Česká hra Mafia je dnes už absolútnou legendou. Tento rok si pripomenieme 20. výročie od jej pôvodného vydania, a aj z toho dôvodu sme sa rozhodli pozrieť na jej príbeh naprieč tromi časťami, remastroch a nedávno odhalenou informáciou, že nás čaká aj pokračovanie. Prečítaj si druhú časť našej série (ne)známych zaujímavostí o hrách. V prvej sme sa venovali sérii Grand Theft Auto.
Mafiánska hra z 30. rokov
Ešte predtým, než vôbec vznikla Mafia, sa v roku 1999 na trh dostala hra Hidden & Dangerous, ktorá bola vôbec prvým počinom brnenského štúdia Illusion Softworks. Hra o britských špeciálnych vzdušných jednotkách síce upadla do zabudnutia, no v tom čase dala štúdiu presne to, čo potrebovalo - odvahu vyskúšať ambicióznejší projekt.
Nad hrou z mafiánskeho prostredia začali rozmýšľať ešte v roku 1998, no ten správny smer nabrala až po angažovaní Dana Vávru. Ten bol ovplyvnený filmami Martina Scorseseho (Goodfellas, Casino) a páčilo sa mu aj príbehové rozprávanie trilógie Krstný otec. Vávra sa postupne vypracoval na hlavného dizajnéra hry a mal hlavné slovo pri jej vývoji, produkciu zastrešil Lukáš Kuře.
Vedel si, že...
Herný sprievod obsahuje legendárne skladby od gipsy-swingového gitaristu Djanga Reinhardta, napriek tomu však v čase, keď sa dej odohráva (30. roky minulého storočia) niektoré skladby ešte len vznikali, alebo vôbec neexistovali.
Na hre sa vo veľkom začalo pracovať v čase, keď vznikala aj tretia časť série Grand Theft Auto, ktorá zásadne ovplyvnila hry s otvoreným svetom. Na rozdiel od štúdia Rockstar, v Brne pracovalo na hre len deväť vývojárov. Prvá verzia hry uzrela svetlo sveta v roku 1999, no starý engine ju v mnohom obmedzoval. Padlo teda rozhodnutie vytvoriť nový, čo vývoj hry predĺžilo.
Keď sa hra Mafia: The City of Lost Heaven dostala v roku 2002 na pulty, išlo v našich končinách o veľký hit. Samozrejme, hra neponúkala toľko obsahu ako konkurenčné GTA III, no na druhej strane, bola omnoho menej akrádová. Musel si dodržiavať predpisy cestnej premávky, autám sa míňal benzín a po náraze sa ich výkon znižoval.
Vedel si, že...
Pôvodne bol pre hru zamýšľaný aj multiplayer, ktorý mal prísť v podobe patchu, pričom mal obsahovať niekoľko módov. V prvom by spolu súperili policajti s mafiánmi o rukojemníkov, ďalším mali byť preteky v tridsiatych rokoch, kde by súperi pretekali s formulami na tratiach Hoboken, Central Island, Downtown a Oakwood, a posledným modem bola hra na vlajky. Nakoniec ale multiplayer do hry zakomponovaný nebol.
To všetko bolo obalené do dokonalého príbehu a atmosférického obdobia 30-tych rokov, čo v tom čase bolo v hernom priemysle novinkou. Grafika bola v čase vydania na úrovni, no nechýbalo ani množstvo bugov. Príbeh Tommyho Angela, ktorý sa z obyčajného taxikára dostane do mafiánskej rodiny, kde pomaly stúpa na vrchol, a následne po chybe tvrdo platí za svoje činy, sa stal kultom. Zabudnúť však nemôžeme ani na skvelý dabing.
Problémové pokračovanie
Aj preto nikoho neprekvapilo, keď prišlo oznámenie o pokračovaní. Omnoho viac ako vývoj sa však hovorilo o samotnom štúdiu. Illusion Software sa zmenilo na 2K Czech spadajúce pod 2K Games. Nový vydavateľ pomenil, čo sa dalo a všetko to vyústilo až odchodom Vávru zo štúdia. Mafia II však bežala na vizuálne podmanivom engine a priniesla dychberúci príbeh z mesta Empire Bay.
Vedel si, že...
O tom, že prvá misia mala ponúknuť viac než len námestie s priľahlou budovou, sa na Facebooku rozpísal vývojár Daniel Vávra. Nešlo pritom len o koncept, práce boli podľa Vávru z veľkej časti hotové. „Vezte, že sme navrhli a postavili celé sicílske mestečko, kde sa mala odohrávať dlhá bitka, kde hráč mal okrem iného jazdiť na hakli a bojovať s nemeckými obrnencami a snipermi. Tie tanky sme mali tiež a boli pojazdné,“ spomína Vávra.
Scenár tejto jedinej úlohy totiž mal 89 strán a Vávra ho písal niekoľko mesiacov. „Išiel som kvôli tomu na Sicíliu fotiť lokácie. Prečítal som stohy dokumentov o vysadení US parašutistov v tejto operácii, vrátane dobových reportov vojakov priamo z akcie a na základe toho napísal tento úvodný quest.“
Nechýbali zvraty, príbeh rozložený v niekoľkých rokoch a trpký koniec, na ktorom bolo azda najviac vidieť, čo vývojári nestihli. Mesto malo ponúknuť omnoho viac interakcií a úvod na Sicílii, rovnako ako celý príbeh, mal byť omnoho dlhší. Cesta hlavného hrdinu menom Vito Scaletta však rozhodne nebola sklamaním.
Trpký návrat v tretej časti
Tretia časť série Mafia je zas niečím, na čo by mnohí najradšej zabudli. Opäť boli najväčším problémom vzťahy 2k Games a pobočky 2k Czech, čo vyeskalovalo až do momentu, kedy sa vývoj presunul do amerického štúdia Hangar 13. Vávra ani Kuře sa už však na projekte nepodieľali. A bolo to cítiť. Pokračovanie sa vydalo iným smerom, a aj keď, podobne ako druhá časť, malými čriepkami príbehovo nadväzovala na svojho predchodcu, o tradičnom mafiánskom prostredí sa už nedalo hovoriť.
Vedel si, že...
Producent štúdia Hangar 13 Andrew Wilson na vývojárskej konferencii v Brightone prezradil, že Mafia 3 mohla byť ešte kontroverznejšou hrou, než nakoniec bola. Jej autori vraj mali nachystaný mrazivý úvod, v ktorom hlavného hrdinu Lincolna napadne rozvášnený dav a nakoniec všetko skončí smrťou policajta.
Wilson dokonca použil termín supernásilia, čo má byť zrejme odkaz na Mechanický pomaranč, ale bohužiaľ, nijako bližšie nespresnil, o čo bola táto scéna drsnejšia ako zvyšok hry. A už sa to ani nikdy nedozvieme, pretože autori radšej všetky podklady k tejto scéne zmazali a neponechali žiadnu zálohu. Keby ju vraj totiž niekto videl mimo kontextu hry, mohol by sa vydesiť.
Príbeh sa odohráva v New Bordeaux, ktoré je inšpirované New Orleans a hlavnou postavou sa stal černoch Lincoln, ktorý sa práve vrátil s vietnamskej vojny. Hra však spolu s vydaním priniesla množstvo bugov a taký silný odklon od pôvodnej hry, že ju mnohí zvozili pod čiernu zem.
V roku 2020 sa fanúšikovia hier dočkali takzvanej Definitive Edition, ktorá dala prvej hre úplne nový vizuál a priniesla aj menšie vylepšenia pre zvyšné dve pokračovania. Aj vydanie tejto trilógie však ukázalo, že bezpochyby najlepšou hrou z celej série zostáva aj po dvadsiatich rokoch prvá časť. To sa však môže zmeniť so štvrtým pokračovaním, ktoré by malo byť jej prequelom, a teda by sa malo odohrávať pred udalosťami pôvodnej Mafie. Podľa prvotných informácií sa príbeh zameria na Dona Salieriho.