V roku 1994 vrcholový manažment spoločnosti Matador Púchov prijal rozhodnutie, ktoré ukazuje, že dnes už aj slovenskí podnikatelia vedia efektívne zhodnocovať nadobudnutý majetok a predkladať investičné projekty na svetových trhoch. V prípade Matadoru ide o napĺňanie podnikateľských aktivít v centrálnych oblastiach európskej časti Ruska. Vyhliadli si podniky v blízkosti Moskvy i na Povolží, napokon voľba padla na mesto Omsk, ktoré sa nachádza až za Uralom, v západnej Sibíri, na rieke Irtyš.
Matador na toto teritórium predtým dlhodobo dodával tovar za miliardu korún ročne, no chcel pozíciu posilniť. V čase vstupu Púchova do spoločného slovensko-ruského podniku v Omsku bol závod Omskšina - na rozdiel od drvivej väčšiny veľkých ruských podnikov - súkromnou akciovou spoločnosťou.
Pôvodný podnik Omskšina zamestnával desaťtisíc, neskôr okolo 7 500 pracovníkov a produkoval päť miliónov pneumatík pre osobné i nákladné vozidlá a pre lietadlá. V spoločnom podniku s Matadorom pracuje 680 ľudí. Vyrábajú pneumatiky dvoch značiek: Matador a Matador-Omskšina, obe na báze technológie od Matadoru.
Zakladateľskú zmluvu podpísali počas návštevy predsedu ruskej vlády v Bratislave v roku 1995 generálny riaditeľ spoločnosti Matador Ing. Štefan Rosina st. a šéf Omskšiny V.Š. Povarekin. Program sa prioritne orientuje na výrobu autoplášťov a výrobkov z technickej gumy a využíva nové technologické riešenia, konštrukcie a know-how. Náplňou je aj vedecko-výskumná činnosť, lízing, export - import a marketing.
Najmodernejšie technologické zariadenia v spoločnom podniku Matador-Omskšina pochádzajú z Matadoru. Divízia Matador-Machinery dodala moderné konfekčné linky novej generácie OKL, hydraulické lisy, kompletačné linky jadro lano, atď. V prvej etape sa investície v spoločnom podniku vyšplhali na 6 miliónov eur. Priniesli zaslúžený efekt: ročná výroba sa na nich vyšplhala na 2,1 milióna pneumatík pre osobné autá.
Ruský trh je pre Matador mimoriadne zaujímavý, veď medziročný nárast predaja pneumatík sa tu pohybuje okolo 30 percent. Spolu s druhým akcionárom, pôvodnými ruskými majiteľmi, sa preto Matador rozhodol rozšíriť výrobu v Omsku a už v roku 2007 toto číslo narastie na 3 milióny pneumatík pri zásadnej sofistikácii výrobkového portfólia. Majú sa postupne predávať vo vlastnej alebo dílerskej sieti priamo zákazníkovi. "Napriek tomu, že ide o podnikateľské prostredie, ktoré charakterizujú nedobré cenové pomery a kľúčovým sa stáva vynesenie značky Matador do sveta, dodnes je to na Sibíri azda jediný gumárenský joint-venture, ktorý efektívne funguje," vyjadruje svoju radosť prezident spoločnosti Matador Ing. Štefan Rosina, PhD. "Pritom sme tam vyviezli "iba" náš slovenský rozum, vlastné know-how, čo možno navonok vnímať aj prostredníctvom nami (v Dubnici) vyrobeného technologického zariadenia. Desať rokov spoľahlivo fungovali v Matadore, rovnako dlho slúžili v Rusku. Keďže chceme napredovať, poslali sme vlani do Omskšiny úplne nové stroje a najnovšie výrobky."
Sortiment 13-, 14- a 15-palcových pneumatík sa rozšíri o výrobu 16- a 17-palcových vysokorýchlostných a off-road autoplášťov. Cieľom sofistikácie výroby je osloviť majiteľov vozidiel stredných a vyšších tried, ako aj majiteľov terénnych vozidiel v Ruskej federácii. Prezident spoločnosti Matador Ing. Štefan Rosina, PhD., k tomu dodáva. "Vlastnú výrobu rozbiehajú na ruskom trhu veľkí hráči ako Michelin, Goodyear či Continental, avšak my sme v Omsku už desať rokov. Na ruskom území sme spontánne najznámejšou zahraničnou značkou," dodáva.
Aj tu sa však všetko začína a končí pri peniazoch. Rodinnému triu, bratom Štefanovi a Mirovi či otcovi Štefanovi Rosinovi staršiemu, ani teraz na túto tému veľmi do reči nie je. Zažili aj obdobie ruskej hyperinflácie. Matador tak stratil vyše dva milióny dolárov v priebehu niekoľkých mesiacov. Nakupoval v dolároch a hotový tovar predával za rýchlo devalvujúce ruble. Našťastie, to je už minulosť. "Terajší spôsob financovania rozvojových aktivít je riešený prostredníctvom výhodných úverov z bánk. V ústrety vyšla a výhodný model prefinancovania ponúkla aj Eximbanka. Renomé spoločného podniku dospelo do štádia, keď Matador Omskšina nemá absolútne žiadny problém získať úver za veľmi výhodných podmienok z ktorejkoľvek banky," s potešením konštatuje viceprezident skupiny Matador Ing. Miroslav Rosina, zodpovedný prioritne za pneumatikársky program. Vytvoril sa výborný odrazový mostík na to, aby sa produkcia dostala až na päť miliónov. A to treba dodať, že v prvom roku existencie spoločného podniku dosiahla ročná produkcia 250-tisíc osobných pneumatík, v roku 2002 Matador Omskšina so 711 zamestnancami vyrobil 1 378 000 osobných radiálnych plášťov a ľahkých nákladných radiálnych plášťov. Nárast je obdivuhodný. Slovensko-ruský pneumatikársky podnik sa zaradil medzi subjekty s najlepšími hospodárskymi výsledkami v celej Ruskej federácii. Najmä, čo sa týka pridanej hodnoty na pracovníka, rentability tržieb a produktivity práce.
V automobilke VAZ Togliatti nám to potvrdili už pred piatimi rokmi: ruský automobilový priemysel pravidelne vypredáva produkciu v Omsku rok dopredu. Kľúčové sú predovšetkým dodávky 14-palcového autoplášta. "Z nášho pohľadu majú tieto aktivity ďalší synergický efekt - prejavuje sa v strojárskej časti. Vo výrobe gumárenských strojov a zariadení sa dostáva akciová spoločnosť Matador Púchov medzi špičku - jej divízia Matador Machinery zabodovala v medzinárodných tendroch nad takými rivalmi ako napríklad firma Krupp či VMI z Holandska," netají spokojnosť Ing. M. Rosina. V tejto súvislosti spomenul tiež zaujímavý paradox: naša, objemom najmenšia výroba v Matador Machinery najlepšie odoláva chápadlám chobotnice zvanej globalizácia. Z toho chceme ťažiť najmä na čínskom, indickom a ruskom trhu, kde sa v najväčšom rozsahu stavajú nové gumárenské fabriky. Pre Moskovský šinny závod sa realizuje výroba konfekčných strojov, vulkanizačných lisov, postrekovacích a navíjacích zariadení, pre Voronežský šinny závod to bude výroba postrekovacieho zariadenia, ďalšie stroje a zariadenia boli šité na mieru spomínaného spoločného podniku Matador Omskšina.
Ako sa teda darí Matadoru na ruskom trhu z pohľadu prezidenta spoločnosti Ing. Š. Rosinu? "Veľmi slušne. Na stole máme up-grad na ďalších 50 miliónov dolárov. Zvažujeme, či ich tam investujeme v priebehu najbližších dvoch rokov, alebo rozložíme náš investičný zámer do dlhšieho časového obdobia. Povesť Ruska vo svete sa zmenila, dnes sú tam všetky renomované značky, Matador tam nechce chýbať. Skôr zvažujeme, ako ďalej. Ruský trh sa dynamicky rozvíja, aj keď na úkor domácich výrobcov."
To nám niečo pripomína. Porovnávanie pohľadov na našich a zahraničných investorov asi chvíľu potrvá. Na jednotný meter vlády si musíme počkať. V Rusku jednoznačne rastie dovoz autoplášťov zvonku a projekty svetových firiem. Prirodzene, ruské značky s tým majú ťažkosti. "Momentálne tam prevláda perióda, keď silnejšie vrstvy ruského obyvateľstva sa chcú voziť na značkovom aute. Obzvlášť v Moskve je dôraz na značku dominantný," pridal vlastnú skúsenosť Ing. Štefan Chudoba, ktorý pred dvoma rokmi odišiel do Moskvy rozbiehať obchodnú politiku spoločnosti Škoda Auto, aby ho začiatkom tohto roka "zlomili" na spoluprácu matadoráci. "Plácli si" v Omsku 28. januára 2005 o tretej ráno za krásnej ruskej noci a 2. septembra 2005 sa Ing. Chudoba stal generálnym riaditeľom divízie Automotive skupiny Matador. V našom rozhovore použil zaujímavé prirovnanie:
Ak sa v Nemecku dôraz na značku dá označiť indexom 40, na Slovensku 60, tak v Rusku 90. "Myslím si, že to odzrkadľuje existujúci rozdiel prístupu a uvažovania ľudí. Časom sa tieto čísla nepochybne priblížia, ale potrvá to. V Matadore si uvedomujeme, že v Rusku treba vyrábať špeciálne plášte, náš cieľ je vyšší ekonomický segment. Veľkí hráči na ruskom trhu už chytili "prime brendt", naopak, objemy sú vo vyššej ekonomickej triede. Tam sa chce Matador udržať, napríklad aj s terénnymi plášťami, ktoré sa parametrami právom porovnávajú so špičkovými."
Aj na tomto príklade vidieť, že história značky pomaly začína splývať a cenové približovanie jednotlivých značiek je nezvratný jav. Najväčší konkurenti na ruskom trhu spravili kus práce najmä v oblasti cenovej politiky - boli donútení ísť s cenou dole. To však je na výslednom grafe len os x-ová. Žiaľ, os y-ová deformuje výslednú krivku, pretože ceny základných vstupných surovín išli hore, ceny finálnych produktov na to adekvátne nereagujú, a tým sa firmám zužuje priestor na profit. Z pohľadu skupiny Matador treba vyrobiť určitú masu produkcie, avšak v profitabilnejšom pásme. To je pre Matador spomínaný vyšší ekonomický segment. Takže, program Matadoru v Rusku pokračuje ďalej, iba projekt s obrannými pásmi tam trochu zmrazili. Partner, s ktorým chceli spraviť v tejto oblasti ďalší slovensko-ruský podnik, mal isté problémy v štruktúre akcionárov, a kým sa nevyriešia tieto nejasnosti, zatiaľ ostane celá myšlienka "na ľade". Napriek tomu Ing. Š. Rosina prezradil, že v Rusku už čoskoro začnú hľadať aj výrobcu strojov pre ďalšiu expanziu Matadoru. Chcú nájsť partnera, s ktorým by do spoločného podniku išla aj naša dcérska spoločnosť Matador Machinery, ktorá vyrába stroje pre gumárenský priemysel. "Takto nepozeráme len na Rusko, rovnako máme optiku zamierenú na Kazachstan a iné oblasti," rozširuje záber Ing. M. Rosina.
Omština funguje, ba čo viac, práve v týchto drsných podmienkach, pri teplotách mínus 35 stupňov Celzia, Púchovčanom "narástli krídla". Podobný projekt sa im totiž podarilo naplniť aj v najväčšom meste Kazachstanu Alma-Ate, kde v roku 1997 založili dcérsku obchodnú spoločnosť Matador-A. Matador už nie je len čisto slovenskou firmou. Manažment vníma Slovensko ako absorbéra 15-percentných tržieb, ktoré tu skupina Matador robí. Vonku tak umiestňuje viac ako 80 % svojej produkcie. K Ázii a Afrike treba prirátať "matadorky" v Nemecku, Anglicku, zvyšuje sa počet zahraničných zamestnancov v materskej firme. Tá sa stala centrom vývoja, výskumu a zaškoľovania odborných kádrov, miestom, kde majú možnosť nasiaknuť vlastnou firemnou kultúrou, typickou pre Matador, aby ju spoločne dokázali ponúknuť v globálnom svete.
StoryEditor