MinecraftMojang Studios/
StoryEditor

(Ne)známe zaujímavosti o hre Minecraft: Ide o kópiu inej hry, zo skromného introverta urobila miliardára

Miroslav KamodyiDnes.cz20.07.2022., 09:00h

Minecraft nie je projektom jasnozrivého génia. Iste, je to hra úspešná a populárna. Začínala však ako klon titulu Infiminer, ktorý pochoval únik zdrojového kódu na internet. A pôvodný autor Minecrafu ani roky po odchode z návrhárskej pozície nevytvoril ďalší projekt, nieto aby to bol ešte aj hit.

Lajkuj Brainee.sk na

43-ročný Markus Persson, známy aj pod prezývkou Notch, je bezpochyby inteligentný muž a schopný programátor. Získanie nezvyčajného bohatstva však v jeho prípade nebolo otázkou precíznej realizácie vízie, ale skôr zhodou šťastných náhod. Persson sa tak ocitol v rozprávke, v ktorej jednorožci utekajú pred temnými mrakmi. Zažíval totiž podobe rozporuplné obdobie ako výhercovia lotérií.

Vďaka predaju svojej hry menom Minecraft spoločnosti Microsoft sa s imaním 1,3 miliardy dolárov zaradil na 1415. miesto v rebríčku najbohatších ľudí na svete. A chýba mu preto motivácia sa o čokoľvek ešte usilovať. Zároveň však rok po predaji na Twitteri prezradil, že sa v minulosti nikdy necítil taký izolovaný. Poďme sa preto na jeho príbeh pozrieť od začiatku, píše iDnes.cz

image

Už nevedel, ako zaujať? Youtuber vyliezol na horu, počas toho hral na počítači videohru

V rámci série (Ne)známe zaujímavosti o hrách sme ti už priniesli:

(Ne)známe zaujímavosti o GTA: Vzniklo kvôli chybe, sériu chceli pri vydaní každého dielu zničiť

(Ne)známe zaujímavosti o hernej sérii Mafia: Aj 20 rokov po vydaní je prvá časť najlepším dielom celej trilógie

Prvý program vytvoril v ôsmich rokoch

Persson sa narodil vo Švédskom meste Edsbyn a jeho detstvo nepatrilo medzi tie najpokojnejšie. Za otca mal alkoholika, ktorý neskôr prepadol aj drogám a rodinu tým rozdelil. Keď mal chlapec dvanásť, rodičia sa rozviedli. A boli to pravdepodobne predošlé emocionálne vypäté chvíle s rodinou, kvôli ktorým sa malý Notch uzavrel do seba.

Keď Persson mal sedem rokov, otec domov priniesol počítač Commodore 128 a chlapec si toto zariadenie obratom zamiloval. Neobťažovalo ho sociálnym kontaktom a chlapec do jeho virtuálneho sveta mohol utekať pred bežným životom. V ôsmich rokoch tak naprogramoval svoju prvú aplikáciu.

image

Markus Persson

Wikipedia/official Gdc/

Situáciu nijako nezjednodušilo presťahovanie rodiny do Štokholmu. Pre Perssona tam bolo ťažké nájsť si nových priateľov, a s počítačom preto začal tráviť ešte viac času. Niekedy dokonca predstieral bolesti brucha, aby sa vyhol škole a mohol pri počítači zostať.

Ako násťročný Notch neskončil strednú školu, jeho matka ho však prinútila k absolvovaniu on-line kurzu pre programátorov. A mladík po jeho dokončení začal vytvárať jednu hru za druhou. V roku 2004 vďaka tomu získal zamestnanie v spoločnosti King.com, ktorá sa o niekoľko rokov neskôr preslávila hrou Candy Crush.

Vedel si, že...

Prvá verzia Minecraftu vznikla za šesť dní. V roku 2009 sa Persson rozhodol vytvoriť sandboxovú hru – takú, ktorá umožňuje bezplatné a organické skúmanie virtuálneho sveta. Persson začal pracovať na tom, čo teraz poznáme ako Minecraft, 10. mája, pričom tento produkt postupne upravoval až do 16. mája. „Alfa verzia“ Minecraftu mala svoj verejný debut hneď na druhý deň.

A hoci v King vyvíjal hry, Persson vo voľnom čase pracoval ešte na vlastných projektoch. Dôvody pre jeho odchod z firmy sa tak rozchádzajú v závislosti od toho, kto príbeh rozpráva. Bývalý zamestnávateľ tvrdí, že Perssonovu prácu na ďalších hrách nevnímal pozitívne. Persson pre zmenu hovorí, že bolo náročné venovať vlastným projektom voľný čas, a preto si našiel radšej programátorskú prácu, ktorá s vývojom hier nesúvisela.

Zostávalo mu tak vraj viac energie na tvorbu vlastných titulov a zmena zamestnávateľa sa v dlhodobejšom horizonte ukázala ako zásadná ešte z jedného dôvodu. Nastúpil totiž do spoločnosti Jalbum, vyvíjajúcej softvér pre správu digitálnych fotografií, ktorú viedol Carl Manneh. A ten sa neskôr stal aj šéfom firmy Mojang, v ktorej Minecraft vzniká.

image

(Ne)známe zaujímavosti o hernej sérii Mafia: Aj 20 rokov po vydaní je prvá časť najlepším dielom celej trilógie

Autor priznáva, že hra začínala ako klon

Bolo to práve obdobie práce pre Jalbum, keď Persson začal vyvíjať projekt, z ktorého nakoniec vznikol Minecraft. Podľa pôvodného konceptu hra mala pripomínať skôr stratégiu, významnými inšpiráciami boli tituly Dwar Fortress, RollerCoaster Tycoon a Dungeon Keeper.

Zásadné smerovanie počinu však udala iba nezávislá hra Infiminer, v ktorej dva tímy súperili v ťažení minerálov a z kociek bolo možné stavať vlastné kreácie. A hoci stavanie malo slúžiť predovšetkým na obranné účely, ľudia obratom začali tráviť úctyhodné množstvo času stavaním rôznych objektov.

Vedel si, že...

V roku 2013 predstavila stredná škola Viktora Rydberga v Štokholme Minecraft ako povinnú súčasť učebných osnov pre všetkých 13-ročných študentov. Učiteľ vysvetlil, prečo sa táto hra pre študentov oplatí: „Učia sa o plánovaní mesta, environmentálnych problémoch, realizácii vecí a dokonca aj o tom, ako plánovať budúcnosť.“

Infiminer teoreticky mohol byť oným veľkým hitom, na internet však unikol zdrojový kód hry a začal vznikať rad drobných mutácií, kvôli ktorým potom jednotlivé verzie nebolo možné prepojiť po sieti. To hernú komunitu príliš rozdrobilo.

Persson sa pri zverejňovaní prvých materiálov k Minecraftu svojou inšpiráciou nijako netajil. Sám svoj projekt označil za klon Infimineru, pre ktorý plánoval prepracovanejšiu správu zdrojov a materiálov. A už v raných fázach vývoja začal v roku 2009 Minecraft predávať.

Ponuka od Valve bola finálnym impulzom

Záujem o Minecraft rástol najprv pozvoľna. Titul nikdy nesprevádzali marketingové kampane a hernou komunitou sa šíril len vďaka úzkej komunite. Okolo júna 2010 bol dostupný zhruba rok a predávalo sa už okolo 400 kópií denne s cenovkou šesť dolárov za kus.

V tom čase si hry už všimla aj slávna spoločnosť Valve, ktorá si Perssona prizvala do svojich kancelárií. Zaplatila mu luxusný hotel a na vývojárovu žiadosť aj let prvou triedou zo Švédska do centrály v USA. Persson pôvodne predpokladal, že firma bude chcieť Minecraft odkúpiť. Počas reči s jedným zo zamestnancov však pochopil, že ide o pracovný pohovor.

Valve ho následne označilo za nadaného programátora, u ktorého je potrebné zapracovať na tímovej spolupráci, a ponúklo mu zamestnanie. Práca vo Valve je jednou z najprestížnejších pozícií v rámci videoherného priemyslu, Persson sa napriek tomu rozhodol ponuku odmietnuť, a tá sa nakoniec stala definitívnym popudom pre opustenie firmy Jalbum a založenie vlastnej spoločnosti.

Vedel si, že...

Zvuky, ktoré vydávajú Ghasti, pochádzajú od spiacej mačky. Išlo o zviera hudobného producenta Minecraftu Daniela ‘C418‘ Rosenfelda, ktoré bolo náhodne zaznamenané pri prebúdzaní sa zo spánku.

Cieľom bolo vytvoriť ekvivalent Valve. Spoločnosť založil so priateľom z King.com Jakubom Porsérom a šéfom Jalbumu Carlom Mannehom. V tomto zložení do obchodného registra zapísali firmu Mojang a Manneh sa neskôr stal jej riaditeľom.

Predaje v priebehu roka 2010 nabrali spád a na začiatku januára 2011 tvorcovia ohlásili prvý milión predaných kusov. Popularita hry sa obratom začala blížiť k mánii. O rok neskôr už titul vlastnilo niekoľko miliónov ľudí a do dnešných dní ide o najviac predávanú hru v histórii. Predala 238 miliónov kópií, GTA V na druhom mieste len 165 miliónov.

Nechcete to niekto kúpiť?

S nesmiernou popularitou však prišla aj ťaživá zodpovednosť. Persson sa tak už v roku 2011 od práce na Minecrafte dištancoval a návrhárske povinnosti prevzal Jens Bergensten. Napriek tomu však Notch zostával hlavnou tvárou hry a fanúšikovia väčšinu otázok smerovali naňho.

Práve duchovný otec hry sa tak stal aj terčom lynčovania v prípade, že komunitu pobúrili ľubovoľné zmeny. Situácia vyvrcholila v roku 2014, kedy firma začala vynucovať dodržiavanie svojej EULA (právna licencia vymedzujúca pravidlá pre využívanie softvéru).

Pravidlá síce ostali identické, zmenil sa však prístup Mojangu. Ten upustil od benevolentného prístupu a začal bojovať so servermi, ktoré spoplatňovali špecifický typ obsahu. Keď jeho prevádzkovatelia za skutočné peniaze ponúkali herné výhody ako napríklad silnejšie predmety, bolo to v rozpore s právnou dohodou. A snaha o jeho uplatňovanie vyvolala takmer až hysterické reakcie.

Na Perssonov twitterový účet sa preto počas chvíle zosypali tisíce nenávistných správ. Programátora to prinútilo k zverejneniu príspevku, kde humor hraničil so zúfalstvom. Napísal vtedy: „Nechce niekto kúpiť môj podiel v Mojangu, aby som sa v živote mohol posunúť ďalej?“

Vedel si, že...

Každých 10-tisíc krát, čo hráš Minecraft, sa v ponuke na začiatku zobrazí chybne napísané meno – namiesto „Minecraft“ uvidíš „Minceraft“.

Vyhlásil, že ho vyčerpáva kritika dobre mienených krokov. A v tom mu treba dať za pravdu, Mojang sa totiž snažil bojovať s obchodným modelom, ktorý inak väčšina hernej komunity odsudzuje. Lenže príspevok o možnom predaji firmy začal vyvolávať vlny aj vo vedení tých najväčších videoherných vydavateľstiev.

Počas minúty po zverejnení správy tak Carlovi Mannehovi ako riaditeľovi Mojangu zavolal zástupcu Microsoftu, ktorý sa chcel uistiť, že Perssonovo vyhlásenie nebol vtip. Manneh sľúbil, že situáciu preskúma a Microsoftu sa ozve. Nasledoval týždeň, kedy jeho telefón takmer neprestal zvoniť a záujem prejavili aj spoločnosti ako Activision Blizzard a Electronic Arts.

Persson pritom vyhlásenie na Twitteri seriózne nemyslel. Zrazu si však uvedomil, že ho záujem veľkých firiem môže oslobodiť od doterajšieho stresu a predaj Mojangu začal zvažovať. Aj napriek tomu však chcel postupovať správne. Spoločne s ostatnými zakladateľmi preto z výberu vylúčil spoločnosti, ktoré považoval za symbol zla a konať nakoniec začali práve s Microsoftom.

Predaj štúdia sa nezaobišiel bez nenávisti

Zo stretnutí bolo zjavné, že Microsoft má záujem výhradne len o Minecraft. Jeho zástupcovia si napokon plietli názov firmy s názvom hry, a štúdio tak opakovane označili za spoločnosť Minecraft. A ťažko sa im to dá vyčítať. V Mojangu dovtedy okrem Minecraftu vznikla len jediná ďalšia hra nazvaná Scrolls, ktorá výraznejšieho komerčného úspechu nikdy nedosiahla.

Vyjednávacia pozícia majiteľov napriek tomu bola silná a Mannehovi sa podarilo dohodnúť výhodné podmienky nielen pre zakladateľov, ale aj zamestnancov firmy.

Majitelia mohli po predaji štúdio opustiť a Microsoft naopak musel existujúcim zamestnancom umožniť vo firme zostať. A každý, kto v nej zotrval aspoň ďalších šesť mesiacov, mal získať dva milióny švédskych korún. 

Microsoft za akvizíciu zaplatil celkom 2,5 miliardy dolárov. Len Persson z tohto obchodu získal sumu, ktorá jeho majetok vystrelila na podobnú úroveň, ako ten, ktorý mal riaditeľ Valve Gabem Newellom. Dnes sa Perssonov majetok odhaduje na 1,4 miliardy dolárov.

image

Je hranie videohier naozaj škodlivé? Vedci prišli na prekvapivé zistenia ich vplyvu na IQ detí

Obchod sa však nezaobišiel bez zlej krvi. Persson totiž v minulosti vyhlasoval, že Mojang nikdy nepredá a zradu okrem hráčov cítili aj jeho zamestnanci. Spoločnosť im vraj vyplácala nižšie mzdy, ktoré ospravedlňovala zábavnou prácou a priateľskou atmosférou.

V minulosti však vývojári získali miliónové bonusy a vydali sa napríklad na firmou hradenú trojdňovú dovolenku v Monaku. Na tú leteli v súkromnom lietadle a trávili počas nej čas jazdením v športových autách, lietaním v helikoptérach a v rámci večierkov na luxusných jachtách. Ale aj tak po predaji Mojangu niektorí z bývalých zamestnancov s Perssonom prestali komunikovať.

Podivný život po akvizícii

Markus Persson sa vďaka predaju spoločnosti dostal do zvláštnej pozície. Patrí medzi najbohatších ľudí sveta, prišiel však o množstvo vzťahov a zatiaľ sa nezdá, že by bol na obzore ďalší hitový nápad. A hoci vždy pôsobil skromným dojmom, po predaji značky si zhruba za sedemdesiat miliónov dolárov kúpil luxusnú vilu v Hollywoode, kvôli ktorej v aukcii údajne preplatil aj speváčku Beyoncé a rapera JayZ.

Okrem toho navštevuje večierky v Las Vegas, kde míňa desiatky tisíc za noc. A my mu to rozhodne prajeme, len je to v rozpore s jeho doterajším imidžom. Dianie okolo Perssona tak pripomína príbeh obyčajného človeka, ktorý sa zhodou okolností ocitol v elitnom klube a tak úplne nevie, čo si s tým počať.

Na rozdiel od tradičných podnikateľov pravdepodobne nemá úspech zakódovaný v DNA a nevie si s ním poradiť. Pokiaľ však neprepadne príliš bohémskemu životu, bude to len životná fáza, ktorá pominie. Pocity izolácie vystriedajú nové ciele a Persson opäť objaví zmysel života. Zatiaľ to tak však nevyzerá.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/zabava/hry, menuAlias = hry, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
22. november 2024 02:20