Pre fanúšikov sci-fi a fantasy to bolo šialenstvo. Po troch dlhých rokoch sa Comic-Con minulý mesiac vrátil a v San Diegu dohnal stratený čas odhalením hromady noviniek zo sveta Marvel. Zatiaľ čo herci, štáb a distribútori ťažia a užívajú si spoluprácu s multimiliardovou značkou, ktorú vlastní spoločnosť Disney, je tu jedno pracovné odvetvie, v ktorom nezdieľajú rovnaké nadšenie. Oddelenie VFX (vizuálnych efektov), respektíve bývalí zamestnanci tohto oddelenia prezradili, čomu všetkému boli vystavení zo strany zamestnávateľa.
„Práca na Marvel filmoch je to, čo ma prinútilo opustiť VFX priemysel,“ napísal na Twitteri Dhruv Govil, umelec vizuálnych efektov, ktorý prispel k filmom vrátane Guardians of the Galaxy a Spider-Man: Homecoming. "Sú to strašní klienti a videl som, že príliš veľa kolegov sa po prepracovaní pokazilo.“ Govil dodal: „Problém je, že Marvel je príliš veľký a môže požadovať, čo chce. Je to toxický vzťah."
Pracovali sedem dní v týždni
Iný umelec vizuálnych efektov, ktorý si želal zostať v anonymite, pre webovú stránku magazínu New York Vulture povedal: „Keď som pracoval na jednom filme, každý deň to bolo takmer šesť mesiacov nadčasov. Pracoval som sedem dní v týždni, v priemere 64 hodín týždenne, počas pohodového týždňa. Už sa mi stalo, že si kolegovia sadli vedľa mňa, zlomili sa a začali plakať. Mal som ľudí, ktorí mali po telefonátoch záchvaty úzkosti.“
Takéto svedectvo nie je prekvapením pre Joea Pavla, oceneného umelca vizuálnych efektov Emmy. Pracoval na Guardians of the Galaxy: „bol to neporiadok,“ spomína pre Guardian, „bolo to šialené.“ Poukazuje na štrukturálne dôvody, prečo umelci VFX, zvyčajne pracujúci pre predajcov tretích strán, sú bez práv na kolektívne vyjednávanie.
„Priemysel vizuálnych efektov je plný úžasných ľudí s množstvom dobrej vôle, ktorí sa naozaj starajú. Na konci dňa však prídu šéfovia, čo sa dovtedy len opierali o stenu a začnú klásť šialené požiadavky,“ hovorí Pavlo.
Šikanovanie je v našom odvetví obrovským problémom
„Všetká dobrá vôľa na svete sa jednoducho vyparí, keď sa všetko zmení a oni sa rozhodnú nahradiť túto postavu iným hercom alebo zmeniť celé prostredie. Z ničoho nič sú teraz sú v pizzerii namiesto kukuričného poľa. Na poslednú chvíľu to môže byť dosť extrém.“ Pavlo, ktorý pochádza z USA, ale od roku 1984 žije v Londýne, pokračuje: „Dá sa to charakterizovať ako šikanovanie, ktoré je však filtrované cez viacero vrstiev manažmentu, supervízora a hierarchie. Nie je to tak, že by manažér z Disney niekoho chytil a nadával mu alebo niečo podobné. Je to skôr celková atmosféra.“
„Šikanovanie je v našom odvetví obrovským problémom. Je tu taký vysoký stres a tlak na to, aby sa všetky práce dokončili včas, aj bez extrémnych zmien na poslednú chvíľu.“ Umelci sa obávajú, že ak by sa vyjadrili k platom a podmienkam, mohli by sa dostať na čiernu listinu. Jedným z riešení by mohlo byť spojenie pracovníkov s vizuálnymi efektmi pod záštitou odborov.
Ben Speight, organizátor z Animation Guild, ktorý zastupuje umelcov, spisovateľov a technikov a je súčasťou Medzinárodnej aliancie zamestnancov divadelnej scény zdieľa podobný názor. Poznamenáva, že Disney má za sebou dlhú históriu rokovaní s odbormi zastupujúcimi umeleckých grafikov. „Sú to neuveriteľne ziskové subjekty, ktoré si určite môžu dovoliť rozšíriť kolektívne vyjednávanie na pracovníkov VFX, ktorí momentálne nemajú miesto pri stole.“
Drexel Heard, demokratický stratég a filmový fanúšik hovorí: „Tím vizuálnych efektov nesie najväčšiu zodpovednosť vo filmoch Marvel. keďže je väčšina scén točená pred zeleným plátnom. Disney bude musieť viac využívať svoje tímy vizuálnych efektov a musia byť kompenzovaní za ich prínos a pracovné podmienky.“