Matkin, Khourg či Cook. Ich romány momentálne patria k najpredávanejším v celoslovenskej sieti predajní kníh a iných titulov Panta Rhei. Konateľ firmy s rovnakým menom, ako majú jej predajne, László Bödők prvé knihy na predaj vláčil so svojím kamarátom v batohu z Maďarska. Po revolúcii ich ponúkali len tak na stolíku na ulici. Keď sa vo Veľkom Mederi išlo privatizovať, tešili sa, že si zadovážia kníhkupectvo. Prvé kolo nevyšlo, dražba sa zrušila. Kúpili však klenotníctvo hneď vedľa s predstavou, že klenoty vypredajú, vyložia nový tovar a štátnu predajňu s knihami konkurenčne odpíšu. Podarilo sa. Dnes knihy, hudobné tituly aj filmy v predajniach Panta Rhei, s. r. o., kupujú zákazníci v Bratislave, Žiline, Košiciach, Šamoríne, Senci aj Nových Zámkoch. V októbri pribudnú ďalšie v Martine a Trnave.
Literárna revue
László Bödők vo veľkých mestách stavil na moderné obchodné centrá. Poučil sa na tom, čo videl v Budapešti. "Tam sa takéto centrá otvárali o niečo skôr ako na Slovensku, pred dvanástimi rokmi. Išlo o drahšie prenájmy, ale videl som, že firmy, ktoré tam sú, neskrachovali," hovorí. V obchodných centrách si prenajímatelia zároveň uvedomujú, že ponuku tohto druhu v priestoroch centier potrebujú, pretože vhodne dopĺňa sortiment z iných druhov predajní. A Panta Rhei nesklamalo. Popri knihách je vo väčších predajniach k dispozícii kaviareň, priestor pre deti a najnovšie pribúdajú kútiky so špecifickým tovarom pre tvorivé ručné práce, ktoré patria majiteľke siete predajní DaVINCI. Knihy si môžete zobrať všade so sebou, ku káve, k stolíku, kým sa deti hrajú. V predajniach je síce zakázané fotografovať, knihu z ruky, ak sa k nej správate ohľaduplne, vám však nikto nezoberie. Predaj kníh a dobrá atmosféra totiž podľa László Bödőka k sebe patria.
Kníhkupectvá Panta Rhei majú ambíciu prispieť aj ku kultúrnemu životu. Každé dva týždne v niektorej z predajní organizujú literárne večery spojené s autogramiádou a s hosťami i hudobníkmi. Na otázku, či to pomáha biznisu, Bödők odpovedá: "Nezamýšľam sa nad tým. Do kníhkupectiev takéto aktivity určite patria. Vždy som si to tak predstavoval. A preto to tak aj robím."
Neškatuľkuje knihy ani zákazníkov
Prvá ponúkaná tisícka titulov v prvej predajni sa počas fungovania Panta Rhei rozrástla na súčasných štyridsaťtisíc druhov kníh a audiovizuálnych nosičov. Najmenšia predajňa má päťdesiat štvorcových metrov, najväčšia okolo tisíctristo. Dávajú prácu takmer stovke zamestnancov. Za rok predajú viac ako milión kníh. Väčšiu časť z nich tvoria módne a žiadané tituly. V predajniach však majú miesto aj "netrhákové" menšinové žánre. "Nikdy nehodnotím, či je niektorá kniha lepšia alebo horšia, neškatuľkujem ani zákazníkov. Každý číta to, čo má rád, a v kníhkupectve by sa mal cítiť dobre," mieni konateľ.
Aj vznešené úmysly bez peňazí nejdú
Vybudovanie takej rozsiahlej obchodnej siete si vyžadovalo zvýšené finančné nároky. Partnerom sa stala Tatra banka. "Prvýkrát nás firma oslovila pred šiestimi rokmi. V tom čase jej konateľ prevádzkoval predajne kníh v Bratislave, Nových Zámkoch a vo Veľkom Mederi. Predostrel nám zámer expandovať do vtedy novovznikajúcich nákupných centier. Na jeho úspešné zrealizovanie boli nevyhnutné dodatočné finančné zdroje. Jedno z najdôležitejších kritérií banky bola kvalita podnikateľského zámeru, na ktorom sme postavili prvý investičný úver," hovorí o spolupráci Peter Arbet, riaditeľ obchodného centra Tatra banky v Bratislave.
Neskôr prišla kombinácia ďalších úverových produktov, ktoré pomohli k prebudovaniu bowlingového centra na impozantný obchodný priestor.