Výhodou franšízy je, že dostanete doslova recept na podnikanie. Nemusíte vymýšľať názov prevádzky, logo, internetové stránky a napokon ani ponuku produktov. Pre produktové fotografie nemusíte navštíviť fotografický workshop a ani dojednávať ceny s dodávateľmi. Jednoducho, ako franšízant sa dostanete ku kompletne nastaveným procesom, ktoré celkom zjavne už niekde inde zafungovali.
Ako prvá vám zrejme napadne otázka, prečo by to nemalo zafungovať aj vo vašom prípade? Prax však ukazuje, že franšíza vôbec nie je zaručeným receptom na úspech a aj na našom trhu nájdeme mnohé prípady, kedy podnikanie týmto spôsobom nevyšlo. O tom však niekedy inokedy, poďme sa pozrieť na to, prečo ako franšízant nemáte zaručený úspech na trhu.
Ste pripravený zvládnuť všetky procesy a podmienky?
V prvom rade je potrebné spomenúť, že nie každý typ podnikania je vhodné realizovať formou franšízingu. Vo všeobecnosti ide o menej vhodný spôsob podnikania pre odborné činnosti, ako je napríklad chirurgická stomatológia Bratislava. Na druhej strane, tento spôsob podnikania dokáže veľmi dobre fungovať v oblasti gastronómie a rýchleho občerstvenia.
Skôr ako sa definitívne rozhodnete pre partnerstvo s určitou značkou, zamyslite sa nad tým, či ste aj v dlhom časovom horizonte schopný zvládať všetky nastavené procesy a dodržiavať stanovené podmienky. Môžete mať napríklad predpísané využívanie služieb len od určitých dodávateľov, a tak si na upratovanie nebudete môcť zavolať kohokoľvek z Property Care. Pripravte sa tiež na to, že ako franšízant budete pod častou kontrolou a svoje podnikanie tak nebudete mať úplne „vo vlastných rukách“.
Oboznámte sa s poplatkami
Kým podpíšete akúkoľvek zmluvu, vždy sa dôkladne oboznámte so všetkými poplatkami. Zďaleka totiž nejde iba o vstupný poplatok, ale neraz je potrebné priebežne prispievať napríklad na marketingové aktivity či ako podporu distribučných reťazcov. Zamerajte sa tiež na tzv. skryté či prenesené formy poplatkov spočívajúce najmä v rôznych cenových úrovniach pri odoberaní tovaru alebo minimálnych odberných množstvách.
Myslite aj na zadné dvierka
Kto by hneď na začiatku perspektívneho obchodného vzťahu chcel myslieť na moment, kedy sa vaše cesty rozídu? Nuž, v biznise nie je nikdy nič isté a preto majte vždy pripravený aj scenár, že po kratšom či dlhom čase sa jednoducho nezhodnete a tento typ spolupráce vám prestane vyhovovať. Vždy sa zamerajte na akékoľvek obmedzenia súvisiace s prevodom práv na inú obchodnú spoločnosť. Môže sa stať, že ukončenie zmluvného vzťahu nebude vôbec lacné a ani jednoduché.