Cesty obsypané reklamnými pútačmi, na nich spleť tvárí politikov na farebnom pozadí a záplava hesiel. A to všetko v čase, keď máme na sociálnych sieťach informácie k dispozícii skôr ako vo večerných správach. Zdanlivý paradox pretrvávajúcej obľúbenosti papierových bilbordov aj v digitálnej dobe má podľa odborníkov svoje vysvetlenie: na voličov to stále funguje.
„Bilbordy musia byť súčasťou každej serióznej politickej kampane,“ povedal pre HN bývalý novinár a výkonný riaditeľ Dynamic Relation 2000 Karol Wolf. Podľa marketingového odborníka Róberta Slováka majú význam najmä v snahe zvýšiť znalosť nových tvárí v politike či nových značiek politických strán. „A fungujú aj na inú cieľovku. Sociálne médiá nenahradia štandardné reklamné nosiče na sto percent, sú totiž limitované množstvom a zložením svojich používateľov,“ vysvetľuje.
Aj keď bilbordy fungujú roky, základné trendy sa príliš nemenia. To, čo treba z hľadiska politickej strany dodržať, je dobrá čitateľnosť a čo najmenej textu. „Bilbordu človek venuje pár sekúnd pozornosti, ideálne je preto použiť len tri až päť slov a čo najmenej grafických prvkov,“ dodáva Slovák s tým, že povinné nie je nič, ale je dobré, ak reklamný pútač obsahuje vťahujúci vizuál a vypointovaný text.
To, čoho by sa strany mali vyvarovať, je klamanie a strašenie. „Napríklad absurdných zákazov Vianoc z Bruselu, ktorý mala ĽSNS. Za prešľap považujem aj ľudový motív SNS, ktorý nepochádzal zo Slovenska,“ povedal Slovák.
Dôležitá je tiež originálnosť. Odborníčka na marketing Simona Bubánová tvrdí, že bilbordy strán Sme rodina, Dobrá voľba, Vlasť a SNS pôsobia, ako keby ich malo na starosti rovnaké grafické oddelenie. Na druhej strane hlavný pútač Smeru si vyslúžil od odborníka pochvalu. Karol Wolf ho považuje za najlepší v histórii strany.
Slovák politikom uznáva, že to v prípade tvorby bilbordov majú ťažšie, lebo nejde o hercov ani modelky. „Je dobré, ak sa akýkoľvek človek na bilborde pozerá na diváka, teda rovno do objektívu. Vytvára to dojem, že hovorí ku mne,“ ozrejmuje marketér.
HN sa očami odborníkov pozreli na bilbordy ôsmich preferenčne najsilnejších strán podľa januárového prieskumu agentúry AKO.
Smer
Vládna strana a dlhoročný líder v prieskumoch verejnej mienky vstúpila do predvolebnej kampane historicky prvýkrát s iným lídrom kandidátky, ako je Robert Fico. Okrem novej tváre Smer bojuje o hlasy voličov aj s novým sloganom a vizuálom. Aby toho nebolo málo, novinkou je aj invazívna online kampaň v podobe videí, ktoré reagujú na politických oponentov strany a sú určené pre inú cieľovú skupinu. Podľa marketéra Karola Wolfa si Smer jasne vymedzil, že na sociálnych sieťach chce osloviť mladých ľudí, pričom plagátmi reaguje na stálych voličov. Prečo strana nemohla zvoliť rovnakú taktiku aj pri offline kampani? „Na žiadnom dobrom bilborde žiadnej normálnej strany nie je n...
Zostáva vám 85% na dočítanie.