StoryEditor

Aj americké firmy zaostávajú

31.08.2006, 00:00

Obchodovať na globálnej úrovni znamená v súčasnosti omnoho viac než len cestovať a komunikovať prostredníctvom elektronickej pošty. Globalizácia, ktorá sa začala presadzovať vo všetkých priemyselných sektoroch v posledných rokoch,
zvýšila tlak na ovládanie cudzích jazykov. A firmy tento tlak prenášajú na zamestnancov.
Aj vo firemnom svete na to opäť najviac doplácajú Američania. Ako povedal pre americký denník The Huntsville Times Jerry Lampe z univerzity v Marylande, zamestnanci amerických firiem ďaleko zaostávajú za svojimi kolegami z Európy a Ázie. Európania a Ázijčania bežne komunikujú v jazyku krajiny, do ktorej prídu uzatvárať obchody. Rozumejú kultúre a zmýšľaniu hostiteľov, čo im dáva pred Američanmi veľkú výhodu, tvrdí Lampe. To platí aj pre manažérov, ktorí prídu do USA. Obchodníci z Kórey, Japonska či
Číny všetci ovládajú angličtinu. Rovnako, keď idú rokovať na Blízky východ, hovoria po arabsky. No Američania majú väčšie problémy, dodal. V USA sa preto začína zvyšovať počet obchodníkov-študentov, ktorí navštevujú intenzívne kurzy cudzích jazykov. Najviac sa presadzuje španielčina, záujem o ňu majú hlavne medicínske profesie a zamestnanci súdov. S nástupom čínskej ekonomiky sa čoraz viac presadzuje mandarínska čínština, energetikov láka ruština a arabčina a záujemcov o japonský priemysel animovaného filmu japončina. Nemalý podiel na veľkom záujme má aj finančné ohodnotenie. Podľa strojného inžiniera Richarda Halla nielen
akademické profesie, ale aj absolventi technických odborov, ak ovládajú atraktívny cudzí jazyk, sú na tom finančne neporovnateľne lepšie. ,,Takí strojní inžinieri alebo ekonómovia ovládajúci mandarínsku čínštinu môžu žiadať aj platy na úrovni niekoľko stotisíc dolárov ročne," dodal.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
22. november 2024 08:40