Osobné autá sa na celosvetových emisiách oxidu uhličitého v sektore dopravy podieľajú viac ako 40 percentami. V snahe o znižovanie uhlíkovej stopy sa kladie čoraz väčší dôraz na ekologickejšie formy dopravy a elektromobilita je ich neoddeliteľnou súčasťou. Podľa odhadov sa v minulom roku na celom svete predalo necelých 7 miliónov elektrických vozidiel, pričom prognózy do roku 2050 predznamenávajú ďalší obrovský nárast podielu elektroáut na trhu predaja nových vozidiel, a to až na viac ako 80 %.* Počet elektrovozidiel stúpa aj na Slovensku a po našich cestách jazdilo vlani viac ako 6,6 tisíca elektromobilov a plug-in hybridov. Vzhľadom na silnejúci tlak zo strany EÚ a na plány automobiliek upúšťať od produkcie vozidiel so spaľovacími motormi sa však očakáva, že podiel evidovaných elektroáut bude aj na Slovensku rásť.
Elektromobilita jeden ekologický problém rieši, ďalší však otvára
Elektromobilita sa stáva čoraz viac trendom, avšak v súvislosti s ňou vznikajú aj ďalšie environmentálne otázky – čo s opotrebovanými li-ionovými batériami, ktoré elektromobily poháňajú. Tieto majú totiž obmedzenú životnosť. Kým nový elektromobil má dojazd 500 kilometrov, opotrebovaním batérie klesá jej výkonnosť a po šiestich až ôsmich rokoch sa môže znížiť dojazd len na niečo vyše 300 kilometrov. Celkovo to prispeje k zníženiu komfortu využívania elektromobilu, čo znamená, že užívateľ pristupuje k výmene starej batérie za novú. Recyklácia li-ion batérií je však v dôsledku ich zloženia, veľkosti a komplexnosti ekologicky náročný a finančne nákladný proces. Efektívnejším riešením je hľadať pre opotrebované batérie nové uplatnenie, a to sa dá nájsť v energetike: „Elektromobilita zaujíma nielen environmentalistov, ale aj energetikov. Odborníci poukazujú na problém s ťažbou vzácnych kovov používaných v batériách a na odpad, ktorý vzniká v dôsledku opotrebovania batériových modulov. Čoraz častejšie sa tiež diskutuje o neuspokojivej životnosti batérií poháňajúcich elektromobily a ich recyklácii. Vzrastá tlak na udržateľnosť vo všetkých oblastiach života, na efektívnosť využívania surovín i energetických zdrojov. Jednou z našich najväčších motivácií bolo nájsť ekonomicky dostupné riešenie uloženia elektrickej energie, a to prostredníctvom využitia opotrebovaných batérií z elektromobilov, ktoré majú aj po prvotnom použití v elektromobiloch veľký potenciál v stacionárnych aplikáciách,“ konštatuje Jozef Matušov, CEO ENERGO - AQUA a.s.
Batériové úložiská pomôžu aj energetike
Trenčianska spoločnosť ENERGO - AQUA a.s. vyvíja batériové úložiská z regenerovaných li-ion batérií – tzv. second life storage, čo je svetovo unikátny projekt. Spôsob, ako batérie zregenerovať, vyvíjajú slovenskí inžinieri, chemici a vedci v rámci iného projektu a budovanie úložísk z batérií druhého života bude na ich vývoj priamo nadväzovať. Oba projekty sa zároveň radia k dôležitým projektom spoločného európskeho záujmu. „Náš partner sa zameriava na regeneráciu batérií a našou úlohou je z týchto batérií vystavať veľkokapacitné batériové úložiská. My budeme tieto zregenerované moduly odoberať a spájať do veľkých kontajnerových systémov. Kontajnerové úložiská budú slúžiť na skladovanie nespotrebovanej energie, ktorá sa vyrobila z obnoviteľných zdrojov. Podporia efektívnejšiu výrobu zelenej energie a zároveň zvýšia energetickú nezávislosť a bezpečnosť prevádzky energetických podnikov,“ vysvetľuje Jozef Matušov, CEO ENERGO - AQUA a.s.
Energetické úložiská majú potenciál uplatnenia vo viacerých aplikáciách. Hoci je jedným z hlavných zámerov ich vývoja a budovania podpora obnoviteľných zdrojov energie a využitie v rámci elektrizačnej sústavy, využívať ich však bude môcť ktokoľvek, kto bude hľadať ekologickejšie a cenovo dostupnejšie alternatívy zásobovania elektrickou energiou. Úložiská sa budú vyrábať v troch kapacitných kategóriách (do 250 kWh od 251 kWh do 500 kWh, od 501 kWh do 750 kWh). Budú môcť slúžiť ako primárny alebo záložný zdroj energie pre firmy, nemocnice, zariadenia sociálnych služieb, či obce. Poslúžiť môžu tiež majiteľom rodinných domov postavených na ekologických princípoch využívajúcich napríklad fotovoltické panely.
Úložiská budú tak mať nielen ekonomický a energetický efekt pre tých, ktorí ich budú využívať, ale budú aj pridanou hodnotu. Jednak pre automobilový priemysel, lebo sa vďaka nim vyrieši závažná environmentálna otázka spojená so životným cyklom li-ion batérií, no budú tiež prínosom pre krajinu v podobe vyššej energetickej nezávislosti. Prvé prototypy úložísk z regenerovaných li-ion batérií plánuje spoločnosť ENERGO - AQUA a.s. otestovať a dodať do štyroch až piatich rokov.
* https://www.statista.com/statistics/244292/number-of-electric-vehicles-by-country