Prvý diel, naposledy ešte bez číslovky, ale s podtitulom International Football, vyšiel v roku 1993. Odvtedy sme sa pravidelne dočkávali nových ročníkov, často aj dvoch, keď došlo na majstrovstvá sveta.
Po 30 rokoch však prichádza zmena. Séria FIFA od EA Sports, ktorá síce rozhodne nekončí, zbaví sa však ikonického názvu spojeného s medzinárodnou futbalovou federáciou a od tohto roku ju budeme poznať ako EA Sports FC.
Za všetko môžu peniaze
Partnerstvo Electronic Arts a federácia FIFA držali spolu veľmi dlho. Preto je možno trochu prekvapivé, že sa aj s takou tradíciou na prvý pohľad zo dňa na deň rozpadlo. Dôvod? Peniaze.
Za koncom veľmi lukratívnej zmluvy stoja jednoducho biznisové nezhody dlhoročných partnerov. O nejaké oficiálne dáta sa bohužiaľ oprieť nemôžeme a dosť možno sa oficiálne dôvody ani nikdy nedozvieme, z šuškandy obklopujúcej koniec zmlúv však vyplýva, že si federácia diktovala príliš ambicióznu kompenzáciu. Hovorilo sa až o miliarde dolárov za štvorročný cyklus (ukončený svetovým šampionátom), čo je dosť krvavá daň za balíček výhod, ktoré partnerstvo s FIFA štúdiu prináša.
FIFA a licencie
Licencie sú pre EA Sports FC životne dôležité. Nie, že by virtuálny futbal predtým nebol veľmi populárny, až v posledných pätnástich rokoch sa však podarilo z FIFA vybudovať doslova mašinu na peniaze vďaka rozmachu kartičkového režimu Ultimate Team. A ten funguje z dvoch dôležitých dôvodov. Jednak je FIFA jednoducho geniálne a úplne starostlivo nadesignovaná hra. Možno nie priamo na ihrisku, ale z hľadiska práce s hráčmi a motivácie na míňanie mikrotransakcií ide o úplného šampióna. Hráči by však míňali oveľa menej ochotne, keby si z balíčkov nevyťahovali skutočné ikony ako Haalanda, Mbappého alebo Messiho.
Vtip je však v tom, že na to vlastne údajne miliardová FIFA nemá žiadny významný vplyv. Súčasťou zmlúv je samozrejme samotný prestížny názov, branding oficiálnych turnajov alebo oficiálna pečiatka športových majstrovstiev sveta, v prípade licencovaných tímov a podôb hráčov však FIFA žiadnu páku nemá. Pre mená a tváre hráčov je kľúčové partnerstvo s hráčskou asociáciou FIFPRO, ktoré zostáva zachované. U klubov, líg, trofejí a tak ďalej sa zase podpisujú zmluvy v rôznych režimoch. Niekde ide o kompletný balík, inde sa môžu niektoré kluby trhnúť a uniknúť ku konkurencii. Napríklad v Taliansku preto v posledných ročníkoch FIFA úradovali tímy ako Piemonte Calcio, ale so skutočnými hráčmi.
Východisko tohto byrokratického okienka je však jednoduché. EA síce prichádza o práva na všetko nazvané „FIFA“, vďaka zmluvám s ligami, asociáciami a jednotlivými klubmi však z hry zrejme nezmizne prakticky nič významné. Nebudú chýbať kluboví giganti a ani populárne kontinentálne súťaže vrátane tých zaštítených UEFA. Samozrejme nie je vylúčené, že k nejakým menším zmenám a absenciám dôjde, na druhú stranu už teraz vieme, že sa patrične rozšíri napríklad ponuka ženského ligového futbalu.
EA Sports
Niekoľko prvých trailerov naznačuje, že sa herný produkt zas tak významne nezmenil. Opäť ponúkne len mierne krôčiky dopredu. Hra stále beží na engine Frostbite, ovláda sa zhruba rovnako a ponúkne režimy, ktoré budú fungovať podobne ako v predchádzajúcich verziách.
Medzi väčšie zmeny patrí iba väčší dôraz na unikátne herné štýly, ktorými sa vyznačujú najväčšie futbalové hviezdy. To je úzko spojené s ďalšou generáciou technológie HyperMotion, ktorá by mala prinášať zase o niečo realistickejší zážitok z futbalu.
V kariérnom režime sa dočkáme väčšieho zamerania na tréning a trénerov. Grafická prezentácia bude o niečo efektnejšia a na ihrisku sa v Ultimate Teame novo stretnú všetky pohlavia. Nič zásadnejšie však nečakaj.
Silná konkurencia
Súčasnému EA Sports dýcha na chrbát hneď niekoľko viac či menej vážnych konkurentov. Tým klasickým je samozrejme spomínaný Pro Evolution Soccer, dnes známy ako eFootball. Mnohoročná značka Konami predtým dokázala sériu od EA šliapať na päty veľmi významne a mnoho hráčov preferovalo skôr jeho realistickejší prístup. Pred pár rokmi však japonské štúdio akoby dalo za pravdu kritickým hlasom volajúcim po jednej hre s medziročnými aktualizáciami. eFootball tak nevychádza každý rok a je dostupný zadarmo. Ak sa týmto smerom niekedy vydá aj EA Sports FC, zostáva otázkou.
Po rokoch boja na dvoch frontoch sa do bitky zapájajú ďalší záujemcovia. Kozmopolitné nezávislé štúdio Strikerz Inc. už pár rokov vyvíja svoj vlastný projekt UFL, ktorý sa otvorene vymedzuje proti údajne neférovému a pay-to-win multiplayerovému zážitku z FIFA. Autori však zrejme bojujú s prekážkami vo vývoji. Pôvodný prísľub vydania v minulom roku nevyšiel a boh vie, či sa dočkáme tento rok. Prvé trailery zatiaľ ukazujú nádejný, ale veľmi nedopečený futbalový zážitok.
Do toho navyše na ihrisko vbehol ďalší benjamín v podobe Man of the Match. Ten ide na vec z úplne inej strany. Hráčom sľubuje vysoko personalizovaný zážitok, hranie za jedného konkrétneho vytvoreného hráča z pohľadu prvej osoby a dokonca aj lákavú predstavu zárobku skutočných peňazí. V neprospech projektu hovorí trochu krkolomný marketing, veľmi neambiciózna kickstarterová kampaň s cieľom úsmevných desiatich tisíc dolárov alebo fakt, že sme zatiaľ videli len starostlivo renderovaný trailer.
Rozchod EA a FIFA je teda byrokraticky a biznisovo významný, pre hráčov však v zásade nezmení nič. Oveľa dôležitejšie je v tomto ohľade rozloženie konkurenčných síl.
Portál Idnes.cz patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, do ktorého patrí aj Brainee.sk