StoryEditor

Ako zatlačiť na najcitlivejší gombík

15.03.2006, 23:00
Každý majiteľ, riaditeľ či každý personálny manažér by sa mal neustále zaoberať hľadaním odpovede na otázky: Čo treba urobiť, aby naša firma prostredníctvom našich zamestnancov dosahovala stanovené ciele? Čo treba urobiť, aby naši zamestnanci chceli pracovať práve pre našu organizáciu?
Odpoveď na obe otázky je zdanlivo jednoduchá. Zabezpečiť vysokú úroveň výkonov a vysoký stupeň lojality znamená ponúknuť zamestnancom lepšie podmienky a vyššie ohodnotenie ako iné firmy na trhu. Reč je o motivácii i peniazoch, teda o vytvorení takého prostredia pre zamestnancov, ktoré podmieňuje nadpriemerné pracovné výsledky. Jednoducho: ak zamestnávatelia chcú dosiahnuť stanovené ciele a dlhodobý profit, musia zatlačiť na správny gombík.

Kto hľadá, ten nájde
Podľa odborníkov na personalistiku je hľadanie motivácie výberom stimulov - odmien v najširšom zmysle slova. Dôležitým faktorom je samotná práca, zodpovednosti a reálne právomoci, organizačný kontext, štýl riadenia, uznanie vyjadrené nielen finančne, ale napríklad aj verbálne a podobne. Cieľom je vytvoriť motivačné procesy a pracovné prostredie, ktoré podporia to, aby zamestnanci dosahovali požadované výsledky, aby boli neustále motivovaní a aby motiváciu nestrácali, ale naopak, neustále ju nachádzali.
V cieľovo orientovaných firmách býva vysokou motiváciou veľmi často splnenie cieľa, od ktorého sa odvíjajú ďalšie motivačné faktory. Ako osvedčené stimulátory možno označiť náplň práce, pochvalu, odborný rast a pocit užitočnosti.
Podľa HRreview Slovakia sa u nás najčastejšie využíva stabilizácia finančného ohodnotenia. Za ňou nasledujú sociálne programy, vzdelávanie, pracovné podmienky, zamestnanecké výhody či príležitosť rásť. Prax ukázala, že pre zamestnancov je motivujúce, ak sa ich odmena viaže na hodnotenie, a tým na výkon. Je dobré, ak zamestnanec vie, ako sa môže pohybovať jeho odmena v závislosti od výsledkov firmy a jeho prispenia k tomu. Dôležité je vedenie hodnotiacich rozhovorov a aj iné ako finančné ocenenie skutočného prínosu zamestnanca. Verbálne ocenenie (neverejné i verejné) považuje takmer každý z nás, či už si to uvedomujeme alebo nie, za dôležité a motivujúce.

Prínos pre obe strany
Hoci pohľad na výplatnú pásku býva veľkým motorom, najmä na vyšších pozíciách sú zaujímavé aj ostatné výhody - kancelária a jej vybavenie, služobné auto, mobilný telefón, firemné akcie, možnosť ďalšieho rastu, medzinárodná kariéra, vzdelávanie, príspevok na bývanie, zdravotná starostlivosť a podobne. Benefity sú pre zamestnancov príjemné a často veľmi hodnotné, aj keď práve v tejto oblasti treba počítať s veľkou diferenciáciou v ich vnímaní.
Na strednom a vrcholnom stupni sú atraktívne pracovné príležitosti, ktoré ponúkajú samostatnosť, autonómiu, rozhodovacie právomoci a dostatočné výzvy. Mimoriadne dôležité sú otvorené vzťahy s nadriadenými. To znamená, že motivácia sa na tomto stupni neopiera len o výšku platu, ale je mnohorozmernou záležitosťou.
Časy nemilosrdného žmýkania zamestnancov do poslednej kvapky potu sú v súčasnosti vo väčšine firiem pôsobiacich na Slovensku minulosťou. Hoci vysoké nároky na pracovné výkony sú neustálou prioritou, postupne sa misky váh prevažujú na stranu, na ktorej "dáva" zamestnávateľ. A tak sa okrem mzdy na motivovanie a udržiavanie kvalitných ľudí využívajú aj faktory ako sociálne výhody, firemné hodnoty, firemná kultúra, otvorené vzťahy, kariérové výzvy a pod. Múdri zamestnávatelia totiž vedia, že spokojní zamestnanci vhodne motivovaní na nadpriemerné výkony sú ich najväčšou devízou a najlepšou reklamou.

AK PREDSA LEN CHCETE VIAC PEŇAZÍ
o Pri žiadaní o zvýšenie platu treba v prvom rade využiť vhodný okamih. Ak firma nemá presne stanovený harmonogram "ošetrujúci" zmeny v systéme odmeňovania, môže ním byť napríklad chvíľa, keď ste odviedli nadpriemerný pracovný výkon alebo keď zamestnávateľ dlhší čas dosahuje priaznivé ekonomické výsledky.
o Žiadosť o zvýšenie nevnímajte ako prosbu, ktorú druhá strana možno splní a možno nie, ale ako obchodnú záležitosť. Produkt, ktorý ponúkate, stojí na vašich pracovných výkonoch, schopnostiach a zručnostiach. A na druhej strane je cena, ktorú požadujete, to znamená vaša mzda.
o Ešte pred rozhovorom si premyslite argumenty na prípadné námietky, zosumarizujte si svoje silné a slabé stránky. Neporovnávajte sa s inými, pri žiadaní o vyšší plat nikdy neargumentujte ich platom alebo výkonmi.
o Ak vašu žiadosť o zvýšenie platu zamietnu, nereagujte emotívne. Zachovajte vecný postoj a chladnú hlavu, nebuďte osobný a nereagujte podráždene. Nevyhrážajte sa výpoveďou, ak na ňu nie ste pripravený, pretože by sa vám mohlo stať, že ju váš zamestnávateľ prijme.

ČO URČITE ZVÝŠI MOTIVÁCIU VAŠICH ĽUDÍ
o Výzvy a ich podpora
Jasne definujte požiadavky, zabezpečte doplnenie chýbajúcich informácií alebo zručností, postarajte sa o neustále vzdelávanie.
o Zmysluplné úlohy
Ak je zrejmé, že stanovené úlohy prispejú k celkovému úspechu firmy, zvýšite motiváciu pracovníkov.
o Dôvera a rešpekt
Dajte najavo, že veríte v pozitívne splnenie stanovených úloh.
Kompetencie
Preneste kompetencie, ktoré sú nevyhnutné na splnenie stanovených úloh, na vašich spolupracovníkov, aby pred každým malým rozhodnutím nestáli pred vašimi dverami.

Aké vysoké školy poskytujú podľa vás špičkové vzdelanie (v %)
Univerzity a VŠ s dlhoročnou tradíciou 20
Novovzniknuté univerzity a VŠ 16
City Univerzity podporované zahraničím 16
Súkromné VŠ 16
Cirkevné školy a fakulty 15
Kvalitné sú len školy v zahraničí 17
Počet účastníkov ankety: 4 009
Zdroj: profesia.ak
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
20. september 2024 05:42