Marketingový konzultant Karol spomína, ako sa v ich oddelení pred časom objavil na začiatku úplne banálny problém. Nevyužité ponuky a katalógy všetci hádzali na jednu kopu a najprv sa smiali, neskôr rozčuľovali, keď v nej niečo potrebovali nájsť. Materiály neustále prekladali z jednej strany na druhú a nikomu sa v nich nechcelo urobiť poriadok. Raz, pochopiteľne, prišiel čas, keď sa už nedali presunúť nikam inam a bolo nevyhnutné nájsť riešenie. Spustila sa obrovská hádka, v ktorej každý obviňoval každého. Peter útočil na ostatných, Milan sa od celej záležitosti dištancoval a Zuzana sa urazila.
Riešenie však neprichádzalo. Všetci dokola opakovali vlastný pohľad na vec a zalamovali rukami nad tým, ako si niekto môže myslieť niečo úplne iné ako oni. K hlavnej téme sporu sa postupne pridávali ďalšie staré hriechy, a tak jej jediným výsledkom bola strata energie, času a narušenie vzájomných vzťahov. Úplne banálny konflikt títo štyria ľudia absolútne nezvládli. Ak by Karol nezavolal na pomoc personálneho manažéra, snehová guľa konfliktu by sa nabaľovala ďalej a čoskoro by celkom určite ohrozila aj pracovné výkony oddelenia.
Konflikt -- súčasť života
Konflikty sú prirodzenou súčasťou života a vznikajú všade, kde ľudia prichádzajú do vzájomného kontaktu. O niektorých miestach dokonca platí, že sú priam stvorené na to, aby v nich z času na čas vypukol konflikt... K "ohrozeným" lokalitám celkom určite patria pracoviská, kde sa ľudia nielen väčšinou každodenne stretávajú, ale v závislosti od pracovnej náplne a postavenia spolupracujú na riešení spoločných zadaní. Pri snahe zdokonaliť sa v tejto oblasti sa však netreba sústrediť len na to, ako konflikty riešiť. Zaoberať sa treba aj zdanlivo opačnou úlohou -- ako vytvoriť priestor na pokojné spolunažívanie.
"Konfliktom na pracovisku označujeme až tú situáciu, v ktorej sa vzájomne závislí ľudia nevedia dohodnúť na spoločnom cieli alebo si neželajú, aby ten druhý zasahoval do ich kompetencie. Konflikt je zvyčajne sprevádzaný hnevom a silnými emóciami, ako i pocitom, že je to potrebné okamžite riešiť," vysvetľuje psychológ Karol Kleinmann.
Zdrojom konfliktu nebýva -- ako pokračuje, to, že mladá kolegyňa sa dostala na vyšší post a má neúmerne vysoký plat, ale to, že ostatní cítia, že jej neskúsenosť bude ohrozovať ich spoločný cieľ. Okrem nekompatibility cieľov bývajú zdrojmi konfliktov -- nedostatok zdrojov, najmä finančných, a zasahovanie do kompetencii toho druhého. "Je zaujímavé, že ústredným prvkom všetkých interpersonálnych konfliktov je komunikácia. Ak do komunikácie vstúpi vyhrážanie, verbálna agresivita alebo samotné násilie, situácia sa môže extrémne vyhrotiť. Dôležité je poznať štýly a taktiky riešenia konfliktných situácií, potom sa nám bude ľahšie rozhodovať, či sa sporu vyhneme alebo doň vstúpime," pripomína Kleinmann. Ignorovanie konfliktov na pracovisku dáva podľa neho do pohybu deštruktívne sily, ktoré znižujú produktivitu, šíria konflikt ďalej a uvoľňujú morálku.
Príjemné prostredie udržuje v zamestnaní
Zdrojom konfliktov -- ako dopĺňa Pavel Uhrinčať z poradenskej spoločnosti HRman -- môže byť súperenie, neochota spolupracovať, pocit nespravodlivosti, nesprávne pochopenie, nevhodné (necitlivé, netolerantné) sebecké správanie jednotlivca, neúmerne vysoká záťaž a pod.
Vzťahom podľa neho iste neprispeje, keď sa individuálne ciele, záujmy jednotlivcov, v tíme líšia. Ak je miera ich motivácie výrazne rozdielna, jeden člen tímu je ochotný venovať činnosti väčší priestor ako iný.
Naproti tomu dobré vzťahy v práci -- ako pripomína Uhrinčať, sú mimoriadny motivátor pôsobiaci proti zmene zamestnania. Veľa zamestnancov zostáva napriek nespokojnosti s odmenou či nadriadeným na pracovisku, pretože má veľmi dobrých kolegov či kolegyne. Preto by mali zamestnávatelia podporovať dobré vzťahy na pracovisku a vážiť si tých jedincov, ktorí ich vytvárajú. Riziko, že ak odídu oni, odídu aj iní, je veľmi reálne.
A aký môže byť jednoduchý recept na dobré vzťahy? "Podľa mojej skúsenosti -- je dôležité sa dobre poznať. Byť ku kolegom rovnako otvorený ako tolerantný. Otvorene hovoriť o tom, čo mám alebo nemám rád, čo mi prekáža a, naopak, preferujem a zároveň počúvať a rovnakou mierou zohľadňovať záujmy a potreby kolegov. Nebudem vetrať len preto, lebo sedím pri okne a som "správca okna", keď ostatným kolegom je už zima. Rovnako budem ochotný okno otvoriť, keď ma o to požiadajú, hoci by som mal na chvíľu prerušiť prácu -- pretože pri otvorenom okne pre chlad nemôžem pracovať -- a môžem im v tom čase uvariť kávu," radí Uhrinčať. Dobrému poznaniu, ako poznamenáva, prispieva spoločné trávenie času mimo pracoviska.
Práca -- aj miesto na zoznámenie
Na druhej strane na pracoviskách často vznikajú aj priateľstvá či zväzky na celý život. Nahráva tomu aj doba. "Veľa mladých ľudí pristupuje k prvému zamestnaniu veľmi emotívne. Trávia veľa času v práci a neostáva im čas na iné aktivity. Priateľstvá zo školy, z miesta bydliska, sú postupne vytláčané novými vzťahmi, najmä pracovnými. Ak s niekým spolupracujete päť rokov, poznáte ho lepšie ako spolužiaka zo školy -- pokiaľ sa s ním naozaj pri práci rozprávate, prípadne trávite spolu čas aj mimo práce. Každý vzťah musí byť vzájomne udržiavaný, ak má zotrvať. Po založení rodiny sa mnohým ľuďom rozdelí ich čas na prácu a rodinu. Je to prirodzené. Preto im po pár rokoch zostanú kolegovia ako možno jediní priatelia," hovorí Uhrinčať.
Pracovisko - plejáda hier
Pracovné prostredie má aj podľa Kleinmanna veľa pozitívnych atribútov na hlboké priateľstvá alebo vzťahy, ktoré môžu prerásť až do manželstva. "Jedinca tu môžeme vidieť v jeho najprirodzenejšej podobe, a to pri práci. Okrem fyzickej atraktívnosti môžeme sledovať, ako sa správa k nám osobne, ale aj k iným, ako rieši konflikty. Odohráva sa tú celá plejáda psychologických hier, najmä ak do ženského kolektívu nastúpi slobodný muž. Zaujímavú kategóriu tvoria aj pozície sekretariátov a hovorkýň viacerých prosperujúcich firiem alebo štátnych organizácii," uzatvára Kleinmann.
Sme priemerne konfliktní
Situácia na Slovensku je v oblasti konfliktov na pracoviskách podľa psychológa Karola Kleinmanna porovnateľná so svetom. Znížila sa konfliktná komunikácia so zákazníkom a výrazné pokroky zaznamenala aj vnútorná firemná komunikácia na osi nadriadený -- podriadený. "Najslabším článkom stále zostávajú medziľudské vzťahy medzi samotnými zamestnancami. Zmeniť slovenskú "náturu" je veľmi komplikovaná záležitosť a malé vojny medzi kolegami a kolegyňami sú niekedy kompenzáciou za celospoločenské napätie alebo nenaplnené ambície, ktoré musia byť potlačené," hovorí Kleinmann. Pozitívom však podľa neho je, že deštruktívnu komunikáciu nahradil takzvaný konštruktívny konflikt, ktorý zohráva významnú úlohu vo vývine zdravého priateľstva, romantických, ale aj pracovných vzťahov.