Minulý rok výskumníci z Kalifornskej univerzity v Los Angeles zistili, že tínedžeri a mladí dospelí si myslia, že v televízii a filmoch je príliš veľa sexu a romantiky. Na výročnú správu o tínedžeroch a obrazovkách z Center for Scholars and Storytellers (CSS) upozornil portál Mashable.
Tohtoročná správa zistila, že toto číslo sa zvýšilo: 63,5 percenta dospievajúcich chce príbehy zamerané na priateľstvo a platonické vzťahy, pričom minulý rok to bolo len 51,5 percenta. Počet dospievajúcich, ktorí povedali, že sex nie je potrebný na napredovanie v zápletke televíznych relácií a filmov, tiež vyskočil, zo 47,5 percenta v minulom roku na 62,4 percenta.
Okrem toho sa 46 percent zaujíma o viac asexuálne a/alebo aromatické postavy na obrazovke, v porovnaní s 39 percentami v minulom roku.
Priateľstvo a diverzita
„Romantika nemusí byť najväčšou súčasťou zápletky. Vzťahy by mali zahŕňať menej žiarlivosti a zápletka by sa nemala toľko fixovať na vzťah, ktorý sa vytvára. Naozaj nie sú také dramatické,” povedal 17-ročný anonym citovaný v správe. „Bolo by tiež úžasné vidieť rozmanitejšie skupiny, ako sú queer ľudia v romantických vzťahoch. To je realistickejšie pre skutočný svet a páči sa mi vidieť viac zastúpenia.”
Správa objasňuje, že otázky prieskumu týkajúce sa romantiky a sexu sa nezobrazovali mladším dospievajúcim vo veku 10-13 rokov. Pýtali sa však skupiny 14 až 14-ročných, pričom prieskumu sa začiatkom augusta zúčastnilo približne 1 200 účastníkov. CSS považuje vek 10-24 rokov za „predĺženú adolescenciu“, keď si mladí ľudia vytvárajú vlastné názory a získavajú nezávislosť.
Zakladateľka a výkonná riaditeľka CSS Yalda T. Uhls pre Mashable potvrdila, že sa pýtali desať až 13-ročných detí na priateľstvo. Ako sa vyjadril jeden anonymný 12-ročný chlapec: „Myslím si, že by sa malo objavovať viac priateľstiev. A to, že chlapci a dievčatá sú priatelia, neznamená, že musia byť romantickí.”
Zdá sa, že mladí ľudia sú unavení z „rovnakých starých a nepríbuzných romantických liniek na obrazovke,” uviedla riaditeľka výskumu Alisha J. Hines v tlačovej správe. „Mládež a mladí dospelí chcú vidieť príbehy, ktoré autentickejšie odrážajú celé spektrum nuansovaných vzťahov.”
Milujeme fantasy a kino
Štúdia ponúka aj poznatky, ktoré nesúvisia s romantikou. Jedným z nich je, že tínedžeri milujú fantasy, pričom 36,2 percenta uviedlo, že by najradšej videli tento žáner. Adolescenti chcú vidieť „nádejný, povznášajúci obsah s ľuďmi, ktorí prekonávajú šance“ a menej obsah o bohatých a slávnych.
Štúdia tiež zistila, že približne tretina dospievajúcich (31,1 percenta) považuje sociálne médiá za najautentickejší mediálny priestor – no takmer polovica (45,1) sa pri vyobrazení sociálnych médií v televízii a filmoch cíti znechutene. Napriek láske k sociálnym médiám 48,1 percenta dospievajúcich hovorí, že viac hovorí o televízii a filmoch ako o sociálnych médiách.
Tínedžeri v skutočnosti uprednostňujú chodenie do kina na premiéry pred inými oddychovými aktivitami, ako je návšteva koncertu alebo hranie novej videohry hneď po jej vydaní. Podľa štúdie by však radšej videli príbeh o priateľoch ako o milencoch.