Streamovacia platforma Netflix dostala po prvýkrát za vyše desať rokov facku v podobe zníženia počtu predplatiteľov. Ako spoločnosť informovala v rámci zverejnenia finančných výnosov, počas prvého štvrťroku Netflix prišiel o viac ako 200-tisíc predplatiteľov. V poznámke pre akcionárov Netflix podľa webu 9to5Mac uvádza, že rast jej príjmov sa „výrazne spomalil“.
Prečo sa okolo toho robí také veľké „haló”, keď má táto platforma stále viac ako 220 miliónov predplatiteľov? Podľa odhadov sa totiž očakáva, že v druhom kvartáli by mohol prísť o ďalšie dva milióny predplatiteľov. A to už je príliš veľké číslo na to, aby zostala bez reakcie.
Konkurencia a peniaze
Vyzerá to tak, že zlatá éra Netflixu je na konci. Môžu za to minimálne dve veci. Prvou je úspech konkurenčných služieb na čele s Disney+, ktorá aj naďalej rastie raketovým tempom a už čoskoro sa dostane do ďalších krajín vrátane Slovenska. To ešte viac prispeje k tomu, že predplatitelia, ktorý majú pocit, že na Netflixe videli „všetko, čo chceli”, prejdú inde.
K poklesu prispela aj transformácia platformy HBO GO na HBO Max, v rámci ktorej vznikla dohoda so štúdiom Warner Bros. o uvádzaní filmov 45 dní po premiére. Aj preto už teraz nájdeš nového Batmana, ktorý mal slovenskú premiéru 3. marca, v ponuke tejto streamovacej služby.
Druhou je zvýšenie cien predplatného. Aj keď u nás je (zatiaľ) rovnaké, v Spojených štátoch už najobľúbenejšia štandardná verzia (s rozlíšením 1080p) stojí 15,49 dolárov mesačne. To z nej v krajine momentálne robí najdrahšiu streamovaciu platformu na trhu.
Toto zvýšenie cien v kombinácii s infláciou stavia predplatiteľov podľa webu Tom´s Guide do pozície, v ktorej musia prehodnotiť, či budú aj naďalej platiť svoje kontá na Netflixe. Mnohí sa zrejme pozerajú po lacnejšom variante, ktorých ponuka je momentálne poriadne široká.
100 miliónov „neplatičov”
O týchto dvoch problémoch ale Netflix príliš nehovoril, aj keď ich úplne neignoroval. Počas náročného včerajšieho dňa, kedy jeho akcie klesli po niekoľkých hodinách o viac ako 20 percent, si našiel iného vinníka. Platforma totiž z poklesu príjmov a predplatiteľov obvinila 100 miliónov používateľov, ktorý si podľa nich sa službu riadne neplatia.
Okrem vyše 220 miliónov predplatiteľov totiž Netflix sleduje ešte viac ako 100 miliónov ďalších domácností. 30 miliónov týchto neplatičov je len v Spojených štátoch a Kanade. Spoločnosť tvrdí, že je „ťažšie rozvíjať členstvo na mnohých trhoch“, pretože ide o problém, ktorý zakrýval jeho rast počas pandémie koronavírusu.
Platforma sa dokonca nedávno rozhodla zasiahnuť proti zdieľaniu hesiel novým doplnkom v rámci svojej služby. Už minulý mesiac začal Netflix testovať funkciu v Čile, Kostarike a Peru. Tá umožňuje predplatiteľom pridať dvoch „podčlenov“, ktorí získajú svoje vlastné prihlasovacie údaje a profily za 3 doláre.
Netflix dúfa, že týmto spôsobom sa mu podarí zastaviť zdieľanie hesiel a opäť tak zvýši svoje príjmy. Ale ruku na srdce - zaplatil by si, ak existuje šanca, že ťa nikdy neodhalia? Je však nutné dodať, že Netflix by sa možno (ešte tento kvartál) nedostal do červených čísiel. Dôsledkom odchodu z ruského trhu ale prišiel o 700-tisíc predplatiteľov. Tento krok však priblížil neodvratné.
Masívne investície do cudzojazyčných programov
Netflix sa neustále snaží udržať záujem o platformu. S cieľom podporiť rast v iných krajinách spoločnosť investovala do originálneho obsahu mimo Spojených štátov. Aj preto v rámci medzinárodnej produkcie rozšíril spoluprácu vo viac ako 50 krajinách sveta. Aj preto sme sa dočkali projektov, akými boli neanglické Squid Game či La casa de Papel.
To určite pre Netflix predstavuje plusový bod, no zároveň to zvyšuje investície, ktoré sa potom podpisujú pod nárast cien predplatného. Tento bludný kruh spolu s faktom, že platforma je často kritizovaná pre „zarezanie” obľúbených seriálov hneď po prvej sérii, speje k tomu, že jeho zlatá éra sa končí.
Netflix s reklamami?
Je možné, že v priebehu nasledujúcich rokov jeho doteraz neohrozenú pozíciu zaujme Disney+. Netflix sa však nehodlá vzdať a prichádza so zúfalým riešením, ktoré podkopáva celý koncept streamovacích služieb. Ako totiž odhalil spolupredseda predstavenstva Reed Hastings, gigant sa pohráva s myšlienkou poskytnutia lacnejšej verzie s reklamami.
Hastings síce povedal, že reklamy považuje za zložité a je veľkým fanúšikom jednoduchosti predplatného, ale dať spotrebiteľom, ktorým nevadí sledovanie reklám, možnosť platiť menej, dáva podľa neho väčší zmysel. Až čas však ukáže, či s týmto tvrdením súhlasia aj diváci.