KométaNASA

Astronómovia sú vo vytržení. Objavili tak hyperrýchlu hviezdu, že môže doslova uniknúť z našej Mliečnej dráhy

Miroslav Kamody22.08.2024., 11:00h

Objekt sa pohyboval rýchlosťou asi 600 kilometrov za sekundu. Na porovnanie, Slnko obieha okolo Mliečnej dráhy rýchlosťou 200 kilometrov za sekundu.

Nový výskum zistil, že objekt spozorovaný za pomoci amatérskych pozorovateľov sa pohybuje Mliečnou dráhou tak rýchlo, že by mohol uniknúť gravitácii galaxie a dostať sa do medzigalaktického priestoru. Ako píše CNN, pravdepodobne ide o slabú červenú hviezdu.

Objekt sa pohyboval rýchlosťou asi 600 kilometrov za sekundu. Na porovnanie, Slnko obieha okolo Mliečnej dráhy rýchlosťou 200 kilometrov za sekundu. Ak sa to potvrdí, objekt by bol prvou známou „hyperrýchlovou“ hviezdou s veľmi nízkou hmotnosťou, tvrdí tím astronómov a občianskych vedcov, ktorých štúdia bola prijatá na publikovanie v The Astrophysical Journal Letters.

Obzvlášť vzrušujúci objav

Existuje oveľa viac hviezd s nízkou hmotnosťou ako hviezd s vysokou hmotnosťou, pretože tvorba hviezd uprednostňuje objekty s nižšou hmotnosťou a hviezdy s vyššou hmotnosťou majú kratšiu životnosť, povedal spoluautor štúdie Roman Gerasimov, postdoktorandský výskumný pracovník na oddelení fyziky a astronómie na univerzite Notre Dame.

Má náš vesmír temné dvojča? Niektorí vedci tvrdia, že za jeho rýchle rozširovanie môže tajomný antivesmír

Hviezdy s nízkou hmotnosťou je však ťažšie odhaliť, pretože sú chladnejšie a menej svietivé. Hyperrýchlostné hviezdy, o ktorých existencii sa prvýkrát teoretizovalo v roku 1988 a boli objavené v roku 2005, sú priam extrémne zriedkavé, čo robí tento nový objav „obzvlášť vzrušujúcim“, povedal.

Dobrovoľníci, ktorí sa zúčastňujú projektu s názvom Backyard Worlds: Planet 9, prvýkrát objavili hviezdu s názvom CWISE J124909.08+362116.0 alebo skrátene J1249+36. Výskumníci zapojení do projektu hľadajú dôkazy o neobjavených objektoch alebo veľkom hypotetickom svete s názvom Planéta Deväť, na „zadnom dvore slnečnej sústavy“ za Neptúnom.

Môže uniknúť z Mliečnej dráhy

Výskumníci hľadajú vzory a anomálie v obrázkoch a údajoch zozbieraných misiou NASA Wide-field Infrared Survey Explorer, ktorá mapovala oblohu v infračervenom svetle od roku 2009 do 2011. J1249+36 pred niekoľkými rokmi vyskočila medzi vedcov, ktorí prehrabávali dáta, pretože podľa autorov štúdie sa hviezda pohybovala rýchlosťou približne 0,1 percenta rýchlosti svetla.

Kométa

NASA/Dan Bartlett

„Nedokážem opísať úroveň vzrušenia,” uviedol vo vyhlásení spoluautor štúdie Martin Kabatnik, občiansky vedec z nemeckého Norimbergu. „Keď som prvýkrát videl, ako rýchlo sa pohybuje, bol som presvedčený, že to už muselo byť hlásené.” Následné pozorovania z viacerých teleskopov sa zamerali na objekt a pomohli potvrdiť objav.

„Jej rýchlosť a trajektória ukázali, že sa pohybuje dostatočne rýchlo na to, aby potenciálne unikla z Mliečnej dráhy,“ povedal hlavný autor štúdie Adam Burgasser, profesor astronómie a astrofyziky na Kalifornskej univerzite v San Diegu.

Niečo medzi hviezdou a planétou

Nízka hmotnosť hviezdy spočiatku sťažovala klasifikáciu, čo viedlo astronómov k otázke, či ide o hviezdu s nízkou hmotnosťou alebo hnedého trpaslíka, nebeský objekt, ktorý nie je tak celkom ani hviezdou ani planétou.

Vedci odhalili veľkú záhadu nášho Mesiaca. Má tajomnú atmosféru, konečne odhalili jej zdroj

Hnedí trpaslíci sú hmotnejší ako planéty, ale nie takí hmotní ako hviezdy, a vedci pracujúci na projekte Backyard Worlds ich objavili viac ako 4-tisíc. Údaje naznačujú, že hviezda môže byť subtrpaslík alebo hviezda s oveľa nižšou hmotnosťou a chladnejšou teplotou ako slnko. Chladní podtrpaslíci sú najstaršie hviezdy v galaxii.

Údaje teleskopu ukázali, že potenciálna hviezda mala nižšiu koncentráciu kovov, ako je železo, ako iné hviezdy alebo hnedí trpaslíci. Spojením údajov z viacerých ďalekohľadov astronómovia určili polohu a rýchlosť hviezdy vo vesmíre, čo im umožnilo predpovedať, že v určitom bode opustí Mliečnu dráhu.

Potrebujú zistiť viac

Zostávajú však otázky týkajúce sa skutočnej povahy objektu. „Hmotnosť tohto objektu som vypočítal na približne 8 percent hmotnosti Slnka porovnaním jeho pozorovaných vlastností s počítačovými simuláciami vývoja hviezd,“ povedal Gerasimov.

Odhalenie ďalších podrobností o objekte by podľa autorov štúdie mohlo pomôcť astronómom určiť, či predstavuje širšiu populáciu vysokorýchlostných objektov s nízkou hmotnosťou, ktoré prešli extrémnym zrýchlením.

Pochopenie jeho presnej povahy by im tiež mohlo pomôcť určiť, kedy opustí galaxiu. V minulosti astronómovia zbadali supermasívnu čiernu dieru v strede Mliečnej dráhy, ktorá rýchlo nakopla hviezdu, ktorá opustí galaxiu definitívne za približne 100 miliónov rokov.

Dva možné scenáre

Výskumníci sa domnievajú, že existujú dva možné scenáre, ktoré postavili J1249+36 na jeho rýchlu cestu. Študijný tím uviedol, že je pravdepodobné, že hviezda bola spoločníkom bieleho trpaslíka, čo je zostávajúce jadro mŕtvej hviezdy, ktoré vypudilo plyny, ktoré slúžia ako jej jadrové palivo.

Ďalšou možnosťou je, že J1249+36 existovala v guľovej hviezdokope alebo v guľovom tvare, tesne viazanom zoskupení hviezd. Astronómovia predpovedajú, že v strede takýchto zhlukov existujú čierne diery s rôznymi hmotnosťami. Čierne diery môžu vytvárať binárne páry, ktoré môžu katapultovať všetky hviezdy, ktoré sa priblížia príliš blízko.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false