Existuje množstvo spôsobov, ako adaptovať umelecké dielo z jedného média na druhé a žiadny nie je z princípu zlý. Napríklad Zack Snyder predviedol na plátno komix 300 takmer obrázok po obrázku, Blade Runner Riddleyho Scotta zase pôsobí, akoby si slávny režisér z Dickovej predlohy prečítal len stručný výcuc. Áno, vždy sa nájdu takí, ktorí by si výsledok predstavovali inak, ale tak to už chodí, nikdy sa nedá zavďačiť všetkým, píše sa na portáli iDnes.
Museli seriál zjednodušiť
Že sa seriálové spracovanie päťdielnej knižnej série o Zaklínačovi nezaobíde bez nejakých ústupkov a zjednodušení, bolo jasné už od začiatku, keď ho spoločnosť Netflix oznámila. Prečo nie, zdrojová látka ponúka dostatok dejových liniek na to, aby sa z nej dalo vyberať len to najvhodnejšie. Bohužiaľ, výsledok dopadol tak, že filmári tak moc škrtali a zjednodušovali, až sa zbavili prakticky všetkého, čo Zaklínača odlišuje od tisícich podobných fantasy sérií.
Aj to sa stáva, nie každý deň môže byť posvätený. Uspokojiť veľmi náročnú fanúšikovskú základňu, ktorá aj vďaka skvelej trilógii hier pozná predlohu prakticky naspamäť, bolo veľmi ťažké. Pripočítajte k tomu náročné natáčanie v dobe covidovej pandémie a „diverzitnú“ filozofiu Netflixu, ktorá sa k svetu inšpirovanom slovanskými mýtmi príliš nehodí a dokážeme pochopiť, prečo to celé nevyšlo.
Sledovanosť upadla kvôli mladým
Koproducent seriálu Tomasz Bagiński vidí príčiny úpadku sledovanosti inde – v samotných divákoch. Tí by vraj totiž pôvodný svet, v ktorom neexistuje jasne definované dobro a zlo, nepochopili. Uvedomil si to potom, čo bol odmietnutý jeho zamýšľaný seriál o varšavskom povstaní, kedy na nemeckej strane bojovali aj príslušníci iných národov.
„Pre Američanov to bolo úplne nepochopiteľné, príliš zložité, pretože vyrastali v inom historickom kontexte, kde bolo všetko usporiadané: Amerika je vždy dobrá, ostatní sú tí zlí. A žiadne komplikácie neexistujú,“ povedal v rozhovore pre poľské noviny Wyborcza.
Človek sa potom musí pýtať, prečo sa teda vôbec púšťali do adaptácie príbehu, kde sa hlavní hrdinovia zložito zamýšľajú nad konceptom menšieho a väčšieho zla.
Nie je to pritom prvýkrát, čo Bagiński obhajoval zlyhanie seriálu tým, že musí urobiť ústupky kvôli divákom. Už minulý rok totiž v podcaste Imponderabilia vyjadril znepokojenie nad mladými ľuďmi, oddojčenými TikTokom a videami na Youtube, ktorí vraj nedokážu komplikovanejšiu látku vstrebať, pretože len skáču z jedného videa na druhé.
Tak trochu to znie ako klasický boomerský plač nad tým, že tí „mladí sú dnes horší, než sme bývali my“, skôr ide však o márnu snahu obhájiť neobhájiteľné. Seriál má vekový rating od 17 rokov.
Možno by bolo lepšie pozametať si pred vlastným prahom a priznať si, že urobené kompromisy a úpravy neurobili pôvodné dielo prístupnejším, ale len ho zredukovali na beztvarú hmotu, ktorá širšiu ponuku streamovacích služieb jednoducho nemá čím zaujať.