V hodnotení transparentnosti kampaní pred parlamentnými voľbami zatiaľ najlepšie obstáli Progresívne Slovensko, SaS a KDH. Najtransparentnejšiu kampaň pred predčasnými voľbami priebežne vedie PS, na opačnom konci je Smer-SD.
Vyplýva to z hodnotenia transparentnosti kampaní päť týždňov do predčasných parlamentných volieb, ktoré pripravila organizácia Transparency International Slovensko (TIS).
Hodnotenie "Transparentná kampaň" získali zatiaľ len štyri strany
Zo všetkých kandidujúcich strán TIS spracovala prvé hodnotenie pre 15 z nich, ktoré mali k 22. augustu na transparentnom účte výdavky za aspoň 50-tisíc eur a aspoň desať väčších výdavkových transakcií.
Pri hodnotení vychádzala organizácia zo 17 indikátorov zaradených do troch kategórií, ktorými sú transparentný účet, financovanie kampane a informovanosť o kampani.
Hodnotenie "Transparentná kampaň" získali z 15 strán zatiaľ len štyri. Okrem PS to bola SaS, KDH a Za ľudí, kandidujúca v trojkoalícii s OĽANO a priatelia a Kresťanskou úniou.
Kampaň PS je podľa TIS priebežne v hodnote 1,36 milióna eur a na účte ju majú podrobne rozpísanú. Smer-SD vedie zatiaľ najväčšiu predvolebnú kampaň pribežne za dva milióny eur, o jej financovaní podľa organizácie na účte neposkytuje takmer žiadne informácie.
"Kampaň financuje pravdepodobne výlučne zo straníckych peňazí, ktoré však z transparentného účtu obratom presúva vo veľkých súhrnných platbách do vlastnej eseročky – Agentúry Smer," uviedla organizácia.
OĽANO neuvádza výdavky za nákup automobilov Fiat
TIS tvrdí, že ukrytá je sčasti aj kampaň hnutia OĽANO a priatelia. Chýbajú jej napríklad výdavky na nákup automobilov Fiat, ktoré používajú v kampani. Hnutie totiž tvrdí, že nejde o kampaňový výdavok, ale zhodnotenie majetku hnutia.
Rozpory vo veľkosti outdoorovej kampane a výdavkov na transparentných účtoch priebežne registruje TIS aj pri hnutí Republika.
Z transparentných účtov vyplýva, že na kampaň pred predčasnými voľbami minuli subjekty už minimálne 12,1 milióna eur, čo je zatiaľ polovica z celkových výdavkov politických strán v parlamentných voľbách 2020.
Vtedy to bolo 23,6 milióna eur. "V skutočnosti sú však aktuálne výdavky vyššie, keďže viacero strán začalo transparentné účty využívať až v júni a o ich nákladoch na predkampaň sa tak dozvieme až zo záverečných správ po voľbách," uviedla TIS.
TIS pripomenula, že pri tretine z 15 hodnotených strán je z ich transparentných účtov problém zistiť, za čo v kampani platia. Veľké súhrnné platby mediálnym agentúram využíva v istej miere desať z 15 strán. Nedostatky pretrvávajú aj s jasným identifikovaním darov a pôžičiek.
Predčasné parlamentné voľby budú v sobotu 30. septembra. Volebná kampaň sa začala 9. júna, končí sa 48-hodinovým volebným moratóriom. Politické subjekty môžu na kampaň minúť najviac tri milióny eur, vrátane dane z pridanej hodnoty. Musia mať transparentný účet.