Dodnes vzniklo približne pol milióna rôznych filmov. Samozrejme, je nemožné pozrieť si všetky, no určite dokážeš spamäti vymenovať minimálne desať. Často sa hovorí o projektoch, ktoré buď stáli najviac (Avengers: Endgame - 400 miliónov dolárov), alebo v kinách dokázali zarobiť najviac peňazí (Avatar - 2,84 miliardy dolárov).
Omnoho menej sa hovorí o filmoch, ktoré vznikali v duchu „za málo peňazí veľa muziky”. Skutočné umenie je totiž vymyslieť koncept, kvalitný scenár a dať dokopy partiu ľudí, ktorí vytvoria prvotriedne dielo za minimálny rozpočet. Aj preto sme sa pozreli na tie najväčšie nízkorozpočtové pecky, na ktoré tvorcovia nepotrebovali ani milión dolárov.
The Evil Dead
Pätica mladých kamarátov objaví v odľahlej lesnej chate Knihu smrti, ktorú sa podarilo objaviť pod troskami sumerskej civilizácie. Pomocou nahraných zaklínadiel sa mladíkom podarí nevedomky prebudiť driemajúcich démonov z okolitých lesov a začína sa peklo, pred ktorým nebude nikto ušetrený.
Snímku natočil režisér Sam Raimi (pôvodná trilógia o Spider-Manovi, Doctor Strange 2) len za približne 350-tisíc dolárov. Štáb používal množstvo provizórnych techník na dosiahnutie lacných, no zároveň presvedčivých hororových efektov. Okrem toho štáb musel páliť nábytok, aby sa počas nakrúcania udržali v teple. Rozhodne to nebola žiadna idylka.
Mad Max
Posledný diel série Mad Max s podtitulom Fury Road mal rozpočet 150 miliónov dolárov, čo sa nedá ani len porovnať s prvým filmom s Melom Gibsonom v hlavnej úlohe. Znie to až neuveriteľne, no projekt bol natočený za 12 týždňov, pričom rozpočet sa pohyboval na úrovni 200-tisíc dolárov. Časť z nich režisér George Miller získal prácou v nemocnici.
Dystopický akčný thriller bol natočený pomocou partizánskych filmárskych techník, ktoré zahŕňali aj natáčanie na blízkych cestách bez povolenia. Aj napriek tomu však snímka dokázala v kinách zarobiť 100 miliónov dolárov, čo ho do dnešných dní zapísalo do Guinessovej knihy rekordov za najziskovejší film všetkých čias.
Once
On je pouličný muzikant a občas si privyrába v dielni svojho otca. Jeho snom je živiť sa hudbou, ale to sa mu vôbec nedarí. Ona (Markéta Irglová) je talentovaná pianistka z Čiech, ktorá odišla do Írska kvôli obžive a predáva na ulici ruže. Keď sa stretnú, ich hudba ich vynesie do výšin, no zároveň aj otvorí otázku, či spolu vôbec majú šancu zostať spolu.
Aj keď sa film predstavuje jednoduchým vizuálom, je priam neuveriteľné, že sa ho podarilo natočiť za 150-tisíc dolárov a 17 dní. Štáb využíval hlavne prirodzené svetlo a nakrúcal po domoch priateľov. Pri tomto rozpočte je na mieste aj otázka, či vôbec získali povolenie na natáčanie v uličkách Dublinu. Dnes to už však zrejme nikomu nevadí, všakže.
Following
Aj legendy musia nejako začínať. Režisér Christopher Nolan, dávno predtým, ako natočil trilógiu o Temnom rytierovi, Interstellar či Tenet, vytvoril za absolútne šialených 6-tisíc dolárov svoj prvý celovečerný film s názvom Following. Mysteriózny thriller o nezamestnanom spisovateľovi, ktorý sleduje ľudí, je skvelou snímkou, ktorú by si mal určite vidieť.
Nolan so štábom nakrúcal na 16 mm film iba počas sobôt, pretože všetci mali v tom čase prácu na plný úväzok. Aj to spôsobilo, že snímku sa podarilo dokončiť až za celý jeden rok. Okrem toho dopredu skúšali toľkokrát, že nakrúcať jednu scénu im stačilo len jeden až dvakrát. My sa však zhodujeme na tom, že to rozhodne stálo za to.
The Blair Witch Project
Každý milovník hororov má tento film povinne pozretý. V októbri 1994 sa záhadne stratili v lesoch blízko Burkitsville v Marylande traja študenti pri práci na dokumentárnom filme. O rok neskôr bol nájdený desivý materiál, ktorý natočili.
Tento mystifikačný „found footage“ horor o tajomnej kanibalistickej príšere, ktorý zaznamenal mimoriadny komerčný úspech, stál iba 60-tisíc dolárov (viac išlo na internetovú kampaň). To z neho robí jeden z najúspešnejších nezávislých filmov všetkých čias.
Psycho
Ikonický horor legendárneho režiséra Alfreda Hitchcocka sa zapísal zlatými písmenami do histórie kinematografie. O to viac fascinuje informácia, že sa ho podarilo natočiť len za 800-tisíc dolárov. Hitchcock bol v tom čase totiž zaujatý vtedajšími nízkorozpočtovými béčkovými horormi, ktoré v tom čase tínedžeri milovali.
Aby sa režisér zmestil do rozpočtu pod milión dolárov, úmyselne si zvolil nakrúcanie na čiernobiely film. To mu umožnilo ušetriť náklady na ďalšie efekty, ktoré takto zostali skryté. Mimochodom, cenzori odmietali povoliť scénu so splachujúcou toaletou. Alfred Hitchcock ich však prehovoril, pretože tvrdil, že je pre film nevyhnutná.