Automobilka TATRA TRUCKS je druhým najstarším výrobcom nákladných automobilov na svete a prvenstvo na svete má v najdlhšej nepretržitej tradícii výroby cestných dopravných prostriedkov. Svoju históriu píše už viac ako 170 rokov a niekoľko desiatok rokov dlhú históriu písala aj na Slovensku. V druhej polovici 50. rokov sa do štruktúry podniku Tatra Kopřivnice začlenili závody v Bánovciach nad Bebravou a Čadci, špecializované najmä na výrobu nákladných vozidiel a jednotlivých dielov pre tieto automobily.
Obom podnikom začlenenie do štruktúry automobilky Tatra Kopřivnice prospelo a niekoľko stoviek nákladných automobilov slovenskej výroby slúžilo aj v Československej ľudovej armáde. V roku 1960 vzniklo Konštrukčné a vývojové stredisko Tatra Bratislava, zamerané na projektovanie osobných automobilov. Vďaka pobočkám Tatry Kopřivnice zo slovenských výrobných priestorov vyšli napríklad nákladné vozidlá Tatra T 141, T 138, T 813 a T 815, ako aj komponenty pre tieto a ďalšie modelové rady vozidiel Tatra.
Zároveň patrili slovenské podniky Tatry Kopřivnice k významným regionálnym zamestnávateľom. V 90. rokoch 20. storočia sa desiatky rokov dlhá tradícia končí. Po viac ako dvoch dekádach sa však značka TATRA na Slovensko opäť vracia.
Automobilka TATRA TRUCKS oznámila svoj návrat na Slovensko 1. júla tohto roku a to v podobe spoločnosti Tatra Defence Slovakia, ktorá je dcérskou spoločnosťou práve Tatry a spoločnosti CSG Land Systems.
Za svoje pôsobisko si Tatra Defence Slovakia vybrala mesto Trenčín, ktoré aj s celým Trenčianskym krajom patrí k významný regiónom slovenského strojárskeho a obranného priemyslu. Práve v Trenčíne, neďaleko Bánoviec nad Bebravou, sa začína snaha o obnovenie tradície výroby vozidiel Tatra na Slovensku. „Tatra jednoznačne patrí na Slovensko, veď práve v regióne Považia sa dlhé roky tieto nákladné vozidlá vyrábali. Sme preto radi, že sa nám podarilo vrátiť túto legendu do Trenčína,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Tatra Defence Slovakia Michal Baláž. „Našim cieľom je maximalizovať výrobu pre silové zložky SR tak, aby sme boli pre štát najlepšou voľbou – či už technikou, podielom výroby na území SR, ale aj ponukou služieb,“ hovorí Michal Baláž.
Slávnostného otvorenia spoločnosti 1. júla sa zúčastnil aj minister obrany Jaroslav Naď, ktorý vo svojom vyjadrení akcentoval podporu domáceho obranného priemyslu a vytvárania pracovných miest pre slovenských občanov. Podľa prezidenta Združenia bezpečnostného a obranného priemyslu SR Tibora Straku môže takáto spolupráca: „Priniesť štátu okrem rastu regionálnej ekonomiky a zamestnanosti aj výraznú úsporu nákladov. Investícia do doma vyrobeného produktu v prvom rade ostáva v krajine a zabraňuje odlivu verejných financií do zahraničia.” Pre rozvoj domáceho obranného priemyslu je návrat značky TATRA na Slovensko významný.
Pri pohľade na úspechy a najmä pozíciu spoločnosti TATRA TRUCKS v Českej republike je zrejmé, že na Slovensko sa TATRA vrátila nielen ako historicky známa značka, ale aj ako spoľahlivý a významný potenciálny partner pre Ministerstvo obrany SR. Ministerstvo obrany v súčasnosti pracuje na niekoľkých modernizačných projektoch a referencie značky TATRA z Českej republiky a aj zo zahraničia dokazujú, že spoluprácou s Tatra Defence Slovakia získa Ministerstvo obrany SR pre tieto projekty spoľahlivého partnera s dôležitým a sofistikovaným know-how.
(PR)