Objavili úplne nový druh unikátneho dinosaura.X/Eartharchiveshq/

Objavili úplne nový druh unikátneho dinosaura. Bol veľký ako pes a žil pod zemou

Michal Čiernik17.07.2024., 10:00h

Paleontológovia objavili výnimočne zachované fosílie dinosaura veľkosti psa, ktorý žil v podzemí pred viac ako 99 miliónmi rokov.

Nový druh, nazývaný Fona herzogae, bol malý tvor, ktorý sa živil rastlinami a mal veľké zadné končatiny, ktoré boli ideálne pre jeho podzemný životný štýl.

Výskumníci našli takmer kompletné kostry hneď niekoľkých exemplárov, ktoré boli stále v ich pôvodnej smrteľnej póze s hrudníkom nadol a s roztiahnutými prednými končatinami. Čo naznačuje, že zahynuli pod povrchom.

Vieš, čo spája smrtiaci asteroid s fľaškou červeného? Vedci tvrdia, že vyhynutie starovekých plazov podporilo šírenie hrozna

Objavili ich v sedimente Cedar Mountain Formation, v oblasti, ktorá hraničí so severozápadným rohom Colorada a je súčasťou Mussentuchit Dune – veľkej piesočnej duny neďaleko Green River.

Útvar bol kedysi pokrytý teplým, vlhkým a bahnitým prostredím spôsobeným mohutným oceánom na východe oblasti a sopkami a horami na západe.

Tento typ prostredia by zvyčajne spôsobil, že sa fosílie časom rozložia alebo rozptýlia, ale Fonas boli tak dobre zachované, že tím veril, že museli zomrieť pod zemou, uvádza štúdia publikovaná v American Association for Anatomy.

Podzemné dinosaury

„Najlepším vysvetlením, prečo ich nachádzame toľko a v takom dobrom stave je to, že museli žiť pod zemou,“ povedala doktorka Lindsay Zanno, spoluautorka štúdie a docentka výskumu v štáte Severná Karolína.

Novoobjavený druh mal jednoduchý vzhľad, ktorý sa veľmi líšil od iných vysoko zdobených tvorov, s rohmi, brneniami či rôznymi chocholmi, nájdených v tomto regióne.

Podľa vedcov ide o prelomové zistenie, pretože predchádzajúce vedecké objavy uvádzali len to, že dinosaury boli vodné, suchozemské alebo sa vznášali vo vzduchu. Fona však pridáva štvrtú možnosť, že v tomto období mohli žiť dinosaury aj pod zemou.

Tieto fosílie môžu výskumníkom poskytnúť lepší prehľad o rozmanitosti rôznych druhov dinosaurov a ich prispôsobivosti, aby odolali určitým podmienkam prostredia alebo ako unikli predátorom.

20. september 2024 03:26