Fakty a čísla
- Spoločnosť: Antwerp Euroterminal
- Miesto: Antverpy (prístav), Belgicko
- Sektor: Viacúčelový terminál a Logistika
- Riešenia: Mobilná vodíková čerpacia stanica
O spoločnosti Antwerp Euroterminal
Antwerp Euroterminal alebo AET je najväčší viacúčelový terminál v Európe a nachádza sa v prístave v Antverpách v Belgicku. Špecializuje sa na niekoľko druhov nákladov, od kontajnerov a hromadného tovaru (breakbulk) po vozidlá, ťažký náklad, projektový náklad a mnoho ďalších. Väčšina z týchto aktivít zahŕňa lodnú manipuláciu a RoRo (naloženie/vyloženie pomocou vozíkov) a LoLo (naloženie/vyloženie pomocou žeriavu) jednotky. AET je súčasťou skupiny Grimaldi Group a domovom pre mnoho lodí tejto skupiny, ale rovnako je aj distribučným centrom pre Toyotu a ďalšie značky áut. Grimaldi Group sa zameriava na zníženie uhlíkovej stopy planéty a jej cieľom sú zelenšie riešenia v lodnej a leteckej preprave. Prístav v Antverpách, kde sídli AET, je ideálnym miestom pre riešenia zelenej energie vďaka množstvu veterných turbín a niekoľkým spoločnostiam, ktoré majú H2 ako zvyškový produkt svojich aktivít. Je to preto dokonalé miesto na vyskúšanie zariadenia poháňané vodíkom.
Veľké nádeje na vodíkové riešenia
V globálnej snahe nájsť zdroj energie vhodný pre náklad a prepravu je vodík čoraz častejšie označovaný ako environmentálne šetrná alternatíva k fosílnym palivám. Rozhodnutie používať vodíkové palivové články pre vysokozdvižné vozíky, vozíky, portálové vozíky, žeriavy atď. nie je jednoduché, pretože iba zopár prepravných riešení umožňuje spoločnú existenciu vodíkovej nádrže a batérie. Zavedenie vozidiel s vodíkovými palivovými článkami si taktiež vyžaduje plánovanie a jasnú stratégiu nasadenia týkajúcu sa štruktúry vodíkových čerpacích staníc. A navyše je technológia palivových článkov veľkou investíciou, ktorá má svoju cenu.
Vodíkový pohon má v porovnaní s olovenými alebo lítium-iónovými batériami niekoľko veľkých výhod: má väčší rozsah, tieto stroje majú kratší interval tankovania a vyžadujú si menšiu úroveň údržby než olovené batérie. Rovnako ako pri lítium-iónových batériách je výkon palivových článkov nezávislý na tom, aká plná je nádrž. Antwerp Euroterminal a partneri sa rozhodli vyskúšať vozík Toyota s vodíkovým palivovým článkom a použiť vo svojom novom projekte udržateľnosti mobilnú čerpaciu stanicu.
Vodíkové riešenie funguje vďaka tímovej práci
Projekt „Hydrolog“ má mnoho partnerov a prispievateľov (spolu sedemnásť), medzi ktorými sú aj AET, VIL, Toyota. Bol spustený ako pilotný projekt, aby ukázal, že existuje priestor na obnoviteľnú energiu, akou je vodík, aj v náročnom logistickom prostredí, akým je prístav. Keďže vodíkom poháňaná manipulácia s materiálom si vyžaduje veľké investície (vozíky, čerpacie stanice...), VIL požiadal o spoluprácu aj organizáciu Waterstofnet. Waterstofnet ponúkla svoju mobilnú čerpaciu stanicu zadarmo. Európska únia zaznamenala možné výhody projektu „Hydrolog“ a rozhodla sa poskytnúť finančný príspevok a znížiť tak investičné náklady. Toyota poskytla vozík s palivovým článkom.
Vodíkový vozík mal sľubný ohlas a mnoho pozitívnych reakcií z AET: „Po použití vozíka vieme porovnať vlastnosti vodíkového vozíka s výhodami elektrického vozíka: prispôsobiteľný, silný pri používaní, agilný, takmer úplne tichý a bez akýchkoľvek výfukových plynov. Okrem toho, po dlhom a hlavne produktívnom dni vieme vozík okamžite natankovať. S prázdnou nádržou to zaberie asi desať minút, podobne ako pri naftovom vozíku. Na rozdiel od našich vozíkov s olovenými batériami vodíkový vozík nepotrebuje výmenu batérie a na rozdiel od Li-iónového vozíka si nevyžaduje príležitostné nabíjanie. Bola to pre nás veľmi príjemná skúsenosť,“ vraví Luc De Ben – Koordinátor terminálovej podpory v AET. Avšak statická vodíková stanica je pri tankovaní Vášho vozíka rýchlejšia ako mobilná stanica: tankovanie vozíka trvá iba dve až tri minúty.
Zdieľaná investícia
Najväčšou nevýhodou pre väčšinu spoločností v prípade investovania do vodíkových palivových článkov je cena vodíkom poháňaných riešení. Projekt „Hydrolog“ sa pokúsil udržať náklady na minime. Mobilnú vodíkovú stanicu môže zakúpiť viacero partnerov spoločne, ktorí si ju potom budú medzi sebou zdieľať. Môže to znížiť výšku počiatočných investičných nákladov týchto úsporných a ekologických zariadení. Niektoré projekty týkajúce sa vodíka, ako napríklad projekt „Hydrolog“, sú predmetom dotácií, takže počiatočné investičné náklady sú relatívne nízke.
Investori okrem toho nebudú musieť inštalovať niekoľko sérií potrubí pre zásobovanie svojej stanice vodíkom, čo znižuje náklady na infraštruktúru a taktiež obavy: „Pomocou projektu ‚Hydrolog‘ nehľadáme iba riešenie pre infraštruktúru vodíkových staníc, ale rovnako chceme ukázať, že existuje stále viac interných prepravných možností, ktoré môžu byť vybavené vodíkovými nádržami. Týmto spôsobom sa dokážeme vyhnúť otázkam o sliepke a vajci a dosiahnuť dôstojné povedomie o našich strojoch, ktoré už sú široko dostupné,“ hovorí Filip Van Hulle – Projektový manažér vo VIL. Projektoví koordinátori Luc a Karl sú s projektom taktiež veľmi spokojní: „Bola to veľmi zaujímavá a pozitívna skúsenosť! Vodíková energia nám skutočne dáva mnoho možností s ohľadom na udržateľnejšiu budúcnosť.“
Čistá a zelená Európa
Projekt „Hydrolog“ organizácie VIL uskutočnený v AET nám ukazuje, že prechod na vodíkom poháňané riešenia pre ťažký elektrický prepravný materiál je skutočne možný a je silne podporovaný. Flámska ministerka financií, inovácií a práce, Hilde Crevits, súhlasí: „Tento projekt ukazuje, že prechod na vodík ako nosič energie je v skutočnom živote možný, dokonca aj v logistike. Pomôže nám znížiť uhlíkovú stopu ťažkých strojov. Teší ma, že VIL a jej projektoví partneri využívajú túto príležitosť, aby Flámsko predstavili ako lídra v oblasti vodíkových riešení.“ Aj napriek tomu, že Flámsko získalo v logistike tromf týkajúci sa vodíkovej energie, výhody tohto obnoviteľného energetického zdroja sa rozšíria do celej Európy a možno aj po celom svete.
(PR)