StoryEditor

Jan Rejžek: Seriózne médiá by sa nemali priživovať na pikantnostiach

19.08.2005, 00:00
Redaktor Českého rozhlasu Jan Rejžek pre HN

V Česku aj na Slovensku dochádza v ostatných rokoch k prepojeniu reality "shows" s bulvárnymi aj nebulvárnymi médiami. Čo podľa vás vedie k tomuto prepojeniu? Je to len snaha o vyšší predaj a zisk?
- Áno, o čo iného tiež môže ísť, než o vyšší predaj a zisk?

Napríklad o dobré meno medzi čitateľmi...
- Ja si myslím, že takto oni vôbec neuvažujú. Dobré meno pre nich znamená, že sú najpredávanejší, a tým sa to končí.

Nemôže ísť médiám o pocit moci nad čitateľmi, že dokážu určovať verejnú mienku?
- To sa však tiež prejavuje len počtom predaných výtlačkov. Inak sa to asi merať nedá.

Čo hovoríte na tvrdenie, že takzvané seriózne médiá sa týmto programom venujú ako kultúrnemu fenoménu? Nie je to len snaha o priživenie sa na nich?
- Prvoradou úlohou serióznych médií by veru nemalo byť priživovanie sa na reality šou pod chatrným pláštikom skúmania onoho tzv. kultúrneho fenoménu, ale skôr nekompromisné odhaľovanie podstaty tohto bezostyšného televízneho formátu najúpadkovejšej voyeurskej pseudozábavy, ktorý znie: Nechajte nás zarábať!

Myslíte si, že v tejto situácii médiá len reflektujú realitu, alebo vytvárajú realitu virtuálnu?
- Médiá, samozrejme, a bohužiaľ, spoluvytvárajú virtuálnu realitu, keď aj ten najtrápnejší kandidát "na vilu" napríklad vo VyVolených sa v okamihu krátkodobého výskytu na obrazovke môže stať tzv. celebritou, ktorej sa len tak nezbavíme. Teda Hviezdna pechota na pokračovanie.

Ale samotná účasť v reality šou je faktom, nie virtualitou.
- O skutočnej realite sa nedá hovoriť už len kvôli tomu výberu. Neviem si predstaviť, že by sa kdekoľvek vo svete alebo u nás podarilo v hlasovaní to, že by sa stretlo presne šesť mužov a šesť žien. Výber sa, pochopiteľne, manipuluje, aby vznikli páry. Keď sú nastavené takéto pravidlá, realita sa, prirodzene, deformuje.

Je nutné, aby celebrita bola niečím výnimočná, aby predtým, ako získa tento status, niečo dokázala, alebo je možné ju vytvoriť, takpovediac, z ničoho?
- Samozrejme, aj z ničoho. Celebritou môže byť dnes ktokoľvek dosiaľ neznámy, kto sa napríklad náhodou po istý čas ocitol v istých škandálnych súvislostiach v televízii Nova či Prima. Príkladom za všetky je Ester Ládová, finalistka reality súťaže Miliónový pár, ktorá ako dvadsaťročná nafotila kvôli finančnej situácii porno fotografie a natočila dva krátke porno filmy. Alebo sa celebritou môže stať kedysi známa "zombie", ktorá nemusí roky nakrútiť jedinú platňu, hrať v jedinom filme alebo divadelnom predstavení, ale jej početný výskyt na rautoch a prípadné svadby, rozvody, milenecké problémy, potraty, choroby, exotické dovolenky atď. môžu zaistiť udržiavanie mena medzi čitateľmi. Doslova až do smrti.

Kto prideľuje celebritám ich status?
- Pochopiteľne sa týmto recyklovaním dávno vychladnutých umeleckých mŕtvol zaoberajú predovšetkým stoky typu Blesku, Večerníka Praha, Story, Šťastného Jima, Prameňa života či ako sa vôbec nazývajú. Je na súdnosti pozorovateľa, aby rozpoznal, kedy sa tak deje bez vedomia dotyčných či s ich súhlasom alebo dokonca v rámci úsilia ich PR agentov...

Je na vytváranie celebrít dôležitá spolupráca viacerých médií?
- Prvoradá je, samozrejme, televízia, v ktorej sa títo ľudia objavujú najskôr. Až následne sa ich zmocnia tlačené médiá, ktoré začínajú ich príbehy rozvíjať.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
22. november 2024 01:51