BLACK FRIDAY A INÉ ZĽAVOVÉ KAMPANE
Nová právna úprava do slovenského práva prenáša európskou smernicu Omnibus, ktorá rozširuje informačné povinnosti obchodníkov pri zľavových akciách. Okrem zľavnenej ceny bude po novom obchodník povinný uviesť tiež predchádzajúcu najnižšiu cenu tovaru počas posledných 30 dní. V prípade postupného znižovania ceny tovaru zavádza zákon možnosť obchodníka uviesť ako predchádzajúcu cenu tovaru iba pôvodnú cenu tovaru pred jej prvým znížením. Zákazník tak bude mať možnosť priameho porovnania aktuálnej zľavy s najnižšou cenou tovaru za posledných 30 dní. Vzhľadom na záťaž, ktorú nové povinnosti obchodníkom prinesú, zakomponoval zákonodarca do návrhu ustanovenia tiež výnimku z povinnosti uvádzať predchádzajúcu cenu tovaru pri tovaroch podliehajúcich rýchlej skaze alebo zníženiu kvality. Výnimka sa vzťahuje napríklad na potraviny či živé kvety, nevzťahuje sa však na sezónny tovar, ktorý podlieha zníženiu kvality iba z komerčného hľadiska (napríklad opaľovacie krémy). Pre úplnosť je potrebné uviesť, že nové informačné povinnosti v oblasti zliav sa rovnako vzťahujú na predaj tovarov v kamenných predajniach, ako aj e-shopoch prevádzkovaných online. Zásadne sa tak zmenia pravidlá pre zľavové akcie, ktoré si maloobchodníci musia po novom interne nastaviť.
DIGITÁLNE SLUŽBY A DIGITÁLNY OBSAH
Cieľom novej právnej úpravy je tiež adaptácia spotrebiteľského práva na zmeny, ktoré prináša digitálna doba aj v oblasti digitálneho obsahu a služieb. Nová právna úprava sa tak bližšie dotkne napríklad poskytovania aplikácií, e-kníh, smartfónov či inteligentných hodiniek.
Okrem novelizovanej úpravy spotrebiteľskej kúpnej zmluvy sa v Občianskom zákonníku zavádza novela aj nový zmluvný typ zmluvy s digitálnym plnením, ktorej obsahom môže byť digitálny obsah či digitálna služba. Pod digitálnou službou možno chápať napríklad službu, ktorá umožní spotrebiteľovi vytvárať, spracúvať alebo uchovávať údaje v digitálnej forme alebo mať k takýmto údajom prístup. Ide tak napríklad o streamovacie platformy, cloudové úložiská a pod. Digitálnym obsahom budú samotné údaje, vytvorené a aj dodané v digitálnej forme (e-knihy, audio nahrávky a pod.). Vecou s digitálnym plnením je hnuteľná vec (smartfón), ktorá obsahuje digitálny obsah alebo digitálnu službu, bez ktorých by inak nedokázala fungovať. Novela v rámci nového zmluvného typu zavádza tiež špecifické podmienky poskytovania digitálneho plnenia, okrem iného, v podobe podmienok dodania digitálneho plnenia, zmeny plnenia, požiadaviek na akosť a množstvo či špecifické práva a povinnosti pri odstúpení od zmluvy. Zaujímavosťou je tiež osobitná úprava zmluvy na diaľku medzi obchodníkom a spotrebiteľom, keď namiesto kúpnej ceny poskytne spotrebiteľ obchodníkovi svoje osobné údaje.
ONLINE TRHY
Výraznou zmenou oproti súčasnej právnej úprave je aj regulácia povinností prevádzkovateľov online trhov, t. j. platforiem, na ktorých sa združuje väčšie množstvo obchodníkov a ktorá umožňuje priame uzatvorenie zmluvy medzi obchodníkom a spotrebiteľom. Účelom regulácie je najmä zabezpečiť, aby mal kupujúci dostatočné informácie o identite predávajúceho pri kúpe tovaru. Prevádzkovateľ online trhu bude po novom povinný pred uzatvorením zmluvy jasne, zrozumiteľne a primeraným spôsobom informovať spotrebiteľa tiež o (i) hlavných parametroch, ktoré určujú poradie ponuky produktov vo výsledku vyhľadávania a ich význam; (ii) či predávajúci je obchodníkom podľa vyhlásenia poskytnutého prevádzkovateľovi online trhu; (iii) poučenie, že na vzťah kupujúceho s predávajúcim sa neuplatnia predpisy na ochranu spotrebiteľa v prípade, ak predávajúci nie je obchodníkom; a (iv) prípadná deľba povinností predávajúceho a prevádzkovateľa trhu, ak sa podieľajú na plnení spoločne.
ZMENY PRI ODSTÚPENÍ SPOTREBITEĽOM OD ZMLUVY A ZVEREJŇOVANÍ ZÁKAZNÍCKYCH HODNOTENÍ
Pri zmluvách uzatvorených na diaľku dochádza k zásadnej zmene, keď po odstúpení od zmluvy spotrebiteľom, bez uvedenia dôvodu, bude náklady na vrátenie tovaru znášať spotrebiteľ. Uvedené však platí iba v prípade, ak obchodník o tejto povinnosti spotrebiteľa vopred poučil.
Dôraz na väčšiu vierohodnosť bude po novom kladený aj na recenzie tovarov, ktoré obchodník spotrebiteľom sprístupňuje. Novela zavádza nové povinnosti obchodníkov informovať spotrebiteľov o tom, či a akým spôsobom kontrolujú a zabezpečujú, že hodnotenie skutočne pochádza od spotrebiteľov, ktorí si produkt kúpili alebo použili. Klamlivou obchodnou praktikou bude, naopak, nabádanie osôb k poskytovaniu falošných spotrebiteľských recenzií alebo odporúčaní a ich skresľovanie pri propagácii na sociálnych sieťach.
ĎALŠIE NOVINKY SPOTREBITEĽSKEJ LEGISLATÍVY
Medzi ďalšie novinky, ktoré nová spotrebiteľská regulácia prinesie, patrí napríklad:
- zákaz druhotného predaja vstupeniek na podujatia, ktoré boli obchodníkom získané automatizovanými prostriedkami s cieľom obísť limit počtu vstupeniek na jednotlivca;
- v prípade, ak je záruka uvedená v reklame priaznivejšia pre spotrebiteľa ako spotrebiteľská záruka uvedená v záručnom liste, uplatnia sa podmienky uvedené v reklame;
- požiadavka na kompatibilitu, t. j. schopnosť fungovať s hardvérom alebo so softvérom, s ktorými sa vec rovnakého druhu bežne používa, bez potreby zmeny predávanej veci, hardvéru alebo softvéru;
- požiadavka na interoperabilitu, t. j. v zmluve vymedzenú schopnosť fungovať s hardvérom alebo so softvérom odlišným od tých, s ktorými sa vec rovnakého druhu bežne používa;
- jednotkovou cenou nebude potrebné označovať tovary predávané prostredníctvom nápojového alebo stravovacieho automatu, v rámci pultového predaja (ak sa predáva na množstvo) a ambulantného predaja potravín a nápojov určených na priamu konzumáciu na mieste;
- sankcia odstránenia alebo výmazu obsahu uverejneného v online rozhraní alebo výmazu domény.
Už z uvedeného krátkeho zhrnutia novej spotrebiteľskej regulácie je zrejmé, že zmeny sa vo veľkom dotknú takmer všetkých obchodníkov, a to tak v kamenných predajniach, ako aj online priestore, a je potrebné sa na ne včas pripraviť. Nová spotrebiteľská regulácia nadobudne účinnosť už 1. marca 2024, a to vrátane novozavedených povinností v oblasti označovania cien či digitálnych plnení.
RETAIL A E-COMMERCE
Náš tím sa skladá z viac ako 20 skúsených právnikov, ktorí majú bohaté skúsenosti s prácou pre lokálne i medzinárodné maloobchodné spoločnosti. Podieľali sme sa na viac ako stovke e-commerce riešení, z ktorých mnohé zasahovali do právne komplikovaných a regulovaných oblastí a vyžadovali si komplexný prístup či inovatívne právne riešenie.
Kto je...
Štěpán Štarha, partner
Štěpán Štarha sa špecializuje najmä na oblasť regulácie maloobchodu, e-commerce a ochrany spotrebiteľa. Podieľa sa na priebežnom právnom poradenstve pre medzinárodné obchodné siete, ako aj na právnom fungovaní množstva slovenských aj českých obchodov.
Kto je...
Róbert Gašparovič, senior advokát
Róbert Gašparovič sa podieľa na poradenstve klientom pôsobiacim v najrôznejších odvetviach zahŕňajúcich internetové platformy a online riešenia, bankový a finančný sektor, automobilový či potravinársky priemysel. Taktiež sa zameriava na nové technológie a ich právne aspekty.
Adresa kancelárie:
HAVEL & PARTNERS s.r.o.
advokátska kancelária
Centrum Zuckermandel
Žižkova 7803/9
811 02 Bratislava