Aj tak je veľmi ťažké nejako zoskupiť a sprehľadniť číry výtrysk Gaimanovej neohraničenej fantázie, jeho rozprávačské majstrovstvo a ľahkosť, s akou píše príbehy a vzájomne ich prepája, píše Jindřich Göth z iDnes.cz
Seriál, pod ktorým sú okrem samotného Gaimana podpísaní scenáristi David S. Goyer a Allan Heinberg, zachováva kaleidoskopickú štruktúru diela, ako obsahovo, tak formálne. Strihom sa presúvame medzi storočiami, jedným pohybom kamery sa z mestského parku presunieme do samotného pekla.
Sandman a Morfeus
Sprievodcom, nie nevyhnutne hýbateľom všetkého diania, je Sandman. Alebo Morfeus, pán ríše snov. Jeho herecký predstaviteľ Tom Sturridge dokázal predviesť jeho nepreniknuteľný výraz plný vekového smútku bez toho, aby skĺzol k lacnej strápenej „emo“ póze.
Skvelá je aj Kirby Howell-Baptiste ako jeho sestra Smrť, u ktorej registrujeme jednu z niekoľkých zmien oproti predlohe. Spomínaná herečka je totiž čiernej pleti, pričom Smrť v komikse je „biela“. Posuny v rámci rodovej, LGBTQ a ďalších vyvážeností sa stali predmetom búrlivých diskusií, diváci možno nie celkom oboznámení s komiksom sa pýtali, či naozaj musí byť tá alebo ona postava nutne gay a podobne.
Isteže nemusí, ale nie je to nič, o čom by sa mali viesť siahodlhé debaty. Kto sa zastavil len pri týchto vonkajších znakoch a nesnažil sa rozkryť všetky vrstvy, ktoré seriálový Sandman ponúka, okradol sám seba. Lebo napríklad šiesta epizóda Zvuk jej krídiel patrí k tomu absolútne najlepšiemu, čo tento rok na televíznych obrazovkách alebo monitoroch uvidíte.
Výrok, ktorý hovorí za všetko
Mágia príbehov skoncentrovaná do brilantných dialógov v skvostnom hereckom prednese. Hovorí sa, že každý film, prípadne seriál, v sebe skrýva charakteristiku seba samého. V tomto diele nájdeme výrok, ktorý môžu vziať za svoje tí, ktoré toto spracovanie Sandmana uchvátilo.
„Tvoja téma, ako to vidím ja, je, že pre svoje umenie a svoje sny sa človek môže družiť a zjednávať s najtemnejšími silami.“ Kto dá prednosť knižnej podobe, môže oponovať slovami: „Veľké príbehy sa vždy vrátia k svojej pôvodnej forme.“
Dokonalosť s výhradami
Nie všetko sa vydarilo bez námietok. Občas je seriálový Sandman zbytočne doslovný. Napríklad scéna v pekle, keď Morfeus bojuje s Luciferom o svoju prilbu, nie je kvôli dovysvetleniu posledného ťahu tak pôsobivá ako v komikse. A keď už je reč o pekle, padlý anjel Svetlonoš, ktorého stvárnila Gwendoline Christie, úplne postráda charizmu a rešpekt, pôsobí skôr ako trochu vrtošivá teta v podivnej parochni.
Nad čiastkovými výhradami ale prevláda uspokojenie, že podstatné zostalo zachované. Opojná, magická sila a moc novodobých mýtov, distribúcia o zmysle bytia a nesmrteľnosti. Konferencia sériových vrahov, panoptikum bizarných figúr.
Neistota, či sa práve nachádzame v bdení, alebo sme už plynule prešli do stavu snívania. To všetko seriál dokáže sprostredkovať. To všetko nájdeš v novinke, ktorú si celú môžeš pozrieť na streamovacej platforme Netflix.
Portál iDnes.cz patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.