Rodinná firma, ktorá vyrába montované systémy i jednotlivé prvky pre stavby, vybudovala ocenenú stavbu za necelý mesiac. Snímka: archív Liko-S
StoryEditor

Rozbeh biznisu ovplyvní aj cena za kanceláriu

06.08.2019, 00:00
Súčasné trendy v nových budovách počítajú s flexibilitou zamestnancov, menším počtom fixných kancelárskych miest a väčším priestorom pre stretávanie.

Ceny kancelárskych priestorov na slovenskom trhu už niekoľko rokov za sebou rastú. „Tento trend je zrejmý najmä preto, že záujem firiem o väčšie a často aj nové priestory na podnikanie pretrváva. Výšku nájmu zároveň ovplyvňujú individuálne požiadavky nájomcov, lokalita a veľkosť priestorov,“ hovorí riaditeľ developerských projektov v spoločnosti Golden Oak Capital Jiří Baďura.


Pri cene prenájmov kancelárskych priestorov sú určujúce dopyt a ponuka. „Podľa štandardu vyhotovenia sa kancelárie delia na skupiny A, B a C. Môžeme povedať, že ceny priestorov v novopostavených budovách podľa medzinárodných štandardov (skupina A) rástli v Bratislave medziročne približne o tri percentá a pohybujú sa dnes na úrovni 13,50 až 17 eur za štvorcový meter na mesiac,“ vysvetľuje Alexander Krajňak, realitný expert spoločnosti RE/MAX. V budúcnosti očakávaný výraznejší prírastok nových kancelárskych plôch podľa neho spomalí cenový rast v A kategórii a zároveň zvýši počet neobsadených kancelárií v budovách nižších štandardov kategórií B a C. „Najvýraznejšie sa pod dopyt v globálnom meradle v A segmente podpísali spoločnosti z finančníctva, technológií a e-commerce,“ tvrdí Alexander Krajňak. Neobsadenosť kancelárií je podľa Jakuba Millera, špecialistu na trh industriálnych a logistických nehnuteľností spoločnosti Colliers, v súčasnosti na úrovni sedem – osem percent.  


Kedy sa oplatí presťahovať
Keď sa končí doba nájmu priestorov, nájomcovia sa rozhodujú, či zostať alebo sa presťahovať do nových kancelárií, podľa viacerých faktorov.


„Nájomníci chcú moderné kvalitné priestory, ktoré staršie nehnuteľnosti často nemôžu poskytnúť, preto prenajímatelia pristupujú k rekonštrukcii, prípadne poskytujú nájomcom lepšie finančné podmienky. Veľké spoločnosti však preferujú existujúce priestory, pretože už boli upravené podľa potrieb nájomcu, zdôvodňuje Jiří Baďura. Nehnuteľnosť ako sídlo firmy je podľa neho určitým symbolom pre zákazníkov a sťahovanie môže predstavovať dodatočné interné a externé náklady. Rozrastajúca sa spoločnosť však preferuje nové priestory, ktoré budú lepšie vyhovovať jej potrebám. Súčasné trendy počítajú s flexibilitou zamestnancov, menším počtom fixných kancelárskych miest a väčším priestorom pre spoločné stretávanie, či už formálne alebo neformálne. Takto pripravené priestory nachádzajú nájomcovia najmä v nových budovách. „Staršie nehnuteľnosti môžu firmy vyhľadávať kvôli nižšej cene nájmu či dostup...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-10-04 10:09:48 - Feat.: - Title: Čuchajú a známkujú. Aj tak vyzerá kontrola vozidiel špecialistami na pach v bratislavskom Volkswagene (+video) 02 - Modified: 2024-10-01 17:25:15 - Feat.: - Title: Ohrozenie príchodu investorov a vyššia motivácia vyhnúť sa daniam. Vláda chce od bohatších firiem viac peňazí 03 - Modified: 2024-10-01 13:30:00 - Feat.: - Title: Desiatky investorov chcú podnikať na východe. Láka ich najmä diaľnica na Ukrajinu 04 - Modified: 2024-10-01 11:12:39 - Feat.: - Title: ​Ako sa môžu firmy digitalizovať? Pre HN odpovedá výskumníčka a informatička na umelú inteligenciu 05 - Modified: 2024-09-29 07:57:48 - Feat.: - Title: Sedem percent firiem na Slovensku sa blíži k hrozbe úpadku, najviac ohrozené je gastro
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
05. október 2024 09:33