55-eurová faktúra za mobilné služby operátora O2 spôsobí na Slovensku zmeny, ktoré sa dotknú všetkých spotrebiteľov. Košický Okresný súd II totiž ešte pred takmer tromi zistil, že im naša legislatíva neprimerane pomáha v súdnych sporoch. Minulý týždeň mu dal za pravdu aj Ústavný súd.
Podľa aktuálnych noriem na Slovensku totiž platí, že premlčanú pohľadávku nie je možné na súde veriteľovi priznať, ak dlžník premlčanie namietne. Zároveň platí, že premlčanie sudca sám ani nezisťuje. To sa však mení, ak je dlžníkom spotrebiteľ. Vtedy je sudca povinný preveriť nielen možné premlčanie, ale napríklad aj iné prekážky na uplatnenie práva veriteľa.
Faktúra v Košiciach
Takým bol aj prípad nezaplatenej faktúry telekomunikačného operátora O2, ktorý svoju pohľadávku postúpil inkasnej agentúre EOS KSI. Keďže išlo o spotrebiteľský spor, Okresný súd Košice II musel zisťovať premlčanie, ktoré v tomto prípade naozaj existovalo. Rozhodol sa však iniciovať konanie na Ústavnom súde. Vo svojom podaní upozornil, že zákon jednostranne zvýhodňuje dlžníka – spotrebiteľa. „,Nestranný‘ súd má povinnosť prihliadať na oslabenie nároku predávajúceho voči spotrebiteľovi vrátane jeho premlčania,“ písalo sa v podaní na Ústavný súd.
K celému prípadu sa vyjadrilo počas konania aj ministerstvo spravodlivosti. Podľa neho je predávajúci profesionál a má skúsenosti aj s uplatňovaním si nárokov právnymi prostriedkami. „Spotrebiteľ tieto skúsenosti vo väčšine prípadov nemá. Preto zasahuje štát a eliminuje nežiaduce dôsledky na životy spotrebiteľov,“ tvrdi...
Zostáva vám 85% na dočítanie.