Hovorili sme, že podporíme zníženie veku vodičov, ale kandidáti musia prejsť prísnou selekciou.
Veľkou zmenou v novom zákone o cestnej premávke bude prístup k mladým vodičom. Nová norma by mala zaviesť napríklad znížený vek pre vodičov nákladiakov, čo je v súlade s bruselskou smernicou. Zákon však pripravuje pre mladú vekovú skupinu aj sankcie formou špeciálnych školení. Mohli by ste to priblížiť?
Tu treba upozorniť, že v kategórii mladých vodičov máme dve rozdielne skupiny. Prvá sú mladí vodiči, ktorým slúži vozidlo na zárobkovú činnosť, to znamená, že sú to vodiči nákladných vozidiel, autobusov a podobne. Druhá skupina sú mladí ľudia na osobných vozidlách, ktorí majú auto na zábavu. Ide o kategóriu „mileniálov“, o novú generáciu, ktorá vo veľkom využíva technológie. Mladí si robia priame prenosy svojej rýchlej jazdy a porušujú predpisy, kde sa len dá. Obe skupiny majú aj odlišné podiely na nehodovosti.
Keď ste už spomenuli nehody, aké sú tie podiely?
Od organizácií združujúcich kamionistov a vodičov iných nákladiakov vieme, že ich najmladšia kategória vodičov má šesť- alebo sedempercentný podiel na nehodách, zatiaľ čo tí druhí mladí – ja ich nazývam nevycválaní vodiči – majú takmer 20-percentný. Podotýkam, že ide o podiel na smrteľných nehodách.
Najprv si opíšme prvú skupinu mladíkov, ktorí majú byť vodičmi z povolania. Nie je riziko znižovať ich vek z 24 na 21 rokov, ak majú riadiť autobusy s desiatkami ľudí, alebo až na 18 rokov, ak majú riadiť obrovské mechanizmy či kamióny?
Pri mladých vodičoch, ktorým má...
Zostáva vám 85% na dočítanie.