Fenoménom na pracovnom trhu zostávajú šedé agentúry a ich nekalé praktiky. ,,Je nesporné, že u nás stále pôsobia aj agentúry, ktoré zneužívajú medzery v legislatíve, zlú sociálnu situáciu kandidátov a ich neznalosť zákona. Pri uchádzačoch zo zahraničia sa k tomu pridáva jazyková bariéra," vysvetľuje Anna Ričányová z košického zastúpenia Graftonu. Na margo aktualizovaných podmienok zamestnávania cudzincov z tretích krajín, teda takzvaných tretiakov, dodáva: ,,Navrhovaná úprava by mala spružniť proces, ale je otázne, či štátne inštitúcie budú kapacitne zvládať spracovávanie žiadostí v stanovených lehotách."
Čo sa dialo na pracovnom trhu
Pre mnohých personalistov bol tento rok rokom znižovania nárokov na kandidátov. Zamestnávatelia a personalisti kládli dôraz na imidž firmy navonok a posilnenie externej marketingovej komunikácie. Uchádzači sa posúvajú do pozície zákazníkov. Väčšina náborárov sa mení na obchodníkov, motivátorov, koučov. Predávajú firmu kandidátovi: pozíciu, prostredie, kultúru, benefity, projekty...."
Zamestnávatelia s dobrou reputáciou a solídnymi mzdami napriek rekordne nízkej nezamestnanosti dokážu nájsť ľudí na voľné pozície relatívne rýchlo. ,,Slabé firmy však hľadajú ešte dlhšie ako v minulosti. Výnimkou nie sú pozície otvorené sedem až osem mesiacov, ba dokonca viac než rok," konkretizuje Andrej Gurín z trenčianskej pobočky Graftonu a prezrádza, v ktorých pozíciách pracovného trhu je - naopak - najväčší pretlak uchádzačov. ,,Firmy bežne dostávajú na administratívne pozície aj viac ako sto reakcií za dva až tri dni."
Kto firmám chýba
Dostatok kandidátov štandardne je aj v personalistike, obchode a zákazníckom servise. Stále chýba kvalifikovaná pracovná sila vo výrobe, je nedostatok lekárov-špecialistov a zdravotníckeho personálnu a neustále je dopyt aj po skúsených inžinieroch z odvetvia automotive a strojárenskej výroby.
Čas potrebný na vyhľadanie zamestnanca je v priemere tri až päť týždňov. "V prípade veľkých korporátnych spoločností často nie je možné skrátiť trvanie náboru. Menšie firmy reagujú pružne a pomerne rýchlo," ponúka skúsenosť z praxe Ričányová.
Pre budúci rok sa odhaduje rast miezd o šesť až osem percent. ,,Bude na to mať vplyv najmä nedostatok talentov a rýchly rast cien tovarov a predovšetkým služieb. Je predpoklad, že v prípade pretrvania tlaku na mzdy príde krajina o niekoľko výrobných firiem, ktoré sa rozhodnú opustiť náš trh.
Sociálne siete
,,Trendom pre rok 2019 bude aktuálnosť a autentickosť, priblíženie firmy a jej kultúry kandidátovi. Dosiahnuť sa to dá iba prostredníctvom sociálnych sietí, cielených kampaní a proaktívnych krokov namiesto reaktívnych. Keďže sa nábor pracovníkov presúva do online prostredia, očakáva sa väčší dôraz na meranie výsledkov a produktivity zdrojov," avizuje Ričányová.
Gurín to vidí na ubudnutie manažérskych pozícií, ale aj počtu voľných miest celkovo. ,,Očakávam postupnú stagnáciu v odvetví automotive. Odhadujem, že pod vplyvom zníženia objemu zákaziek v automobilovom priemysle budú firmy uvoľňovať pracovníkov počnúc tými zahraničnými. Myslím si, že počet voľných pozícií, ktoré budú firmy v roku 2019 obsadzovať, klesne v porovnaní s rokom 2018 minimálne o desať až pätnásť."
Ričányová v tejto súvislosti podotýka. ,,Už v druhej polovici roka sme zaznamenali stagnáciu pri pracovných pozíciách v automobilovom priemysle, mnohé spoločnosti pozastavili či uzavreli externý nábor."