Nepodceňujte stravovanie či doplnkové vybavenie kancelárií
Okrem mimoriadne aktuálnej témy návratu ľudí do kancelárií a ESG, účastníci ocenili aj možnosť stretnúť sa osobne s ľuďmi z praxe a diskutovať s nimi. Napokon, ako viackrát zaznelo aj z úst rečníkov, kancelárie budú stále dôležité pre kolaboráciu, socializáciu a ľudskú interakciu. Úvodný rečník Lewis Beck, Head of Workplace, CBRE EMEA, ktorý má rozsiahle skúsenosti v oblasti tvorby a realizácie workplace stratégií povedal: „Sledovali sme dopady rôznych faktorov na obsadenosť kancelárií. Vplyv môžu mať faktory, ako napríklad počasie, dopravné zápchy, ale aj sushi v obedovom menu. Dôležité preto bude poznať preferencie zamestnancov a vyjsť im v ústrety prostredníctvom doplnkových služieb či vybavenia pracovných priestorov, čo môže byť napríklad kaviareň s kvalitnou kávou či zdravé raňajky, priestor na jogu a podobne.“ Dodal tiež, že pri ľuďoch, ktorí majú jeden alebo viac blízkych vzťahov v práci, je o 6O % pravdepodobnejšie, že budú lojálnejší ku spoločnosti.
Pandémia a „efekt zväčšovacieho skla“
Marcela Havrilová, riaditeľka pre oblasť školstva pre Microsoft ČR a SR prirovnala pandémiu k „efektu zväčšovacieho skla“. Práve pandémia totiž podľa nej akoby pod lupou ukázala zlé manažérske návyky aj nedostatky v digitálnej gramotnosti. Pavel, COO spoločnosti ESET dodal: „Napríklad pri videohovoroch je latencia obrazu a zvuku, ľudia si skáču do reči, narúša sa tým priebeh porád. Zistili sme, že ak ľudia pracujú dištančne, je ťažké, alebo priam nemožné, vytvoriť si vzťah. Aspoň raz za čas by preto mali byť v kancelárii, aby sa náhodne stretli na chodbe, vo výťahu a vyriešili problémy, ktoré by online riešili ťažko“
„Protipandemické opatrenia skončili, no trh akosi pozabudol reagovať na situáciu,“ konštatoval Martin Menšík, Marketing Manager zo spoločnosti Profesia: „Až 40 % všetkých našich súčasných zamestnancov nastúpilo počas pandémie. Kolegovia sa potrebujú spoznávať a interagovať tvárou v tvár. Každý by mal vedieť, že má pre firmu význam, a že je hodnotným členom tímu.“
Agenda ESG ako prirodzená súčasť života
Na Slovensku sa v súčasnosti nachádza okolo 100 projektov, ktoré sú v procese certifikácie alebo už majú nejakú ekologickú certifikáciu, prevažne LEED alebo BREEAM. Množstvo z nich sú pritom administratívne objekty. Kým u nás sú developeri motivovaní požiadavkami trhu a budúcich nájomcov, v zahraničí sa už viaceré požiadavky agendy ESG zakotvili aj legislatívne. V konečnom dôsledku, udržateľnosť by mala byť prirodzenou súčasťou pracovného i nepracovného života.
Súčasťou agendy ESG je aj „governance“, teda riadenie firmy, na čo upriamili pozornosť aj rečníci Konferencie OFFICE ROKA. Nie je totiž možné budovať firemnú kultúru bez internej komunikácie, leadershipu a bez toho, aby ľudia boli spolu v kancelárii. „Človečina a ľudskosť. Živé interakcie a vzťahy. To sú pre nás podstatné hodnoty,“ povedal v diskusnom fóre Július Benko, HR Director spoločnosti Tatra banka a dodal: „U nás sme nastavili prácu v kancelárii demokraticky s odporúčaním, že aspoň raz za týždeň by mali kolegovia prísť do kancelárie. Absolútne kľúčový je kvalitný leadership. Manažment musí ísť príkladom, musí tmeliť tím, inak sa to celé rozpojí.“
6. ročník OFFICE ROKA, vrátane Konferencie OFFICE ROKA, sa mohol uskutočniť aj vďaka partnerom súťaže. Generálnym partnerom je myhive - flexibilný koncept kancelárskych priestorov. Vďaka patrí taktiež technologickému partnerovi spoločnosti Microsoft, a samozrejme, dlhodobým partnerom OFFICE ROKA Nespresso, Bavaris a PremiumBrands. Mediálnymi partnermi súťaže sú StartitUp a Hospodárske noviny.
Viac informácií o projekte, porotcoch, konferencii, finalistoch tohto ročníka, ale aj víťazov predošlých ročníkov nájdete na: https://www.officeroka.sk/
Galériu tohtoročných víťazných priestorov si môžete pozrieť na: https://www.officeroka.sk/vitazi