Cesta k nedobytnému trezoru
Vo filmoch sa lupiči spravidla pokúšajú prelomiť bezpečnosť toho najstráženejšieho múzea, prebiť sa do nedobytného trezoru alebo najstráženejšej galérie. Pre adrenalín divákov je to dobré, ale k praxi to má ďaleko.
Práve tým „naj“ miestam sa zločinci cielene vyhýbajú, svoju energiu venujú presne opačným smerom. Okresné historické spolky, mestské galérie umenia, klenotníctvo na predmestiach, regionálne múzeá alebo zbierky menších súkromných zberateľov zďaleka nedosahujú takú úroveň zabezpečenia a ponúkajú presne to, čo lupiči chcú.
Hviezdny tím
Počítačový expert na prelomenie bezpečnostných kódov, ohybná gymnastka prekonávajúca siete laserových čidiel, vodič – pretekár alebo rovno pilot pre únik z miesta činu. A hlavne nejaký extravagantný mozog celej operácie.
Práca na lúpeži vo veľkom gangu je skvelým spôsobom, ako do jedného filmu dostať celú partiu filmových hviezd. Ale nie je tou najsprávnejšou cestou, ako si poistiť výsledok takejto akcie v skutočnosti.
Podľa kriminalistov totiž pravdepodobnosť toho, že zločinný zámer bude vyzradený ešte predtým, než sa oň pokúsite, exponenciálne narastá s počtom ľudí, ktorí o pláne vedia.
Sexi lupiči
Bývalý vyšetrovateľ FBI Robert K. Witman hovorí, že organizátori filmových lúpežných akcií bývajú vykreslení ako brilantní stratégovia. Lenže realita je presne opačná, o banky sa zaujímajú skôr podpriemerne inteligentní páchatelia. Vskutku, ak si vezme kriminálnik do hľadáčika banku ako dokonale zabezpečenú inštitúciu, ktorá nemá žiadnu extra porciu hotovosti, o intelekte práve nesvedčí.
„Robia to skôr ľudia v zúfalej životnej situácii a drogovo závislí,“ zhŕňa niekdajší vyšetrovateľ. Za nepravdepodobný považuje aj scenár s charizmatickým milionárom, ktorý v skryte pôsobí ako lupič umenia. „Bohatí ľudia svoju existenciu takto neohrozujú, pretože majú o čo prísť,“ hovorí Witman.
Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.