------------------------------
Boris Fojtík, Tatra banka: V súvislosti s aktuálnou situáciou pristupuje Tatra banka k možnosti úplného alebo polovičného odkladu splátok úroku a istiny úverových produktov na obdobie troch až šiestich mesiacov, a to bez poplatku.
Týka sa to spotrebných úverov a hypoték, aj podnikateľských splátkových úverov. Každú žiadosť bude posudzovať individuálne. Klienti budú musieť preukázať zníženie príjmov domácnosti alebo ich úplný výpadok.
OČR alebo prácenenschopnosť, prípadne iná situácia súvisiaca s opatreniami, ktoré zavádzajú vládne inštitúcie, sú dôvodom pre poskytnutie odkladu splátok, avšak banka každý prípad posúdi individuálne.
Rada banky: O odklad splátok môžete požiadať prostredníctvom služby DIALOG Live na čísle *1100. Zmluvnú dokumentáciu následne banka akceptuje pohodlne cez mobilnú aplikáciu Tatra banka alebo Internet bankingTB. Pracovník na telefóne s klientom prejde všetky detaily, dopady a možnosti, ktoré sú k dispozícii. Preferujeme asistovaný telefonát vzhľadom na variabilitu klientov, ich produktov a situácii. Po dohodnutí si odkladu, klient odsúhlasí dodatky cez telefón (overenie hlasovou biometriou) alebo v Internet bankingu/ mobilnej aplikácii (overenie kartou a čítačkou).
-------------------------------------------------
Dominik Miša, VÚB: Vzhľadom na situáciu na Slovensku a možné scenáre jej vývoja, vrátane karantény a druhotnej platobnej neschopnosti ľudí, sme sa rozhodli pomôcť klientom, ktorí vo VÚB čerpajú pôžičku alebo hypotéku.
Môžu požiadať o odklad splátok úveru až na šesť mesiacov a to bez poplatku za spracovanie. Počas tohto obdobia nebudú splácať úroky ani istinu a budú sa môcť dohodnúť na individuálnom riešení, vrátane možnosti predĺženia splatnosti úveru.
Odklad splátok je štandardným nástrojom bánk, ktorý má hlavne pomôcť preklenúť momentálnu zhoršenú situáciu klientov a s tým súvisí aj zápis v úverovom registri. Pri ňom ešte hľadáme riešenia, adekvátneho vykazovania a následného posudzovania a teda spôsoby označenia tejto situácie špeciálnym príznakom.
Rada banky: Pre odklad splátok stačí zdokladovať znížený príjem, živnostníci potrebujú doložiť čestné vyhlásenie o znížených tržbách. Každá žiadosť bude posudzovaná individuálne. Pri spotrebných úveroch už dolaďujeme vybavenie žiadosti cez call centrum a následne elektronickou poštou, pri hypotékach tiež hľadáme riešenie. Banka pripravila informačný web na vub.sk/vub-novinky/2020/vsetky-informacie-k-odkladu-splatok.html.
-------------------------------------------------
Radovan Slobodník, Prvá stavebná sporiteľňa: Odklad splátok je možné poskytnúť dlžníkovi jednorázovo výhradne z dôvodu zhoršenej finančnej situácie spojenej s koronavírusom, a to na obdobie maximálne dvoch mesiacov. S klientmi komunikujú obchodní zástupcovia predovšetkým telefonicky alebo online, aby sa zamedzilo šíreniu koronavírusu. Pristúpili sme tiež k zmene zasielania úverovej dokumentácie.
Ak klient požiadal v PSS o úver, jeho žiadosť bola schválená, odchádza úverová dokumentácia výlučne na jeho korešpondenčnú adresu. Upustili sme od zasielania dokumentácie na obchodné zastúpenia, aby sme aj týmto opatrením zamedzili osobným návštevám klientov.
Odklad splátok je možné poskytnúť dlžníkovi jednorázovo z dôvodu zhoršenej finančnej situácie spojenej s koronavírusom. Dlhodobá OČR, prípadne PN, ale aj zatvorenie obchodnej prevádzky a z toho vyplývajúci dlhodobejší výpadok príjmu, môže byť dôvodom na podanie žiadosti na odklad splátok. Poskytnutie odkladu splátok z dôvodu dočasne zhoršenej finančnej situácie klienta spôsobenej koronavírusom je v PSS bez poplatku.
PSS v rámci situácie spojenej s koronavírusom poskytuje iba odklad splátok. Ak ide o iné dôvody priamo nesúvisiace so zhoršenou finančnou situáciou spojenou s koronavírusom, je možné poskytnúť aj zníženie splátok.
Rada sporiteľne: O odklad môžete požiadať telefonicky cez konkrétneho obchodného zástupcu, alebo aj sám, a to písomne alebo formou e-mailu na adrese: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.. V žiadosti uvediete svoje aktuálne platné mobilné telefónne číslo a PSS sa následne s klientom telefonicky spojí. V mailovej žiadosti je potrebné uviesť reálne, presné, konkrétne a overiteľné dôvody vašej žiadosti a uviesť tiež zdroj vášho príjmu klienta – napríklad, ak ide o zamestnanca - jeho zamestnávateľa. Nemusíte prikladať žiadne ďalšie doklady preukazujúce vaše dôvody. V prípade potreby si ich PSS vyžiada. Na otázky odpovedajú denne od 8. do 15. hodiny pracovníci call centra na tel. č. 02/58 55 58 55. Všetky kontakty sú na našom webovom sídle www.pss.sk v sekcii Kontakty.