Už keď služba a jej ponuka vznikala, mali ste jasne definované komu je určená a dokázali ste predpovedať najčastejšie chyby?
Určite áno. Služba je primárne určená každému, kto užíva štyri a viac liekov dlhšie ako tri mesiace. Zákazníkmi sú väčšinou pacienti, ktorí konzumujú cez 10 piluliek denne. Tu už prestáva zábava, pretože ich majú logicky predpísané od viacero lekárov. Kontraindikácie sú viac ako isté. Typovo najčastejšie chyby sú užívanie 2 lieky s rovnakou účinnou látkou ale iný názvom, pretože mu ich jednoducho v lekárni ponúknu. To je bežná prax. Pacient službou získa kompletnú kontrolu užívaných liekov, či je kombinácia v poriadku alebo či sa objavujú interakcie, ktoré ovplyvňujú ne/účinok liečby, ako správne lieky a doplnky stravy užívať,prípadne ďalšie informácie k životnému štýlu. Pri Pacientoch, ktorí užívajú 8,10 a viac liekov nachádzame problémy skoro vždy.
Znamená to, že doteraz každý, kto si službu doteraz objednal mal zle nastavenú liečbu?
Od spustenia služby som vypracovala mesačne v priemere štrnásť auditov. Pri polovici pacientov som zistila problém. Stal sa mi prípad, kedy bol pacient predávkovaný opiátmi, ktoré mal predpísané od rôznych lekárov. Predávkovanie opiátmi môže mať naozaj fatálne následky.
Aký je priebeh a prioritný cieľ liekového auditu?
Liekový audit mi trvá v prípade tých zložitejších v priemere dva a pol hodiny. Primárnym cieľom služby bolo aj je ponúknuť zákazníkovi starostlivosť a pocit istoty, že je všetko v poriadku a môže bez obáv svoje lieky užívať.
K tomu patrí odhalenie interakcie liekov, ktoré pacient konzumuje, či sa účinok liekov vzájomným pôsobením posilňuje alebo oslabuje, či spôsobujú nežiadúce účinky. Toto sú indikácie, kedy situáciu treba riešiť. Záverečnou správou z liekového auditu sa môže proces liečby nanovo začať, upraviť, pretože vždy pacientovi napíšeme, či je potrebné kombináciu liekov riešiť s lekárom, či je všetko v poriadku, alebo si treba niečo ustrážiť a pri problémoch kontaktovať lekára.
Deje sa to?
Spätná väzba zákazníkov, ktorí si liekový audit objednali, je skôr o rešpekte ísť s výsledkami za lekárom, ale sú aj takí, ktorí tak spravia. Pri jednom pacientovi ošetrujúca lekárka spolupracovala a liečbu na základe výsledku môjho auditu nastavila inak. V druhom prípade sa pacient u ošetrujúceho lekára moc s pochopením a ústretovosťou nestretol, keď chcel znížiť dávku užívanej liečby a to bol dôvod, prečo si dal audit pre istotu vypracovať. Dokonca máme zákazníčku, ktorá si službu objednala, ale medzičasom má predpísaný nový liek a čakajú ju ďalšie odborné vyšetrenia, službu chce využiť opakovane. Ostatní zákazníci si viac - menej len chceli potvrdiť a overiť správnosť nastavenej liečby.
Hovoríme o spätnej väzbe. Ľudia majú väčšinou tendenciu písať a hovoriť o tom, čo dobré nebolo. Zdieľajú s vami pozitívnu skúsenosť?
Jednou z prvých zákazníčiek liekového auditu bola slečna, ktorá službu objednávala pre svoju babičku, pretože aj to je možné. Reakcia na seba nedala dlho čakať. Pridanú hodnotu videla aj v odporúčaní užívania doplnkov stravy a interakcií s potravinami, keďže lieky na zníženie cholesterolu, ktoré užíva, (statíny) nie sú vhodné v kombinácii s grepmi. Na tieto veci vraj nebola v kamennej lekárni nikdy upozornená a za babičku veľmi ďakovala.
Pracuje sa tažko s dôverou zákazníkov, ktorá je v prípade liekového auditu kľúčová?
Dôveru zákazníkov si budujem ako farmaceutka už 15 rokov. V online prostredí je to samozrejme ťažšie, ale naši zákazníci zo skúsenosti už vedia, že ich dáta sú v úplnom bezpečí. Výhoda online priestoru je napríklad prípade odborného poradenstva a chúlostivých zdravotných problémov, ktoré zákazníci neradi riešia v kamennej lekárni. Lékárna.cz je na trhu 25 rokov a má bohaté skúsenosti v zdravotnej starostlivosti a poradenstve. Defacto si zákazníkov k dôvere vychováva vyše dve desaťročia. Nie, nebála.
O MojaLekáreň.sk: MojaLekáreň je lekáreň na slovenskom internete, s 25 ročnou skúsenosťou v lekárenskom poradenstve, vďaka českej sestre Lékárna.cz. V oblasti starostlivosti o zdravie poradíme, nech ste kdekoľvek a v akejkoľvek situácii, aby ste sa cítili dobre. Máme bohatú ponuku produktov pre zdravie a krásu celej rodiny, vrátane domácich miláčikov. Každá objednávka je pre nás príležitosťou vylepšovať našu ponuku a služby. „Na konci všetkých našich aktivít vždy musí byť šťastný klient, či už ním je pacient, zákazník alebo zamestnanec,“ zdôrazňuje PharmDr. Vladimír Finsterle, zakladateľ a majiteľ spoločnosti Pears Health Cyber, ktorá MojaLekáreň.sk prevádzkuje.