V čom vlastne spočíva fascinácia počítačovými hrami, v ktorých vystupujú postavy známe zo strieborného plátna? Juraj Chrappa, šéfredaktor herného webového magazínu www.hry.sme.sk, odvádza princíp pôsobenia takýchto hier od filmových spracovaní literárnych diel: "Pre čitateľa je vzrušujúce vidieť svojich obľúbených hrdinov ako skutočných ľudí vizualizovaných do určitej podoby. Rovnako sa hráči dokážu stotožniť s dobre známou filmovou postavou, pretože vedia, čo prežila. Poznajú jej pocity, lásku či obavy, jednoducho s ňou už majú určitý vzťah. A hra im to vďaka svojej interaktívnej podstate umožní ešte prehĺbiť." Najmä dnes, keď popkultúrny priemysel pripomína dobre fungujúcu továreň na každý druh zábavy, sa na displejoch monitorov čoraz častejšie objavujú virtuálni Keanu Reeves, Vin Diesel, Sylvester Stallone, Jackie Chan, Jet Li, Arnold Schwarzenegger a mnohí ďalší. A ich polygónové modely v trojrozmernom prostredí vďaka pokročilým technologickým možnostiam čoraz viac pripomínajú živý originál.
Máte v počítači diabla?
Pôvodne komiksový exorcista Constantine sa len nedávno objavil na plátnach kín, no v hernej podobe sa už predáva po celom svete. Rovnomenná hra vychádza z filmových udalostí, ktoré sú prerozprávané pomocou kvalitných grafických animácií. Tie sa tu objavujú len ako predely, ktoré príbeh spájajú a zároveň mu dávajú zmysel. Najdôležitejšia je však interaktívna zložka -- priestor, ktorý účastník hry dostáva na realizáciu hrdinovej "cesty". Constantine, ktorého vo filme stvárnil Keanu Reeves, sa na svoju živú predlohu podobá nielen výzorom, ale aj pohybmi kopírujúcimi tohto svojrázneho vyháňača diabla. Lenže čo platí pre komiks a film, nemusí stačiť pri inom type média. Herný Constantine neexceluje najmä kvôli menej podarenému ovládaniu a striedmemu architektonickému dizajnu jednotlivých úrovní. Svedčí to o fenoméne, ktorý je spoločný pre veľké množstvo hier vytvorených podľa filmov: boli šité horúcou ihlou a o úspešnosti ich predaja nerozhoduje kvalita, ale známy názov -- značka, ktorá predáva. Podľa Chrappu vydavatelia donedávna vnímali takéto hry len ako "ďalší, veľmi jednoduchý zdroj príjmov". Zároveň si však myslí, že situácia sa pomaly mení k lepšiemu: "Herné spoločnosti si uvedomili, že ak chcú predávať hry podľa filmov starším hráčom, musia rapídne zvýšiť kvalitu. Napríklad pripravovaný titul King Kong od Petra Jacksona bol zverený do rúk síce drahého, ale špičkového herného vývojára."
Hviezdne vojny do vrecka
Aktuálne so zavŕšením trilógie Star Wars dorazila na pulty predajní aj hra s podtitulom Revenge of the Sith. Kým verzia pre domáce herné konzoly veľa pozitívnej kritiky nezískala, na prenosnej konzole Nintendo DS boduje na plnej čiare. Graficky je síce trochu "pozadu", no technologický hendikep vyvažuje výbornou hrateľnosťou. Prežívať príbeh Anakina Skywalkera a Obi-Wan Kenobiho na dvoch obrazovkách, z ktorých spodná je dokonca dotyková, je totiž skvelou zábavou, ktorú si môžete užiť kdekoľvek a kedykoľvek. Dejová línia kopíruje príbeh filmu, a tak sa dostanete na rovnaké miesta ako hrdinovia režiséra Georga Lucasa. Väčšinu hracieho času tvoria boje so svetelnými mečmi v dvojrozmernej grafike, no vesmírne súboje so stíhačmi sú už vytvorené priestorovo. Obe zložky sú spracované kvalitne a vďaka podpore bezdrôtového pripojenia si môžete zalietať dokonca aj proti iným vlastníkom konzoly Nintendo DS. K úžasnej atmosfére hry prispieva tiež filmový soundtrack a pôvodné zvuky.
Keď poprava baví...
Kultový komiksový hrdina Punisher, ktorého hlavná špeciálna schopnosť spočíva v silnej vôli prežiť, sa z filmového spracovania logicky dočkal aj hernej konverzie. Na rozdiel od mnohých konkurentov však nejde len o vedľajší produkt v rámci dobre prešpekulovanej obchodnej stratégie, ale o plnohodnotnú akčnú hru vysokých kvalít. Pre veľké množstvo násilných scén sa však predáva len záujemcom nad osemnásť rokov. Nečudo, veď ako samozvaný kat Frank Castle tu musíte nielen bez milosti strieľať do svojich nepriateľov, ale ich aj krutými metódami vypočúvať. Napríklad vložíte mlčanlivého zločinca do kremačnej pece a pohrávate sa s tepelnou reguláciou dovtedy, kým neprehovorí alebo sa nepremení na kôpku popola. Výnimočné nie sú ani špeciálne spôsoby zabíjania -- keď sa k niekomu priblížite do dostatočnej vzdialenosti, stlačením určenej klávesy vykoná Punisher rituálne zabitie vojenským nožom alebo zbraňou, ktorú práve obhospodaruje. Medzi najprekvapivejšie momenty však patrí situácia na mafiánskom pohrebe. Kamera sníma priestor kaplnky spoza truhly, v ktorej má ležať oplakávaný boss. Oproti, tvárou smerom k hráčovi, postávajú asi dva tucty "trúchliacich" mužov v čiernych oblekoch. Po niekoľkých sekundách sa veko na truhle zrazu odsunie a šokovaní gangstri môžu už len konštatovať, že na nich mieri hlaveň guľometu hlavného hrdinu. Toho, samozrejme, ovládate vy, a tak sa začínajú ozajstné jatky...
Majstri bojových umení
Akčné hry z pohľadu tretej osoby (kamera je umiestnená na vyvýšené miesto za chrbát postavy) so zameraním na bojové scény dominujú na herných konzolách. Na Playstation2 sa tak dostali hneď dvaja majstri ázijských kontaktných športov, známi aj z kinosál -- Jet Li a Jackie Chan. Jet Li (Hrdina, Romeo musí zomrieť) dokonca súhlasil s vytvorením samostatného scenára, špeciálne kvôli "jeho" hre. Rise to Honor tak predstavuje unikátny titul so zameraním na pútavý príbeh, animované dejové vsuvky a bojové momenty, ktoré striedajú rôzne naháňačky a strieľacie scény ako vystrihnuté z hongkonských akčných filmov. Pre potreby hry dokonca poskytol herec programátorom svoje vlastné pohyby, ktoré pomocou špeciálnej technológie oživili jeho digitalizovanú postavu. Viac s humorom to vzal komediálny "bitkár" a všestranný choreograf bojových scén Jackie Chan (Križovatka smrti, Rytieri zo Šanghaja). V Jackie Chan Adventures preto dostala prednosť ručne kreslená grafika pred realistickými scenériami, takže sa celý čas pohybujete ako v animovanom filme a ovládaná figúrka pripomína skôr karikatúru slávneho herca. Na zábavnosti projektu to však neuberá a na rozdiel od naturalistickejšie orientovaných titulov si ho môžu zahrať aj mladšie generácie hráčov. Podľa Silvie Gečlerovej, manažérky slovenskej divízie Sony Playstation, sú hry na filmovú tematiku zväčša publikované v spolupráci s filmovou produkciou. "Zámer je osloviť fanúšikov filmu inou formou."
Režisér v obývačke
Vďaka počítačovým hrám môže každý vstúpiť do príbehu a určovať jeho vývoj. Hier inšpirovaných filmami rýchlo pribúda: "Každý herný vydavateľ chce mať niektoré známe želiezko vo svojom portfóliu. Dôvody sú celkom pragmatické -- synergický efekt vytvorený propagáciou filmu a hry spoločne prináša vyššie zisky z každej strany," dodáva herný žurnalista a dlhoročný hráč Juraj Chrappa.
Do rámčeka:
Z filmu do hry, z hry do filmu...
Rovnako, ako sa populárni filmoví hrdinovia dostávajú do počítačových hier, ich digitálne náprotivky sa objavujú na striebornom plátne. Továreň na sny sa už stihla chopiť titulov ako Mortal Kombat, Street Fighter, Super Mario Brothers či House of the Dead. Najznámejšou hernou postavičkou, ktorá dobyla aj Hollywood, je však stále Lara Croft, neohrozená hľadačka pokladov aristokratického pôvodu. Lara v podaní Angeliny Jolie však nepripomína hrdinky -- mužatky typu Sigourney Weaver (Votrelec) či Linda Hamilton (Terminátor) -- napriek fyzickej sile ostáva príťažlivou ženou. Intenzívne sa zúčastňuje na pátraní po cenných historických artefaktoch, o ktoré sa zaujímajú aj inteligentní kriminálnici s mocenskými chúťkami. Práve preto nikdy nie je núdza o dynamické akčné scény, ktoré sú však žiadanejšími viac v hre než v trochu silene pôsobiacom filmovom spracovaní. Producentom to veľmi prekážať nemusí -- podstatné je, že predaj jedného produktu podporuje predaj toho druhého. Herným spoločnostiam už dokonca nestačia iba pripravované filmy, ale čoraz častejšie siahajú do minulosti na kultové snímky. Napríklad spoločnosť Electronic Arts pripravuje vysoko rozpočtovú hru podľa slávneho Coppolovho filmu Krstný otec, ktorý bol natočený podľa ešte slávnejšej knihy Maria Puza.