Kanárske ostrovyNote To Self/X

VIDEO Objavili vedci skutočnú Atlantídu? Podmorská hora pri Kanárskych ostrovoch mohla inšpirovať mýtus o bájnom mieste

TASR16.08.2024., 09:00h

Nachádzala sa Atlantída pri Kanárskych ostrovoch? Výskumníci objavili miesto, ktoré mohlo bájny príbeh inšpirovať.

Španielski výskumníci objavili podmorskú horu s tromi vyhasnutými sopkami, ktorá sa pred miliónmi rokov potopila pod hladinu mora a mohla sa stať inšpiráciou mýtu o Atlantíde. TASR informuje na základe správy portálu Live Science.

Vedci podmorskú horu objavili diaľkovo ovládanou ponorkou, ktorou v hĺbke 100 až 2 500 metrov skúmali morské dno východne od ostrova Lanzarote, najvýchodnejšieho ostrova Kanárskych ostrovov. Priemer podmorskej hory je 50 kilometrov a jej úpätie leží v hĺbke 2,3 kilometra pod hladinou.

Záhada japonskej Atlantídy. Tajuplné útvary pod hladinou mora sú záhadou už desiatky rokov

Pomenovali ju po Atlantíde

Niektoré jej časti, ktoré boli v minulosti ostrovmi, však možno nájsť iba 60 metrov pod hladinou. Vedci podmorskú horu pomenovali Los Atlantes podľa Platónovej bájnej civilizácie zničenej bohmi za jej nemorálne skutky.

„Tu možno pramení legenda o Atlantíde,” uviedol pre Live Science na margo objavu potopených ostrovov geológ Luis Somoza zo Španielskeho geologického a baníckeho ústavu (IGME-CSIC), kde vedie projekt Atlantis. V rámci neho skúma vulkanickú a hydrotermálnu aktivitu v okolí Kanárskych ostrovov.

Niektoré potopené ostrovy si podľa neho dokonca zachovali piesočnaté pláže. Hora Los Atlantes bola počas eocénu (pred 56 až 34 miliónmi rokov) súostrovím sopiek chrliacich lávu. Keď erupcie ustali, láva stuhla a zhustla, čo spôsobilo, že vulkány klesli pod morskú hladinu. Niečo z ostrovov sa však predsa len zachovalo.

Na miesto sa chcú vrátiť

„Na plochých vrcholoch podmorskej hory sme našli pláže, skalné útesy a piesočné duny,” vysvetľuje Somoza. Piesok, ktorý teraz pokrýva vulkanické horniny, sa podľa neho usadil počas klesania vyhasnutých vulkánov pod hladinu.

Pri Nemecku odhalili stratené mesto. Legenda hovorí, že ho pohltilo more ako trest za hriechy jeho obyvateľov

Somoza tvrdí, že niektoré časti podmorskej hory sa mohli nad vodu dostať počas poslednej doby ľadovej, keď morská hladina siahala o niekoľko desiatok metrov nižšie. Po skončení doby ľadovej pred približne 10-tisíc rokmi hladina mora znova stúpla a ostrovy zatopila.

Tím vedcov teraz podľa Somozu plánuje analyzovať vzorky vulkanických hornín získané z Los Atlantes, aby pomocou nich presne zistil, kedy sa ostrovy začali potápať. Budúci rok tiež plánuje návrat na miesto a pokračovanie prieskumu diaľkovo ovládanou ponorkou.

20. september 2024 08:49