Firmy sú v rámci programu Slovakia Best Managed Companies hodnotené na základe stratégie, riadenia, finančných výsledkov, ale aj produktivity, inovácií či firemnej kultúry. Prečo sú práve tieto faktory určujúce pre kvalitu spoločnosti?
PF: Príbeh firmy nie je len o jej finančných výsledkoch. Úspech súkromných firiem tkvie mnohokrát aj v nehmotnom vklade vlastníka, ktorý sa snaží, aby jeho firma mala tú správnu charizmu a črty, ktorými sa chce prezentovať navonok, a nejde len o to, aby vygeneroval čo najväčšiu pridanú hodnotu vo forme čísel. A práve pomocou týchto hodnotiacich faktorov sa dokážeme pozrieť na spoločnosti aj z kvalitatívneho hľadiska.
MCH: Rozhodujú dlhodobé ciele, pozície na trhu, premyslená produktová stratégia, adaptívna firemná kultúra, otvorenosť k inováciám a zmenám všeobecne, prilákanie talentov a starostlivosť o ne. Spoločným rysom týchto firiem je uvedomenie si záberu manažmentu a leadershipu. Nejde len o jeden nápad či jednu silnú osobnosť, najlepšie riadené firmy chápu význam nastavenia procesov, ktoré ich vedú k tomu byť v danej oblasti najlepšie. Na rozdiel od intuitívneho riadenia majú dlhodobú stratégiu a všetci zainteresovaní ľudia vedia, aký je cieľ a prečo.
Máte za sebou dva ročníky programu pre najlepšie riadené firmy. Aké sú najväčšie výzvy, ktorým súkromné spoločnosti dnes čelia?
PF: Je zaujímavé pozorovať, ako sa v čase menia priority a výzvy, ktorými sa spoločnosti zaoberajú. Zapojenie a využitie AI, prechod do cloudu a celková digitálna transformácia interných procesov aj celkovej stratégie sú témy, ktoré úspešné spoločnosti riešia. Mnohé firmy zvažujú, ako čo najefektívnejšie implementovať a využiť chat AI nástroje na riešenie problémov, komunikáciu so zákazníkmi, prípadne na ďalší rast.
MCH: Medzi veľké výzvy patrí napríklad aj udržateľnosť a ESG. Obe tieto oblasti sú pre organizácie, ktoré si uvedomujú svoju spoločenskú aj environmentálnu zodpovednosť, momentálne zrejme jednou z najdôležitejších tém. Mnoho firiem z nášho programu sa, samozrejme, týmto témam aktívne venuje dlhodobo, chcú byť totiž úspešné a videné v dobrom svetle.
V súčasnosti sú dôležitou témou aj moderné technológie a umelá inteligencia. Riešia firmy aj tieto témy?
PF: Väčšina spoločností očakáva vplyv umelej inteligencie a uvedomuje si, že AI v určitej miere povedie k transformácii firiem. V Deloitte vytvárame prípadové štúdie pre takmer všetky typy priemyselných odvetví a je inšpiratívne rozprávať sa s najlepšie riadenými firmami o tom, kde všade AI využívajú.
MCH: Áno, pretože si uvedomujú výhody, ktoré im digitalizácia a automatizácia prinášajú, či už ide o zvyšovanie efektivity, čo prináša uvoľnenie kapacít zamestnancov a ich využitie na prácu s vyššou pridanou hodnotou, zjednodušenie podnikových procesov, znižovanie chybovosti a podobne. Navyše, s vývojom rôznych technológií už vôbec nemusí platiť, že na to firmy budú musieť vynaložiť priveľa finančných prostriedkov.
Čo motivuje firmy, aby sa prihlásili do programu Best Managed Companies?
MCH: Hlavnou podstatou programu je, že firmy prejdú náročným procesom, ktorý je jasne definovaný a štandardizovaný. Odborná podpora špecialistov Deloitte im umožní vykonať detailnú analýzu fungovania, zameranú na strategické a prevádzkové aspekty. Spoločnosti majú v rámci workshopu, ktorý s nimi absolvujeme, možnosť na základe „best practices“ porovnať si, ako to funguje v iných firmách, ktoré úspešne prešli týmto programom na celom svete. Práve „benchmark“ oproti najlepšie riadeným firmám je pre ne veľkým prínosom. Zároveň im pomáhame nájsť aj oblasti na ďalší rozvoj, čiže samotná účasť prináša množstvo výhod. Účastníci zároveň získajú hodnotnú spätnú väzbu, rozširujú svoju sieť kontaktov, porovnávajú si skúsenosti a stanú sa súčasťou globálnej komunity ocenených. A keďže ocenenie sa udeľuje iba na rok, veľkou motiváciou je získať ho znova.
PF: Best Managed Companies je aj o oslave úspechu, pochvale za snahu inovovať, prichádzať s novými nápadmi. Od opakovane sa prihlasujúcich účastníkov máme na program veľmi pozitívny feedback. Spoločnosti si veľmi chvália aj galavečer spojený s networkingom, kde sa stretne vrcholový manažment ocenených najlepšie riadených firiem na Slovensku. Sme veľmi radi, že firmy vnímajú tento program ako jeden zo spôsobov, ako sa vedia odlíšiť na trhu a posilniť svoju značku.
Je program pre firmy zaujímavý aj z pohľadu obchodných príležitostí a získavania talentov?
PF: Úspešné spoločnosti si uvedomujú dosah „brand awareness“. Absolventi a šikovné talenty na trhu sa v dnešnej dobe rozhodujú, kam pôjdu pracovať, pričom si vyberajú také firmy, v ktorých to správne funguje a sú najlepšie riadené. Vyberajú si skrátka to najlepšie. Potenciálni obchodní partneri taktiež dôsledne zvažujú, s kým sa oplatí spolupracovať.
MCH: Trh si veci ako toto ocenenie všíma, je to punc určitej kvality. To potvrdzuje aj opakovaný záujem spoločností o účasť v programe. Od jedného z ocenených máme feedback, že ich obchodní partneri kontaktovali aj vďaka zisku ocenenia Slovakia Best Managed Companies. A keďže sa v rámci workshopov diskutuje o témach, ako sú firemná kultúra, produktivita, inovácie súvisiace s HR procesmi či odmeňovanie, ľudia si aj na základe toho môžu povedať, že pre takúto firmu chcú pracovať, lebo je perspektívna, dobre pristupuje k svojim zamestnancom, má dobre nastavené procesy, firemnú kultúru aj politiku.
Aký zmysel má tento program pre vás osobne, respektíve pre Deloitte?
MCH: V rámci programu s každou firmou absolvujeme niekoľkohodinový workshop, na ktorom sa rozprávame s vrcholovým manažmentom o tom, ako to u nich funguje z pohľadu riadenia, pričom máme možnosť spoznať ich spoločnosť z úplne iného pohľadu, než je ten klasický komerčný. A keďže program funguje vo viac ako 45 krajinách, my im týmto spôsobom pomáhame, aby sa zviditeľnili na globálnej mape najlepšie riadených firiem.
PF: Pre nás je veľmi príjemné vidieť, keď na slávnostnom oceňovaní zástupcovia top manažmentu medzi sebou debatujú aj o možnostiach spolupráce. Naším cieľom je vytvárať komunitu firiem, ktoré na Slovensku vznikli, pôsobia tu a niečo dokázali. V Deloitte sa venujeme mnohým aktuálnym biznisovým výzvam a dokážeme spoločnostiam prinášať tie správne riešenia, či už v oblasti implementácie umelej inteligencie, využívaní cloudových riešení, ESG problematike, ochrany súkromného vlastníctva, respektíve jeho zmien a mnohých ďalších. Všetci máme v sebe prirodzene zakódované, že sme radi, keď nás druhí pochvália. A ocenenie Best Managed Companies dáva priestor aj na odprezentovanie takého úspešného príbehu.
Program Slovakia Best Managed Companies je určený pre súkromne vlastnené spoločnosti, ktoré sú riadené zo Slovenska, minimálne 50 % vlastnia slovenskí alebo českí podnikatelia, na trhu fungujú aspoň 3 roky, majú minimálne 15 zamestnancov na plný úväzok a dosahujú ročné výnosy minimálne vo výške 10 mil. eur.