Koľko rokov pôsobíte na trhu a ako hodnotíte vývoj firmy?
V oblasti klinického výskumu liečiv pôsobíme od roku 2001 a vývoj by som opísal ako postupný rozvoj rodinnej firmy krok za krokom s postupným rastom zamestnancov, krajín nášho pôsobenia a s tým súvisiacimi tržbami. Keďže sme stále 100-percentne rodinná firma, každý ďalší rozvoj a rast musí byť starostlivo premyslený a prehodnotený. SanaClis sa postupne vyvíjal z lokálnej firmy až na hráča pôsobiaceho na troch kontinentoch.
V čom vidíte pridanú hodnotu vašej firmy?
Vzhľadom na to, že väčšina členov senior manažment tímu mala predchádzajúcu skúsenosť s pôsobením a manažovaním firiem v našom odvetví, dokázali sme si nájsť miesto na trhu so zameraním na kvalitu a flexibilitu, čo nie je vždy možné vo veľkých globálnych spoločnostiach. Preto aj náš cieľ je síce byť globálnou firmou, ale v rámci manažovateľných rozmerov tak, aby sme nemuseli robiť kompromisy vzhľadom na kvalitu a dodanie našich služieb zákazníkom.
S akými prekážkami ste sa museli ako firma vyrovnať?
Najväčšia prekážka, ktorú vnímame, je práve fakt, že sme slovenská firma. A v zásade platí, hlavne pri amerických klientoch, že stále vôbec ani netušia, kde Slovensko je, a radšej budú spolupracovať s americkou, anglickou alebo nemeckou firmou, lebo vnímajú tieto krajiny ako dôveryhodnejšie a známe.
Ako hodnotíte podnikanie na Slovensku?
Štát, bohužiaľ, nezávisle od toho, aká vláda bola pri moci, nemal vo všeobecnosti záujem o zdravotnícky sektor a už vôbec nie o klinický výskum liečiv na Slovensku. Na rozdiel od iných krajín aj z nášho regiónu, kde tamojšie vlády pochopili priamy vplyv klinického výskumu, či už na priame, alebo nepriame úspory v rámci verejného zdravotníctva.
Čo bolo dôvodom, že ste sa prihlásili do Slovakia Best Managed Companies?
Oslovila nás spoločnosť Deloitte, či by sme nemali záujem zúčastniť sa. Brali sme to ako dobrú príležitosť na porovnanie s inými firmami v rámci Slovenska a dostať tak iný pohľad na udržateľný manažment a rozvoj firmy.
Ako hodnotíte ocenenie Slovakia Best Managed Companies?
Dosiahnuté ocenenie si veľmi vážime a, samozrejme, ho vnímame ako záväzok do budúcnosti, ako sa ďalej posúvať vpred a pokračovať v nastolenom trende.
Čo bolo podľa vás dôvodom, že porota ocenila vašu firmu?
V zásade si myslím, že pri interaktívnom workshope sa nám podarilo dostatočne predstaviť našu spoločnosť, princípy fungovania, víziu a procesy riadenia vzhľadom na Corporate Social Responsibility/Environment Social Governance. Tieto máme vo firme dlhodobo implementované a každoročne sú vyhodnocované platformou Ecovadis, kde sa pravidelne každoročne umiestňujeme v TOP 25 % hodnotených spoločností v rámci sveta, nezávisle od oblasti pôsobenia. Potvrdzuje to aj udelená strieborná plaketa za rok 2023.
Čo vám priniesol rozvojový workshop Best Managed Lab?
Možnosť otvorenej diskusie a porovnanie s inými veľkými spoločnosťami. Bolo pre nás užitočné vzájomne zdieľať skúsenosti s riadením podnikov a so zavádzaním nových riešení do praxe a s dodržiavaním stanovených cieľov.
Prihlásili by ste sa ďalší rok opäť?
Určite áno.
Čo by ste odporučili iným firmám, aby vedeli dobre viesť svoju firmu?
V prvom rade musia dobre poznať vlastnú firmu. Nastaviť si ciele, nielen kam sa chce človek a firma dostať v biznise, ale ako sa po ceste k vytýčenému cieľu bude správať k svojim klientom, zamestnancom, dodávateľom, životnému prostrediu. V momente, keď má človek tieto ciele nastavené, tak ich vie aj ľahko monitorovať.
Aké sú podľa vás kritériá pre dobre riadenú spoločnosť?
Nadviažem na prechádzajúcu odpoveď. Treba mať víziu a stanovené ciele permanentne kontrolovať a dodržiavať. Správať sa zodpovedne smerom ku klientom, k dodávateľom, zamestnancom. Vytvárať prostredie, v ktorom sa bude ľuďom dobre pracovať, respektíve aby sa klientom a dodávateľom dobre pracovalo s firmou. Dávať zamestnancom priestor na ich rozvoj a kariérny rast.
Aké sú vaše plány do budúcnosti?
Dokončiť aktuálne investičné projekty súvisiace s expanziou firmy a následné adaptovanie na nový rozmer, ktorý tým firma získala.
Ako generálny riaditeľ spoločnosti SanaClis má Alexander Feťkovský celkovú zodpovednosť za plánovanie a realizáciu strategických firemných cieľov, dohľad nad globálnymi operačnými a finančnými ukazovateľmi spoločnosti a budovanie obchodných partnerstiev. V minulosti zastával niekoľko pozícií vo vrcholovom manažmente firmy, napríklad ako Senior Managing Partner a člen výkonnej rady spoločnosti.